Relevance in establishing a model of social responsibility in higher education institutions in the State of Michoacán de Ocampo - Mexico

Authors

  • Daniel Olegario Leon Ruiz Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México https://orcid.org/0000-0002-7333-9350
  • José Alfredo Uribe Salas Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.787

Keywords:

social responsibility, Higher Education, development, educational model

Abstract

University Social Responsibility is an action - vision, which can be understood as the commitment in actions that seek an improvement in the needs of social development in a framework of sustainability that universities assume with their own actors or stakeholders for and with society, this approach has gained strength in the last 22 years in Latin America, with the aim of raising awareness of values and implementing mechanisms and actions in Higher Education Institutions to establish a change of action and concordance to global requirements as precursor actors of local and regional development.

In Mexico this change has been slow and gradual, since it has not been able to consolidate in a structural way, due to the fact that it is not an organic form implemented in public higher education, which prevents the establishment of this new eclectic vision in the substantive functions of university and/or technological education.

In this sense, the objective of the present work was to carry out a closed and properly structured survey through a Likert-type scaling and based on the self-diagnoses carried out in Latin America by the Union of Social Responsibility, applied to Higher Education Institutions of the State of Michoacán de Ocampo, Mexico, who have not had an approach to the subject; obtaining with it an encouraging result, since it was possible to know the interest of knowing in an initial way this vision in these institutions, and, with it, to leave the possibility of carrying out later studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Alfredo Uribe Salas, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

TRAINING PhD in Geography and History, Complutense University of Madrid, Spain. 1998. SNI AND PRODEP PROFILE Member of the National System of Researchers, level III, (2018-2022) Desirable profile of Promep

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (10 de junio de 2014). RSU: Exigencia ética y estrategia racional de desarrollo. http://www.anuies.mx/noticias/rsu-exigencia-etica-y-estrategia-racional-de-desarrollo

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2019). Acerca de la ANUIES. http://www.anuies.mx/anuies/acerca-de-la-anuies

Ayala, C. (2014). Desarrollo de estrategias de responsabilidad social universitaria. Corporación Universidad de la Costa, 13, 67–86. http://hdl.handle.net/11323/2593

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02310555

Fernández, S., Córdoba, A., y Cordero, J. (2002). Estadística descriptiva. Esic Editorial.

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de educación. http://hdl.handle.net/11162/81457

Martí Noguera, J., y Martí-Vilar, M. (2013). Una década de responsabilidad social universitaria en Iberoamérica. Revista Española del Tercer Sector, 25, 145-162. http://hdl.handle.net/10550/33669

Mateus, M., y Bogdan, J. (2015). Diagnóstico de percepciones de la comunidad universitaria lasallista desde el componente de formación ciudadana desde la RSU. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/985/

Mosquera, L., y Mora, J. (2013). Estrategia de responsabilidad social universitaria (RSU). Yachana Revista Científica, 2(1). http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/208

Muñoz, J., y Sahagún, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con Atlas. Ti 7. Universidad Autónoma de Barcelona.

Organización de las Naciones Unidad para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo, communiqué. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183277_spa

Oviedo, H., y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572–580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009

Piza, N., Amaiquema, F., y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455–459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500455&script=sci_arttext&tlng=pt

Ramírez, M., Morales, A., y Celi, E. (2021). La responsabilidad social y el código de ética en la formación emprendedora: una experiencia universitaria. GICOS: Revista del Grupo de Investigaciones en Comunidad y Salud, 6(2), 166-175 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8073339

Rodríguez-Rodríguez, J., y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Sabariego, M., Vilà, R., y Sandín, M. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS. ti. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(2), 119–133. http://dx.doi.org/10.1344/reire2014.7.2728 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2014.7.2728

Soler Cárdenas, S., y Soler Pons, L. (2012). Usos del coeficiente alfa de Cronbach en el análisis de instrumentos escritos. Revista Médica Electrónica, 34(1), 06. http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v34n1/spu01112.pdf

Unión de Responsabilidad Social Universitaria Latinoamericana. (2020). RSU El modelo URSULA Estrategias Herramientas Indicadores.

Vallaeys, F. (2007). La responsabilidad social universitaria: Cómo entenderla para querer practicarla. Universidad Pontificia del Perú, 16, 16.

Vallaeys, F., De la Cruz, C., y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. McGrawHill - Banco Interamericano de Desarrollo.

Vallaeys, F., y Solano, D. (2019). 2da Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina—2019. URSULA, 155. https://unionursula.org/investigaciones/investigaciones-2019/

Published

2023-05-10

How to Cite

Leon Ruiz, D. O., & Uribe Salas, J. A. (2023). Relevance in establishing a model of social responsibility in higher education institutions in the State of Michoacán de Ocampo - Mexico. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(2), 13–37. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.787

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.