Influence of neuroleadership on the educational management of the department of languages of the UNEFM
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.643Keywords:
Neuroleadership, educational management, work teams, identityAbstract
The main objective of this article was based on understanding the influence of neuroleadership on the educational management of the UNEFM language department. The underlying paradigm was qualitative, from a theoretical vision sheltered in the postulates of interpretive-constructionism, in turn grounded in the epistemic position that raises the understanding of human action, with a close appreciation of phenomenology-hermeneutics that gave rise to the meaning and intersubjective exegesis of the influence of neuroleadership in educational management. The technique involved in the collection of information was the in-depth interview applied to ten key informants belonging to the language department of the university involved. The interpretive hermeneutics of the data was based on the processes inherent to the method; such as, the categorization and subsequent coding of the different opinions of the versioners; giving rise to the transformation from complexity to simplicity; the investigative fact was coined in 10 subcategories, a core category and two guiding categories that favored the emergence of the findings. Confirming the beneficial effect of the benefits of neuroleadership not only on management, but also on postmodern management, which believes in and bets on systemic, complex, and, above all, flexible organizational dynamics.
Downloads
References
Arias, L. (2021). La gerencia avanzada generadora de bienestar humano. Conocimiento Libre Y Licenciamiento (CLIC), (23). Recuperado a partir de https://convite.cenditel.gob.ve/revistaclic/index.php/revistaclic/article/view/1064
Atencio, E., Ramírez, L., & Zappa, Y. (2020). Neuroliderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 1-29. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40160
Braidot, N. (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se aplican los avances de las neurociencias a la conducción y gestión de organizaciones. Revista Ciencias Administrativas, 1-25.
Cervantes, V. C., Herrera, R. P. S., Miranda, P. P., & Muñoz, C. G. (2020). Formas organizativas modernas en empresas grandes del sector cooperativo colombiano. Revista de ciencias sociales, 26(4), 145-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7687031
Chiavenato, I. (2002). Administración en los nuevos tiempos. Colombia: McGraw-Hill Interamericana S.A.
Cornejo, A. (1997). Complejidad y caos: Guía para la administración del siglo XXI. México: Ediciones Castillo.
De Dios Alija, T. (2018). Responsabilidad de la persona y sostenibilidad de las organizaciones, 1-231. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4498412
Donelly, J., Gibson, J., & Ivancevich, J. (2001). Dirección y administración de Empresas. (8ª ed.) . Delaware, E.U.A: Addison-Wesley Iberoamericana, S.A.
Fuentes Canosa, A., & Collado Ruano, J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 83-113. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262019000100083 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.02
Ghadiri, A., Habermacher, A., & Peters, T. (2012). Neuroliderazgo: el telón de fondo. . Gestión para Profesionales, 1-15.
Gómez, N. (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se aplican los avances de las neurociencias a la conducción y gestión de organizaciones. Revista ciencias administrativas, 1-20.
Mora, Ó. E. M. (2021). Control Algorítmico: en Organizaciones y Sociedad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8232787
Restrepo, L., & García, E. (2015). Neuroliderazgo en el Entorno Organizacional: Un Estudio Bibliométrico. Bucaramanca - Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga Extensión Corporación Universitaria Empresarial Alexander Von Humboldt. Programa De Psicología.
Rivera, A., Morales, B., de Leon, E. R., & Vega, A. M. (2019). El lider y la motivacion en la organizacion. HETS Online Journal, 10(1), 1A-1A. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA607713213&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E6d60b247
Robbins, P. (2004). Comportamiento Organizacional. (10ª ed.). México: Prentice Hall INC.
Rojas, E. (2007). Investigación cualitativa. Fundamentos y Praxis. Primera Edición. . Caracas - Venezuela: Fundación Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador FEDUPEL.
Rojas, L. & Acosta G. A. (2019). Participación democrática y derechos humanos: una perspectiva desde la administración de empresas en Colombia. PALMA Express, 9-32.http://190.60.89.187/ojs/index.php/libros/article/view/73 DOI: https://doi.org/10.7476/9786289572506.0002
Rojas, M., Jaimes, L., & Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista espacios, 39(06). https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/18390611.html
Sandín. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. . Barcelona - España: McGraw Hill Interamericana.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tibisay Milene Lamus de Rodríguez, Jenniffer Sobeida Moreira-Choez y Raquel Zoraya Lamus-García
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.