The cognitive development of the parabola according to Bruner, with the use of educational software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.402

Keywords:

learning strategies, constructivism, analytic geometry, cognitive processes, educational technology

Abstract

To Bruner it’s indispensable having a personal experience with the information you wish to learn in a significant way, the three kinds of experiences to obtain the knowledge correspond, in a roughly speaking, at the three ways of representation: active, iconic and symbolic. This investigation has as an objective to know if the use of a educational software conducts through every one of the stages of cognitive development proposed by Bruner. The learning strategy proposed by the author through the educational software Wiris, includes the development of representation systems, as means of information treatment and the appropriation of the knowledge of the parable. Through controlled scientific observation, the investigator integrantes himself into the group of study and examines it from the inside and out; applying the observation technique recording the results in a binnacle that contains information with useful details for interpretation and analysis. The research results validate that the use of the educational software Wiris in the learning of the parable leads the student through the three experiences that Bruner's proposed cognitive development allows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aramburu Oyarbide, M. (2004). Jerome Seymour Bruner: de la percepción al lenguaje. Revista Iberoamericana de Educación. https://doi.org/10.35362/rie3412902

Bruner, J. S., & Olson, D. R. (1973). Aprendizaje por experiencia directa y aprendizaje por experiencia mediatizada. Revista Perspectivas. UNESCO., 21-42.

Bustos Cobos, F. (2002). Peligros del Constructivismo. Educere, 209.

Carpinteyro, E. (2018). Geometría Analítica. México, D.F.: Grupo Editorial Patria.

De la Torre Zermeño, F. (2005). 12 Lecciones de pedagogía, educación y didáctica. México: Alfaomega.

Escamilla de los Santos, J. G. (2013). Selección y Uso de tecnología Educativa (3ra ed.). México D.F.: Trillas.

Giry, M. (1989). Aprender a razonar. Aprender a Pensar. Siglo XXI.

Guerra Tejada, M., & Figueroa Campos, S. (2004). Geometría Analítica. México D.F.: McGraw Hill.

Pérez, L., Pérez, R., & Victoria Seca, M. (2020). Metodología de la Investigación Científica. España: Maipue.

Pérez Juste, R. (2014). Métodos y diseños de investigación en educación. México: UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://doi.org/10.17533/udea.iee.v32n3a10

Pizarro Carrillo, E., & Ramírez Lobo, D. (2017). Desarrollo de habilidades de geometría analítica con Geogebra en décimo año. Memorias del VI Encuentro Provincial de Educación Matemática (págs. 13-21). Puntarenas Costa Rica: Heredia: Universidad Nacional. https://doi.org/10.15359/epem.6.3

Posada, J. J. (1993). Jerome Bruner y la educación de adultos. Santiago de Chile: OREALC.

Sanz, A. P. (26 de noviembre de 2020). MATEMÁTICAS. Recuperado el 26 de Octubre de 2020, de http://platea.pntic.mec.es/aperez4/catalogo/Catalogo-software.htm

Schunk, D. H., & Purdue, U. (1997). Teorías del Aprendizaje. Edo. de México: Pearson.

Segura Vidal, C., Parra Inza, E., Tamayo Cuenca, R., & Abreu Blaya, R. (2017). Objeto Virtual de Aprendizaje para la Geomatría Analítica. Journal for Educators

Teachers and Trainers, 8, 91-112.

Swokowski, E. W. (1996). Álgebra y Trigonometría con Geometría Analítica. México, D.F.: Grupo Editorial Iberoamérica.

Villagrán Cáceres, W., Cruz Siguenza, E., Barahona Avecilla, F., Barrera Cárdenas, O., & Insuasti Castelo, R. (2018). Utilización de GEOGEBRA como herramienta metodológica en la enseñanza de la geometría Analítica y su incidencia en el control del rendimiento académico de estudiantes del primer semestre de ingeniería. Dominio de las Ciencias, 128-144. https://doi.org/10.23857/dc.v4i4.827

Woolfolk, A. (2014). Psicología educativa (Décimo segunda ed.). México: Pearson Educación.

Published

2021-01-10

How to Cite

Mex Álvarez, D. C., Hernández Cruz, L. M. ., Cab Chan, J. R. ., & Castillo Téllez, M. . (2021). The cognitive development of the parabola according to Bruner, with the use of educational software. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(1), 137–155. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.402

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.