“Ludoactivo”: didactic resources of innovation for the optimization of the pedagogical processes of the center educational Yonoly in Barranquilla - Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.632

Keywords:

game, educational game, physical education, learning method, practical jobs

Abstract

The pedagogical theories of Vygotsky and Ausubel, in addition to the theory of pre-exercise and playfulness, are the basis of this research project. Adapting board games as didactic resources is a great alternative to integrate and motivate active participation in classes. In this opportunity, a board game was adapted (taking Ludo or Parqués as a referential idea) to be applied in physical education classes and in the physical-sports training program of an educational center in Colombia. In addition to its great versatility and capacity to adapt to any group, objectives, resources, spaces, contents, time, among others, it allows the integration of other areas of knowledge. The main purpose, in addition to the recreation of the participants, is to offer a didactic pedagogical alternative to be applied in school, home or sports facilities for motor learning, as well as to improve physical, psychological and metabolic condition, in addition to strengthening other areas of knowledge. Therefore, this study shows that it is necessary and important to apply new didactic resources during the physical education class and physical-sports training, and at the same time, it optimizes the teaching-learning process in teachers and students, so it is worth putting it into practice.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1963). Psicología del aprendizaje verbal significativo.

Ausubel, D. (1968). Psicología educativa: una visión cognitiva. Holt, Rinehart y Winston.

Burbano, V., Pinto, J., y Valdivieso, M. (2015). Formas de usar la simulación como un recurso didáctico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (45), 17-37. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194239783003.pdf

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

González-Badillo, J. J., & Sánchez-Medina, L. (2010). Movement velocity as a measure of loading intensity in resistance training. International journal of sports medicine, 31(05), 347-352. https://doi.org/10.1055/s-0030-1248333 DOI: https://doi.org/10.1055/s-0030-1248333

Goulet, D. (2009). Juegos Didácticos para la enseñanza de la Nomenclatura y Notación química de las Sustancias Inorgánicas en la Secundaria Básica “José Miguel Bañuls Perera”. Instituto Superior Pedagógico Frank País García.

Groos, K. (1902). Les jeux des animaux. Félix Alcan Éditeur.

Huizinga, J. (1938). Homo Ludens, trad. Eugenio Imaz, Alianza Editorial, Madrid.

Linaza, J. y Maldonado, A. (2000). Los juegos y el deporte en el desarrollo psicológico del niño. Anthropos Editorial.

López, C., y Heredia, Y. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa - Guía de Aplicación. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Martínez, E. (2008). El juego como escuela de vida: Karl Gross. Magister: Revista miscelánea de investigación, (22), 7-22.

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas

Palomar, G. (2012). Los juegos de mesa, creación y producción. [Tesis de maestría, Universidad de Granada] http://hdl.handle.net/10481/29363

Riera, J. (1989). Fundamentos del aprendizaje de la técnica y la táctica deportiva. INDE.

Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa. Fundamentos y praxis. Fedupel.

Verkhoshansky, Y. (2001). Teoría y metodología del entrenamiento deportivo (Vol. 24). Editorial Paidotribo.

Villanueva, C., y Rivas, J. (2016). Innovación en la enseñanza, Gamestar Mechanic y Kodu Gamelab. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 12(12), 127-154. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2016000200008&script=sci_arttext

Yturralde, E. (2001). La lúdica. https://www.ludica.org/ludica.html

Published

2022-09-10

How to Cite

Morales Acosta , E. J. (2022). “Ludoactivo”: didactic resources of innovation for the optimization of the pedagogical processes of the center educational Yonoly in Barranquilla - Colombia. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(3), 29–46. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.632

Issue

Section

Articles