Psychology, didactics and technology: reflections to rethink education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.321

Keywords:

psychology, didactics, technology, teaching and learning

Abstract

This article presents reflexive notes on the relation between psychology, didactics and technology in the student learning process. Its objective is to generate analysis processes that motivate teachers to rethink their pedagogical practice. The methodology used was the search for research background and theoretical references. As a result, a series of reflections on the importance of consciously inte-rrelating psychology, teaching and technology in the teaching-learning process is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcela Verónica Garcés Chiriboga, Universidad Nacional de Educación

Magíster en Pedagogía. Docente Investigadora de la Universidad Nacional de Educación

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología, 13-32. ISBN: 978-84-616-0448-7

Almenara, J. C., Roig-Vila, R., y Mengual-Andres, S. (2017). Technological, Pedagogical, and Content Knowledge of Future Teachers according to the TPACK model. DIGITAL EDUCATION REVIEW, (32), 73-84.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.

Bruning, R. H. y Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational Psychologist, 35, 25-37.

Cabero Almenara, J., y Llorente Cejudo, M. (2005). Las TIC y la educación ambiental. RELATEC.

Cabrero,J., Marín, V. y Castaño, C. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. Revista d´innovació educativa, 14, 13-22. DOI: 10.7203/attic.14.4001

Cejas, R., y Navío, A. (2016). El modelo TPACK competencial. Elaboración de un cuestionario para el profesorado universitario. Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo, 209-231.

Csikszentmihalyi, M., y Rathunde, K. (1993). The measurement of flow in everyday life: Toward a theory of emergent motivation. En J. E. Jacobs (Ed.), Developmental perspectives on motivation (pp. 57-97). Lincoln: University of Nebraska Press.

Cuevas, F. y García, J. (2014). Las TIC en la formación docente. Congreso Iberoamericano de ciencia tecnología e innovación. Capítulo, 7, 283-341.

Damasio, A. (2010). El error de descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano. Barcelona: Crítica.

De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos (2da Ed). Bogotá: Magisterio.

De Zubiría Samper, J. (2013). ¿Cómo diseñar un currículo por competencias? Fundamentos, lineamientos y estrategias. Bogotá: Magisterio.

Eich, E., Killstrom, J., Bower, G., Forgas, J. y Niedenthal, P. (2001). Cognition and Emotion. New York: Oxford University.

Eisner, E. (1994). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós Ibérica.

Erikson, E.H. (1985). El ciclo vital completado. Buenos Aires: Paidós.

Gómez, I. M. (2016). La adquisición del conocimiento base del docente en ciencias sociales a través del modelo de enseñanza y aprendizaje TPACK en la formación inicial del profesorado con tecnología. Revista Internacional de Investigación e Innovación en Didáctica de las Humanidades y las Ciencias, (3), 123-138.

Koehler, M. y Mishra, P. (2008). Introducing Technological Pedagogical Knowledge. In AACTE (Eds.). The Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for Educators. New York: Routledge/Taylor & Francis Group for the American Association of Colleges of Teacher Education, 3-30.

León, R. C., Gámez, A. N., & Osuna, J. B. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 105-119.

Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Díaz de Santos.

Ortega, J. A. y Chacón, A. (coords.). (2007). Nuevas tecnologías para la educación en la era digital. Madrid: Pirámide.

Medina Ruiz, L. L. y Parra Bernal, L.R. (2017). El TPACK como modelo generador de estrategias didácticas para el área de Ciencias Sociales en el grado décimo de la institución John F Kennedy de Arbelaez. Recuperado de http://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/5135.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Quito. Recuperado de educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/Curriculov2.pdf

Ormrod, J.E. (2005). Aprendizaje Humano. Pearson, Madrid.

Pedró, F. (2015). La tecnología y la transformación de la educación. Santiago, Chile: Santillana.

Papalia, D. (2012). Desarrollo Humano. Bogotá: McGrawHill.

Piaget, J. (1991). Seis estudios de Psicología. España: Labor.

Rivero Cárdenas, I. (2013). Criterios para seleccionar tecnologías educativas y estrategias didácticas en el Colegio Guillermo León Valencia. Educación y ciencia, 16, 37-52.

Roig, V., Mengual, A., y Quinto, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria. Comunicar, 22(45), 151-159.

Ryan, R. y Deci, E. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68- 78. DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2004). Autonomy is no illusion: Self-determination theory and the empirical study of authenticity, awareness, and will. En J. Greenberg, S. L. Koole, & T. Pyszczynski (Eds.), Handbook of experimental existential psychology (pp. 449–479). New York: The Guilford Press

Salas, R. (2018). Uso del modelo TPACK como herramienta de innovación para el proceso de enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Perspectiva Educacional, 57(2), 3-26. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.689

Schunk, D. H. (2012) Teorías de aprendizaje: una perspectiva educativa. México: Pearson Educación.

UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. París: UNESCO

Published

2020-05-10

How to Cite

Garrido Sacán, J. E., Garcés Chiriboga, M. V., & Ullauri Ullauri, C. I. (2020). Psychology, didactics and technology: reflections to rethink education. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(2), 153–170. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.321

Issue

Section

Articles