Influence of neuroleadership on the educational management of the department of languages of the UNEFM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.643

Keywords:

Neuroleadership, educational management, work teams, identity

Abstract

The main objective of this article was based on understanding the influence of neuroleadership on the educational management of the UNEFM language department. The underlying paradigm was qualitative, from a theoretical vision sheltered in the postulates of interpretive-constructionism, in turn grounded in the epistemic position that raises the understanding of human action, with a close appreciation of phenomenology-hermeneutics that gave rise to the meaning and intersubjective exegesis of the influence of neuroleadership in educational management. The technique involved in the collection of information was the in-depth interview applied to ten key informants belonging to the language department of the university involved. The interpretive hermeneutics of the data was based on the processes inherent to the method; such as, the categorization and subsequent coding of the different opinions of the versioners; giving rise to the transformation from complexity to simplicity; the investigative fact was coined in 10 subcategories, a core category and two guiding categories that favored the emergence of the findings. Confirming the beneficial effect of the benefits of neuroleadership not only on management, but also on postmodern management, which believes in and bets on systemic, complex, and, above all, flexible organizational dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, L. (2021). La gerencia avanzada generadora de bienestar humano. Conocimiento Libre Y Licenciamiento (CLIC), (23). Recuperado a partir de https://convite.cenditel.gob.ve/revistaclic/index.php/revistaclic/article/view/1064

Atencio, E., Ramírez, L., & Zappa, Y. (2020). Neuroliderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 1-29. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40160

Braidot, N. (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se aplican los avances de las neurociencias a la conducción y gestión de organizaciones. Revista Ciencias Administrativas, 1-25.

Cervantes, V. C., Herrera, R. P. S., Miranda, P. P., & Muñoz, C. G. (2020). Formas organizativas modernas en empresas grandes del sector cooperativo colombiano. Revista de ciencias sociales, 26(4), 145-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7687031

Chiavenato, I. (2002). Administración en los nuevos tiempos. Colombia: McGraw-Hill Interamericana S.A.

Cornejo, A. (1997). Complejidad y caos: Guía para la administración del siglo XXI. México: Ediciones Castillo.

De Dios Alija, T. (2018). Responsabilidad de la persona y sostenibilidad de las organizaciones, 1-231. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4498412

Donelly, J., Gibson, J., & Ivancevich, J. (2001). Dirección y administración de Empresas. (8ª ed.) . Delaware, E.U.A: Addison-Wesley Iberoamericana, S.A.

Fuentes Canosa, A., & Collado Ruano, J. (2019). Fundamentos epistemológicos transdisciplinares de educación y neurociencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 83-113. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86262019000100083 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.02

Ghadiri, A., Habermacher, A., & Peters, T. (2012). Neuroliderazgo: el telón de fondo. . Gestión para Profesionales, 1-15.

Gómez, N. (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se aplican los avances de las neurociencias a la conducción y gestión de organizaciones. Revista ciencias administrativas, 1-20.

Mora, Ó. E. M. (2021). Control Algorítmico: en Organizaciones y Sociedad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8232787

Restrepo, L., & García, E. (2015). Neuroliderazgo en el Entorno Organizacional: Un Estudio Bibliométrico. Bucaramanca - Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga Extensión Corporación Universitaria Empresarial Alexander Von Humboldt. Programa De Psicología.

Rivera, A., Morales, B., de Leon, E. R., & Vega, A. M. (2019). El lider y la motivacion en la organizacion. HETS Online Journal, 10(1), 1A-1A. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA607713213&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E6d60b247

Robbins, P. (2004). Comportamiento Organizacional. (10ª ed.). México: Prentice Hall INC.

Rojas, E. (2007). Investigación cualitativa. Fundamentos y Praxis. Primera Edición. . Caracas - Venezuela: Fundación Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador FEDUPEL.

Rojas, L. & Acosta G. A. (2019). Participación democrática y derechos humanos: una perspectiva desde la administración de empresas en Colombia. PALMA Express, 9-32.http://190.60.89.187/ojs/index.php/libros/article/view/73 DOI: https://doi.org/10.7476/9786289572506.0002

Rojas, M., Jaimes, L., & Valencia, M. (2018). Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista espacios, 39(06). https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/18390611.html

Sandín. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. . Barcelona - España: McGraw Hill Interamericana.

Published

2023-09-10

How to Cite

Lamus de Rodríguez, T. M., Moreira-Choez, J. S., & Lamus-García, R. Z. (2023). Influence of neuroleadership on the educational management of the department of languages of the UNEFM. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(3), 37–56. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.643

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)