Pedagogical use of technologies in the teaching of law at Universidad de San Buenaventura Medellín

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.676

Keywords:

educational sciences, didactics, information and communication, educational research, teaching, legal education

Abstract

The pedagogical uses of technologies in the teaching and learning processes of the Faculty of Law of the University of San Buenaventura Medellín are analyzed, comparing teaching practices prior to the pandemic caused by the Sars-COV-2 coronavirus, with those carried out during the restrictions adopted by governments for educational centers; the methodology used was of a mixed nature, combining the qualitative through bibliographical searches and observations of face-to-face classes, with the quantitative through the design, implementation and data mining of the results of a survey carried out among a non-representative sample of 13 teachers from the university. law school, of which 61.5% belonged to the full-time faculty, 23.1% to professorships, and 15.4% part-time undergraduate law. It is found that, in general, teachers know ICT, although they do not fully recognize the implications and real and potential impact of its implementation in the classroom of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaín, L. (2021). Las TIC como herramienta en la educación superior. En Valencia, S (Eds) Derecho, procesos de enseñanza y tecnología en un contexto de cambio digital. Primer Seminario Internacional de Investigación. Universidad de San Buenaventura Medellín.

Archbold, D. (2018). Integración de las tic al modelo pedagógico institucional como fundamento de la calidad educativa [Tesis de grado, Universidad de la Costa] http://hdl.handle.net/11323/2931

Arias-Gundín, O., Fidalgo, R., y García, J.-N. (2008). El desarrollo de las competencias transversales en magisterio mediante el aprendizaje basado en problemas y el método de caso. Revista De Investigación Educativa, volumen 26(2), 431-444. https://revistas.um.es/rie/article/view/94011

Bernal, B. (2010). Historia del derecho (1ra ed.). Nostra Ediciones.

Betancur, D. (2021). Gamificación. Universidad de Antioquia. Memorias.

De Zubiría, J. (2010). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Aula Abierta Magisterio.

Educación 2020 (s.f.). Aprendizaje Basado en Proyectos. https://www.educacion2020.cl/que-hacemos/aprendizaje-basado-en-proyectos/

Fragozo, G., y Gámez, H. (2020). Percepción docente sobre las tecnologías de información y comunicación como recurso instruccional. Orbis: revista de Ciencias Humanas, 16(46), 31-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7434470

Garzón, A. (2018). La enseñanza del derecho como islas, la crítica como método y teoría para una enseñanza sistemática. Saber, ciencia y libertad, 13(1), 37-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6571927 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2555

Gómez, J., Monroy, L., y Bonilla, C. (2019). Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable crítica. Entramado, 15(1), 164-189. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5428 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5428

Javier, A., Romero, L., y Ricoy, C. (2014). El uso e impacto de las TIC en los estudiantes del nivel superior: un estudio en las carreras de Derecho y Sociología de la UJAT. Perspectivas docentes, (50), 5-11. https://core.ac.uk/download/pdf/236400435.pdf

Martin, M., González, A., Barletta, C., y Sadaba, A. (2012). Aulas virtuales, convergencia tecnológica y formación de profesores. VII Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/18316

Martínez, G., y Jiménez, N. (2020). Análisis del uso de las aulas virtuales en la Universidad de Cundinamarca, Colombia. Formación Universitaria, 13(4), 81–92. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400081 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000400081

Molina-Saldarriaga, C. (2008). Fundamentos teóricos y metodológicos del Método Clínico de enseñanza del derecho. Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 38(108), 187-213. https://www.aacademica.org/cesar.augusto.molina.saldarriaga/2.pdf

Pontificia Universidad Católica de Chile. (2017a). Aprendizaje basado en problemas. Centro de Desarrollo Docente.

Pontificia Universidad Católica de Chile. (2017b). Aprendizaje basado en equipos. Centro de Desarrollo Docente.

Pontificia Universidad Católica de Chile. (2017c). Mapas conceptuales. Centro de Desarrollo Docente.

Pontificia Universidad Católica de Chile. (2017d). Simulación. Centro de Desarrollo Docente.

Torres, M. (2013). The clinical education of law: a form of education for the social change. The experience of the public actions group at the rosario university. Facultad de derecho y ciencias políticas, 43(119), 705–734. https://revistas.upb.edu.co/index.php/derecho/article/view/3291

Universidad EAN. (s.f.). Modelo pedagógico. https://universidadean.edu.co/preguntas-frecuentes/modelo-pedagogico

Universidad de San Buenaventura. (2021a). Análisis de contexto del programa de derecho, USB Medellín. Documento sin publicar, de circulación interna.

Universidad de San Buenaventura Medellín. (2021b). Documento Perfil de egreso del programa de Derecho USB Medellín. Documento sin publicar, de circulación interna.

Universidad de San Buenaventura. (2021c). Proyecto Educativo del Programa de Derecho, USB Medellín. Documento sin publicar, de circulación interna.

Universidad de San Buenaventura Bogotá. (2010). Proyecto Pedagógico para la Educación a distancia- virtual. https://www.usbbog.edu.co/documentos/universidad/institucional_bogota/proyecto_pedagogico_para_la_formacion_a_distancia_virtual.pdf

Universidad de San Buenaventura Colombia. (2021d). Proyecto Educativo Bonaventuriano (1ra Ed.). Editorial Bonaventuriana. https://www.usbmed.edu.co/Portals/0/PDF/Doc-Institucionales/PEB-2021_FINAL%20APROBACI%C3%93N%20(2)%20(1).pdf

Published

2023-01-10

How to Cite

Valencia Cárdenas, S., & Suárez García, Y. D. (2023). Pedagogical use of technologies in the teaching of law at Universidad de San Buenaventura Medellín. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(1), 61–80. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.676

Issue

Section

Articles