Relevance in establishing a model of social responsibility in higher education institutions in the State of Michoacán de Ocampo - Mexico
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.787Keywords:
social responsibility, Higher Education, development, educational modelAbstract
University Social Responsibility is an action - vision, which can be understood as the commitment in actions that seek an improvement in the needs of social development in a framework of sustainability that universities assume with their own actors or stakeholders for and with society, this approach has gained strength in the last 22 years in Latin America, with the aim of raising awareness of values and implementing mechanisms and actions in Higher Education Institutions to establish a change of action and concordance to global requirements as precursor actors of local and regional development.
In Mexico this change has been slow and gradual, since it has not been able to consolidate in a structural way, due to the fact that it is not an organic form implemented in public higher education, which prevents the establishment of this new eclectic vision in the substantive functions of university and/or technological education.
In this sense, the objective of the present work was to carry out a closed and properly structured survey through a Likert-type scaling and based on the self-diagnoses carried out in Latin America by the Union of Social Responsibility, applied to Higher Education Institutions of the State of Michoacán de Ocampo, Mexico, who have not had an approach to the subject; obtaining with it an encouraging result, since it was possible to know the interest of knowing in an initial way this vision in these institutions, and, with it, to leave the possibility of carrying out later studies.
Downloads
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (10 de junio de 2014). RSU: Exigencia ética y estrategia racional de desarrollo. http://www.anuies.mx/noticias/rsu-exigencia-etica-y-estrategia-racional-de-desarrollo
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2019). Acerca de la ANUIES. http://www.anuies.mx/anuies/acerca-de-la-anuies
Ayala, C. (2014). Desarrollo de estrategias de responsabilidad social universitaria. Corporación Universidad de la Costa, 13, 67–86. http://hdl.handle.net/11323/2593
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555
Fernández, S., Córdoba, A., y Cordero, J. (2002). Estadística descriptiva. Esic Editorial.
Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de educación. http://hdl.handle.net/11162/81457
Martí Noguera, J., y Martí-Vilar, M. (2013). Una década de responsabilidad social universitaria en Iberoamérica. Revista Española del Tercer Sector, 25, 145-162. http://hdl.handle.net/10550/33669
Mateus, M., y Bogdan, J. (2015). Diagnóstico de percepciones de la comunidad universitaria lasallista desde el componente de formación ciudadana desde la RSU. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/985/
Mosquera, L., y Mora, J. (2013). Estrategia de responsabilidad social universitaria (RSU). Yachana Revista Científica, 2(1). http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/208
Muñoz, J., y Sahagún, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con Atlas. Ti 7. Universidad Autónoma de Barcelona.
Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo, communiqué. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277_spa
Oviedo, H., y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572–580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009
Piza, N., Amaiquema, F., y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455–459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500455&script=sci_arttext&tlng=pt
Ramírez, M., Morales, A., y Celi, E. (2021). La responsabilidad social y el código de ética en la formación emprendedora: una experiencia universitaria. GICOS: Revista del Grupo de Investigaciones en Comunidad y Salud, 6(2), 166-175 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8073339
Rodríguez-Rodríguez, J., y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Sabariego, M., Vilà, R., y Sandín, M. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS. ti. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(2), 119–133. http://dx.doi.org/10.1344/reire2014.7.2728 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2014.7.2728
Soler Cárdenas, S., y Soler Pons, L. (2012). Usos del coeficiente alfa de Cronbach en el análisis de instrumentos escritos. Revista Médica Electrónica, 34(1), 06. http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v34n1/spu01112.pdf
Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana. (2020). RSU El modelo URSULA Estrategias Herramientas Indicadores.
Vallaeys, F. (2007). La responsabilidad social universitaria: Cómo entenderla para querer practicarla. Universidad Pontificia del Perú, 16, 16.
Vallaeys, F., De la Cruz, C., y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. McGrawHill - Banco Interamericano de Desarrollo.
Vallaeys, F., y Solano, D. (2019). 2da Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina—2019. URSULA, 155. https://unionursula.org/investigaciones/investigaciones-2019/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Olegario Leon Ruiz, José Alfredo Uribe Salas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.