Computational thinking skills in teacher trainees at La Gran Colombia University.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.441

Keywords:

computational thinking, teacher training, study skills, university school context

Abstract

Currently, one of the great challenges for teachers is to meet the digital transformation processes faced by contemporary society. However, teachers do not have the technical or pedagogical skills to develop computational thinking in their students. One of the main reasons is the lack of formal programs or curricula for teacher qualification that provide the possibility to develop skills such as: decomposition, pattern generalization, abstraction and algorithmic thinking.

The objective of this project is to identify the level of skills related to computational thinking of future teachers linked to the Universidad la Gran Colombia, who want to become teachers in order to then, establish strategies, generate teaching orientation plans, new curricular proposals, among others. The dominant approach methodology is used, prevailing the quantitative and the survey was used as a technique to collect information and establish the relationship between skills and study techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayma, G. (1996). Curso: Enseñanza de las Ciencias: Un enfoque constructivista. Instituto de Física y Facultad de Educación. Universidad de Sao Paulo.

Barrera, C, R. & Montaño, R. E. (2015). Desarrollo del pensamiento computacional con Scratch. In J. Sánchez (Presidente), Nuevas ideas en informática educativa. Simposio llevado a cabo en el XX Congreso internacional de Informática Educativa, Santiago, Chile.

Balladares, B., J., Avilés, S. R., & Pérez, N., O., P. (2016). Del pensamiento complejo al pensamiento computacional: retos para la educación contemporánea. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, (21), 143-159.

Carmona M, J. A., Cardona, M., y Villa-Ochoa, J. A. (2017). Pensamiento computacional en la formación inicial de profesores de matemáticas. Informe técnico de proyección de innovación. Medellín, Colombia.

Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C. y Woollard, J. (2015) Pensamiento computacional Una guía para profesores. Computación en la escuela.

CSTA & ISTE. (2011). Computational Thinking Leadership Toolkit, First edition. Computer Science Teachers Association (CSTA) y International Society for Technology in Education (ISTE). https://goo.gl/syFwSF.

Enríquez, M. F., & Fajardo, M. & Garzón F. (2015). Una Revisión General a los Hábitos y Técnicas de Estudio en el Ámbito Universitario. Psicogente, 18(33),166-187.

Grasso, L. (2006). Encuestas. Elementos para su diseño y análisis. Córdoba: Encuentro Grupo Editor, 27-56.

Hernández, R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill. Quinta Edición.

Olabe, X. B., Basogain, M. Á. O., & Basogain, J. C. O. (2015). Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje. Revista de educación a distancia (RED), (46).

Ortega R, B., & Asensio B, M. M. (2018). Robótica DIY: pensamiento computacional para mejorar la resolución de problemas.

Valverde B, J., Fernández, M. R., & Garrido A, M. del C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista De Educación a Distancia (RED), (46).

Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/24031

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. doi: https://doi. org/10.1145/1118178.1118215

Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions. Series A, Mathematical, Physical, and Engineering Sciences, 366(1881), 3717- 3725. doi: http://dx.doi.org/10.1098/rsta.2008.0118.

Wing, J. M. (2011). Computational thinking. En 2011 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC 2011) (pp.3-3). IEEE. doi: https://doi.org/10.1109/VLHCC.2011.6070404

Zapata, R. M. (2015). Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. Revista de Educación a distancia, (46).

Zapotecatl López, J. L. (2018). Introducción al pensamiento computacional: conceptos básicos para todos.

Published

2021-05-10

How to Cite

Camargo Pérez, A. J., & Munar Ladino, J. A. . (2021). Computational thinking skills in teacher trainees at La Gran Colombia University. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(2), 135–149. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.441

Issue

Section

Articles