Soft Skills in Education and Business: Systematic Mapping

Authors

  • Marcos Antonio Espinoza Mina Universidad Tecnológica Ecotec https://orcid.org/0000-0003-1530-7243
  • Doris Gallegos Barzola Mado (mercados Asociados Y Direcciones Objetivas) S.A.

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245

Keywords:

education, professional competence, work environment, skills, business

Abstract

Good attitude, critical thinking, communication skills, time management, among others, are part of soft skills, which refer to not only cognitive aspects of the human being; they are skills that allow him to interact with his peers, within the work environment and to develop in society. The objective of this study is to provide a review of the aspects of soft skills, much needed today, both educational and bu-siness. A systematic mapping was carried out where studies were extracted that allowed us to know about the concepts given, if these skills are being implemented in current education and those most required for labor insertion. This essay shows that, although systems, actions and ways are being im-plemented to adequately include the development and empowerment of soft skills, since companies are looking for dynamic people, with adaptability, empowerment and the ability to react favorably to adversities. ; There is still no evidence of its measurement and it cannot be determined whether they will be adequate and unique for the coming years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco de Desarrollo. (2016). El desafío del desarrollo de habilidades en América Latina.

CAF. (2018). Conferencia CAF. Recuperado 10 de febrero de 2019, de https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2018/09/aumento-de-la-productividad-y-estabilidad-fiscal-las-grandes-asignaturas-pendientes-de-america-latina/

Devedzic, V., Tomic, B., Jovanovic, J., Kelly, M., Milikic, N., Dimitrijevic, S., … Sevarac, Z. (2018). Metrics for Students’ Soft Skills. Applied Measurement in Education, 31(4), 283–296. https://doi.org/10.1080/08957347.2018.1495212

Espinoza, O., González, L. E., Castillo, D., & Neut, S. (2018). EXPECTATIVAS EDUCACIONALES DE ESTUDIANTES QUE CONCURREN A ESCUELAS DE “SEGUNDA OPORTUNIDAD”. 24.

Esquén, S. (2017). Entrevista “Adquirir habilidades blandas influye en el éxito laboral” Rosa María Flores Araoz Cedrón. Recuperado de https://www.unicef.org/peru/spanish/Entrevista-Rosa-Maria-Flores-Araoz-Adquirir-habilidades-blandas-influye-en-exito-laboral.pdf

Gruzdev, M., Kuznetsova, I., Tarkhanova, I., & Kazakova, E. (2018). University Graduates’ Soft Skills: the Employers’ Opinion. European Journal of Contemporary Education, 7(4). https://doi.org/10.13187/ejced.2018.4.690

Honorable Senado de la Nación Argentina. (2017). Comisión de Economías Regionales, Economía Social, Micro, Pequeña y Mediana Empresa.

Manpower Group. (2018). Solucionar la Escasez de Talento Crear, Atraer, Compartir y Tranformar. Escasez de Talento.

Marrero, O. (2018). HABILIDADES BLANDAS: NECESARIAS PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DEL ESTUDIANTE UNIVERSITARIO. Revista Científica ECOCIENCIA, 18.

Matus, O., & Gutierrez, A. (2015). Habilidades Blandas: Una ventaja competitiva en la formación tecnológica. 9.

National Soft Skills Association. (2019). The National Soft Skills Association. Recuperado de https://www.nationalsoftskills.org/

OECD (Ed.). (2017). Juventud, competencias y emprendimiento. Paris: OECD Publishing.

OIT. (2017). Desafíos de la productividad y el mundo laboral.

Olivares, A. M. (2007). Competencias para un mundo cognoscente. 13.

Ortega, C. (2017). Desarrollo de habilidades blandas desde edades tempranas. 89.

Ortega, C., Febles, J., & Estrada, V. (2016). Una estrategia para la formación de competencias blandas desde edades tempranas. Revista Cubana de Educación Superior, 35–41.

Ortega, T. (2016). DESENREDANDO LA CONVERSACIÓN SOBRE HABILIDADES BLANDAS. 28.

Petersen, K., Vakkalanka, S., & Kuzniarz, L. (2015). Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, 64, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2015.03.007

Portillo, M. C. (2017). Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo. Revista Educación, 41(2), 1. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21719

Puga, J., & Martínez, L. (2008). Competencias Directivas En Escenarios Globales. Estudios Gerenciales, 24(109), 87–103. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(08)70054-8

Real Academia Española. (2019). Diccionario. Recuperado 2 de febrero de 2019, de https://dle.rae.es/?w=diccionario

Singer, M., Guzmán, R., & Donoso, P. (2009). Entrenando Competencias Blandas en Jóvenes. 20.

Sosa, R. (2019). Aprender Soft Skills, las habilidades del futuro. Recuperado 20 de marzo de 2019, de https://www.forbes.com.mx/aprender-soft-skills-las-habilidades-del-futuro/

Tito, M., & Serrano, B. (2016). Desarrollo de soft skills una alternativa a la escasez de talento humano. INNOVA Research Journal, 1(12), 59–76. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n12.2016.81

Vargas, F., & Carzoglio, L. (2017). La brecha de habilidades para el trabajo en América Latina: revisión y análisis en la región. 28.

Vera, F. (2016). Infusión de habilidades blandas en el Currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. REVISTA AKADEMÈIA, 7(7), 53–73.

Published

2020-05-10

How to Cite

Espinoza Mina, M. A., & Gallegos Barzola, D. (2020). Soft Skills in Education and Business: Systematic Mapping. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(2), 39–56. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.245

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.