Art as an educational innovation for the development of thinking in the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.597

Keywords:

Art, Educational innovation, development of thinking, Higher education

Abstract

Higher education in today's post-pandemic times is subject to many change processes which include educational innovation and the development of thinking. The present essay aims at proposing art as an educational innovation to implicitly develop thinking while seeking to adapt poetry, drawing, theater and music at the same time in the teaching-learning process. It starts with a literature review of similar works in which the four elements presented here were not found as a whole but separately to then make a theoretical argument about art, educational innovation and development of thinking, and then present teaching strategies that describes aspects for teachers and students. This proposal has three phases with their respective stages and at the end a feedback event of the whole process. It is concluded that this is a proposal for educational innovation aimed at seeking the integration of the four types of artistic expression in the same strategy, and it is also an effort to relate it to the development of thinking in Higher Education in favor of quality education for the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acebes, A., y Giráldez, A. (2019). El papel de la Musicoterapia y las terapias alternativas en el tratamiento del TDAH. Un estudio exploratorio. Medicina naturista, 13(1), 15-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761080

Alvillar, E. (2015). La música como estrategia pedagógica para el aprendizaje de la geografía. Revista de historia, geografía, arte y cultura, 3(5), 113-141. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Venezuela/ceshc-unermb/20170219054011/RPS65.pdf

Argandoña, M., García, R., Ayón, E., y Zambrano, Y. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. Episteme Koinonia, 3(5), 162-183. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726

Arguedas, C. (2009). Música y expresión corporal en los procesos de enseñanza y aprendizaje del inglés, español y francés. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1),1-30. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9382/17848

Blanco, A. (2020). La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo. Debates por la Historia, 8(1), 17-40. https://www.redalyc.org/journal/6557/655768522002/html/ DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.426

Bolívar, Ó., Véliz, V., Alcivar, A., Zambrano, J., y Cruz, J. (2018). La enseñanza de la música. Una estrategia pedagógica para la educación inclusiva. Polo del conocimiento, 135-148. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/820 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v3i12.820

Calderón, A. (2015). La música como estrategia dinamizadora para facilitar los procesos de aprendizaje en la educación inicial [Tesis de grado, Universidad de Tolima] http://repository.ut.edu.co/handle/001/1536

Castañeda, M. (22 de febrero de 2018). El arte como herramienta pedagógica en el trabajo con niños y con personas autistas. Revista Universitaria (23). http://educa.upnvirtual.edu.mx/index.php/expediente/16-expediente/318-el-arte-como-herramienta-pedagogica-en-el-trabajo-con-ninos-y-personas-autistas

Concejo de Educación Superior. (2017). Reglamento de régimen académico. Registro Oficial Edición Especial 854 https://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos Procu/An-lit-a2-Reglamento de Régimen Académico.pdf

Collado, J., Madroñaro, M., y Álvarez, F. (2018). Educación transdisciplinar: formando en competencias para el buen vivir. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 619-644. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601487 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487

Colorado, P., y Gutiérrez, L. (2016). Estrategias didácticas para la enseñanza de las ciencias naturales en la educación superior. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 8(1), 148-162. https://www.redalyc.org/journal/5177/517752176014/517752176014.pdf DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.363

Duque, P. (2017). La música como estrategia pedagógica para el desarrollo del pensamiento lógico. Dialéctica (2), 52-93.

Espinoza, E., y Ricaldi, M. (2019). Desarrollo de habilidades intelectuales en docentes de educación básica de Machala, Ecuador. Educación, 28(55), 59-79. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.003 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201902.003

Farfán, E., Perdomo, L., y Mora, F. (2018). Habilidades del pensamiento y retórica. Conductual, International Journal of Interbehaviorism and Behavior Analysis, 6(2), 70-85. http://conductual.com/articulos/Habilidades%20del%20pensamiento%20y%20retorica.pdf

Gallardo, I. (2010). La poesía en el aula: una propuesta didáctica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-28. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10129/17981 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v10i2.10129

Gaona, M., y Samper, L. (2020). La música como estrategia pedagógica para facilitar la enseñanza de las ciencias sociales [Tesis de grado, Universidad de la Costa]. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/6421

García, F. (2019). El reto de innovar en la educación. Universidad de

Salamanca. https://hdl.handle.net/11323/6421

Garrote, D., Pérez, G., y Serna, R. (2018). Efectos de la musicoterapia en el trastorno de espectro autista. Revista de educación inclusiva, 11(1), 175-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542202

