Learning strategies applied to the subject internal combustion engines for the achievement of learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.309

Keywords:

didactic strategies, learming strategies, learning achievements, internal combustion engi-ne

Abstract

The objective of the research is to establish the relationship between the didactic learning strategies and their influence on the learning achievements of the subject of Internal Combustion Engines (MCI) of the Antonio Carrillo Moscoso Units and November 12 of the Pillaro (Ecuador) canton with a sample 78 students and 4 teachers. In this sense, the study has a qualitative and quantitative approach with a positivist paradigm, that is, the methodology to be used is of a correlational type, since an explana-tion of the teaching strategies in the classroom is carried out, and the achievements of learning ac-complished, by comparing the results achieved by students and what is expected by curricular com-petences. In turn, the association of the variables is established and the factors that affect student performance are identified. The techniques for data collection in this study are validated instruments and the Chi Square test is performed. Thus, it was determined that there is a significant correlation in the use of the strategy with the achievement of student learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. A., Hernández, R. I., & Gallegos, M. A. (2017). Implementación de estrategias didácticas basadas en aprendizaje significativo en un curso de circuitos electrónicos. Revista Electrónica ANFEI Digital, 3(6), 1–11.

De La Fuente, S. (2015). Aplicaciones De La Chi-Cuadrado: Tablas De Contingencia. Homogeneidad. Dependencia E Independencia.

Flores, J., Avila, J., Rojas, C., Sáez, F., Acosta, R., & Díaz, C. (2017). Estrategias didácticas.

Gaboardi, M., & Rogers, R. (2018). Local private hypothesis testing: Chi-square tests. 35th International Conference on Machine Learning, ICML 2018, 4(2008), 2625–2645.

García, A., & Tejedor, F. (2017). Percepción de los Estudiantes Sobre el Valor de las TIC en sus Estrategias de Aprendizaje y su Relación con el Rendimiento. Educación XXI, 20(2), 113–135. https://doi.org/10.5944/educXX1.1

Gillies, R. M. (2016). Cooperative learning: Review of research and practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39–54. https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3

Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender.” Tendencias Pedagógicas, 31(2018), 83–96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004

Hernández, I., Recalte, J., & Luna, J. (2015). Estrategia Didáctica: Una Competencia Docente En La Formación Para El Mundo Laboral. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(1), 73–94. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.388

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos Y Representaciones, 5(1), 325. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hoffman, A. F., Ledesma, R., & Liporace, M. F. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicologia (Peru), 35(2), 535–573. https://doi.org/10.18800/psico.201702.006

Javaloyes, M. J. (2016). Enseñanza De Estrategias De Aprendizaje en el aula.

López, M. (2017). Motivación de logro y rendimiento académico en estudiantes de la facultad de Ingeniería Eléctrica y Electrónica de una Universidad Pública en Lima.

Mendivelso, F., & Rodríguez, M. (2018). Prueba Chi-Cuadrado de independencia aplicada a tablas 2xN. Revista Médica Sanitas, 21(2), 92–95. https://doi.org/10.26852/01234250.6

Ministerio de Educación. (2015). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural (Issue 4).

Ministerio de Educación. (2016). Guía de contenido para Bachillerato Técnico en Electromecánica automotriz.

Montes De Oca, N., & Machado, E. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475–488.

Muley, A., Bhalchandra, P., Joshi, M., & Wasnik, P. (2018). Academic analytics implemented for students performance in terms of canonical correlation analysis and chi-square analysis. Advances in Intelligent Systems and Computing, 625, 269–277. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5508-9_26

Pérez, J. (2018). Uso pedagógico de los Motores de Combustión Interna Alternativos en la enseñanza del Ciclo Formativo de Grado Medio , especialidad Marítimo Pesquera.

Salazar, C. (2018). Estrategias de enseñanza y aprendizaje para la docencia universitaria. In Enfoque académico (Issue December 2018, pp. 2–21).

Visbal, D., Mendoza, A., & Díaz, S. (2017). Estrategias de aprendizaje en la educación superior. Sophia-Educación, 13(2), 71–81.

Published

2020-09-10

How to Cite

Alulema, P. R., & Amancha Proaño, P. I. (2020). Learning strategies applied to the subject internal combustion engines for the achievement of learning. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(3), 65–80. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.309

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.