Moodle virtual classroom to motivate physical education learning at the Universidad Regional Amazónica Ikiam

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.506

Keywords:

virtual classroom, Moodle, ICT Tools, physical education, teaching, learning

Abstract

The COVID-19 pandemic forced a transition from a face-to-face education model to a purely virtual one, for which the implementation of virtual classrooms became essential. This was a challenge in the subject of physical education, since it was developed exclusively in a face-to-face manner. Therefore, the objective of this research was to implement and evaluate a virtual classroom in Moodle, using a series of ICT tools to promote learning in the aforementioned subject. The methodology used consisted in the design of a virtual classroom based on the pedagogical model of constructivism and supported by the methodological strategy of ERCA (Experience, Reflection, Construction and Application), supported by digital tools and a subsequent evaluation through a student survey. As part of the results, it was determined that 68.6% have a laptop or computer and 85.7% have Internet at home. In turn, it was determined that 85.2% considered that the virtual classroom used and all its components contributed significantly to the learning of physical education, reducing sedentary lifestyles and inserting physical activities in their daily routine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahtty, A. (2020). Estrategias tecno-educativas de Educación Física en situaciones de fuerza mayor mediante una plataforma virtual [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2576/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2020-068.pdf

Bernal-Garzón, E. (2020). Aportes a la consolidación del conectivismo como enfoque pedagógico para el desarrollo de procesos de aprendizaje. Revista Innova Educación, 2(3) 394-412. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002

Carrillo, S. (2020). El ejercicio físico, la actividad física. ¿Cómo continuarlo en tiempo de pandemia? Revista Costarricense de Cardiología, 22, 27-29. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-41422020000300027

Castro, W. (2021). Aula virtual en MOODLE para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Cinemática en Primero de Bachillerato [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2720/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2021-005.pdf

Díaz, J., Ruiz, A., y Egüez, C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL, 8(2). https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

EcuRed. (2020). Constructivismo (Pedagogía). https://www.ecured.cu/Constructivismo_(Pedagog%C3%ADa)

Hall, J., y Ochoa, P. (2020). Enseñanza virtual en educación física en primaria en México y la pandemia por COVID-19. Revista Ciencias de La Actividad Física, 21(2). https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4

Hospital Clínica Benidorm. (08 de julio de 2020). Cómo afrontar los efectos psicológicos del confinamiento por COVID-19. https://www.clinicabenidorm.com/afrontar-los-efectos-psicologicos-del-confinamiento-covid19/

Navarro, E., y Texeira, A. (2011). Constructivismo en la Educación virtual. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (21), 1-8. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/306310/396218

Pillajo, B. (2021). Aula virtual de MOODLE para contenidos de Geriatría en la rotación de Medicina Interna del Hospital General Docente de Ambato [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2739/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2021-024.pdf

Sierra-Díaz, J., González-Víllora, S., Toledo-Guijarro, J., y Bermejo-Collada, C. (2021). Reflexiones sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje en Educación Física durante la pandemia por COVID-19. Un caso real. Retos, 41, 866-878. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.85946 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.85946

Tapia, A. (2021). Entorno Virtual de Aprendizaje en MOODLE para la Institución Educativa Diario El Comercio [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2745/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2021-030.pdf

Tudela, A. (2020). Estrés percibido durante el confinamiento entre personas que practican ejercicio físico y las que no. TRANCES, 12(4), 481-494, 4.

Vizcaíno, L. (2020). Guía didáctica interactiva de Educación Física para estudiantes de séptimo año de educación general básica [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/bitstream/47000/2662/1/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2020-135.pdf

Published

2022-05-10

How to Cite

Rivadeneira-Garcia, A. (2022). Moodle virtual classroom to motivate physical education learning at the Universidad Regional Amazónica Ikiam. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(2), 39–52. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.506

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.