Gómez, V., y Gavidia, V. (2015). Describir y dibujar en ciencias. La importancia del dibujo en las representaciones mentales del alumnado. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3),441-455. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92041414018 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.04

González, L., y Quintero, D. (2020). La poética de lo sensible [Tesis de grado, Universidad de San Buenaventura] http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/8002/1/Poetica_Sensible%20_Contextos_Gonzalez_2020.pdf

Grajales, C., y Posada, W. (2020). El trasfondo didáctico del teatro. Revista latinoamericana de estudios educativos, 16(1), 187-210. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134166565009 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.9

Jiménez, A., y Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Edúcate con ciencia, 9(10), 106-113.

http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/218

López, N., Seva, A., Ruiz, P., Ramis, G., & Martínez, L. (2019). La musicoterapia como asignatura en los estudios de grado en enfermería. Enfermería Global, 18(55), 455-468. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412019000300014&lang=es DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.18.3.319551

Macanchi, M., Orozco, B., y Campoverde, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Universidad y sociedad, 12(1), 396-403. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100396

Mantilla, J., Mantilla, P., y Echeverría, A. (2021). El teatro como herramienta pedagógica para la difusión de la interculturalidad: Estudio etnográfico con alumnos de educación secundaria en Otavalo, Ecuador. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 16, 1-10. https://doi.org/10.5209/arte.68735 DOI: https://doi.org/10.5209/arte.68735

Montero, I., y León, O. (2007). Guía para nombrar los estudios de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.

Moral, C. (2019). El uso del dibujo para potenciar la imaginación y la relación con el entorno en adultos y niños/as. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (6), 203–222. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2659

Muñoz, D., y Gallardo, J. (2021). El arte como herramienta educativa para la interculturalidad y la diversidad: proyectos socioeducativos de éxito en España y Argentina. Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación. https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/10251

Ortíz-Morales, F. (2019). Los retos de las innovaciones educativas hoy: Los docentes, las escuelas y los centros de innovación. Revista Educación y Ciudad, 2(37), 91-101. doi: https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150

Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Reencuentro (46), 1-21. https://www.redalyc.org/pdf/340/34004607.pdf

Parra, E., & Lago, D. (2003). Didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes Universitarios. Educación médica superior, 17(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412003000200009

Parra Mahecha, W., y Parra Hurtado, S. (2018). Elementos de las estrategias didácticas para la producción escrita: un estudio en tres instituciones rurales [Trabajo de grado, Universidad de la Salle] https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/538

Pascual, J., y Navío, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(4), 71-90. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395

Pascual, J. (2019). Innovación educativa: Un proceso construido sobre relaciones de poder. Revista Educación, Política y Sociedad, 4(2), 9-30. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/687976/REPS_4_2_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pereira, A., y Díaz Gómez, D. A. (2018). Inclusión digital y los retos para la innovación educativa en Brasil y Colombia. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 11(3), 81-88. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7005975 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.11307

Prendes, M., y Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 33-46. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415

Ruiz, D. (2018). El arte definido como acto comunicativo. Revista AV notas, (6), 111-123. http://publicaciones.csmjaen.es/index.php/pruebas/article/view/184

Sabrina, P. (2019). Arte y conocimiento. La dimensión epistémica del proceso artístico en la contemporaneidad. Revista Humanidades, 9(2). https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37126 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37126

Santiago, K., y García, C. (2019). Inteligencia musical para todos/as. Ra Río Guendaruyubi, 2(6), 36-43. https://doi.org/10.53331/rar.v2i6.1098 DOI: https://doi.org/10.53331/rar.v2i6.1098

Schenffeldt, N., y García, R. (2021). El sentido pedagógico de las artes en las carreras de Licenciatura en Artes y Pedagogía en Artes en Chile. Revista Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.15517/h.v11i2.47312 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v11i2.47312

Vargas, M. (2005). Herramientas de la pedagogía conceptual en el aprendizaje de la biología (Estudio de caso). Universitas Scientiarum, 10(1),45-53. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49909706

Published

2022-09-10

How to Cite

Sigüenza Orellana, J. P., & Guevara Vizcaíno, C. F. . (2022). Art as an educational innovation for the development of thinking in the 21st century. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(3), 131–147. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.597

Issue

Section

Articles