The "Leo con Grin" tool as a methodology to improve the reading and writing process in elementary school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v3n1.2024.1033

Keywords:

TIC, literacy, academic processes, active methodologies, interactive, innovative

Abstract

This research focuses on analyzing the implementation of ICT in the area of language and literature in elementary education, in order to strengthen the academic processes of reading and writing in a more interactive and innovative way, in the same way, it examines the methods that facilitate this process, therefore, the objective of the research is to propose the application "Leo con Grin" to improve the process of reading and writing in elementary education. Analysis cards were made since it is documentary research from which relevant information was extracted from the independent variable, therefore, it is obtained that 50% of the respondents mentioned that the tool has improved the process of reading and writing comprehension, in addition to the fact that teachers use new active methodologies opening the field of technology to improve the teaching-learning process of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. (2014). El Método de la Investigación. Revista Daena: International journal of Good conscience, 9(3), pp 195-204. http://www.spentamexico.org/v9-n3/A17.9(3)195-204.pdf

Aprender a leer en Infantil con la app ‘Leo con Grin’. (s.f) EDUCACIÓN 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/aprender-leer-infantil-la-app-leo-grin/

Ayala, A. y Gaibor, K. (2021). Aprendizaje de la Lectoescritura en Época de Pandemia. Revista Científica: Retos de la Ciencia. 05(e). 13-22. https://doi.org/10.53877/rc.5.e.20210915.02 DOI: https://doi.org/10.53877/rc.5.e.20210915.02

Calzadilla, O. (2012). Métodos de enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria. Editorial Académica Española. https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/bitstream/handle/uho/3156/lib04.calmet.pdf

Falcón, K y Muñoz, A. (2023). “Las TIC en el área de lengua y literatura” [Tesis, Universidad Técnica de Cotopaxi]. Repositorio UTC. http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/9885/1/PP-000206.pdf

Flores, M. (2018). Métodos utilizados por los docentes para la enseñanza de la lectura en primer grado. Habilidades de cada uno trabaja. Revista Investigaciones en Educación, 18(1), 55-78. https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/2230

Franco, C. y Vera, L. (2022). USO DEL SOFTWARE “LEO CON GRÍN” COMO HERRAMIENTA PARA EL APRENDIZAJE DE LA LECTOESCRITURA EN LOS ESTUDIANTES DE TERCERO DE EGB. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN. 6 (11), pp. 51-63. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/287/518

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325 - 347.https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/149 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Loor, M. y García, C. (2020). Uso de las TIC como estrategia de enseñanza para docentes de Educación General Básica en la zona rural. Revista Científica: Dominio de las Ciencias, 6 (3), pp. 747-763. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7504265

Monroy, L. (2018). Incidencia del software “Leo Con Grin” en el aprendizaje de la lectoescritura del grado transición, en la Institución Educativa Técnica Ignacio Gil Sanabria Siachoque – Boyacá [Tesis de posgrado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia].

Repositorio UPTC. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/handle/001/3144/TGT_1692_Incidencia_software.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Montenegro, I. (2022). HERRAMIENTA LEO CON GRIN Y SU APORTE A LA LECTOESCRITURA DE LOS ESTUDIANTES DE SEGUNDO AÑO DE EDUCACIÓN BÁSICA. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica Indoamericana]. Repositorio UTI.

https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/4637/1/MONTENEGRO%20MARI%c3%91O%20IVONNE%20JULY.pdf

Ortega, R. (2009). Estudio y análisis del método ecléctico de lectoescritura en las escuelas de la SADA. Editorial de la Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/2188/17899151.pdf;sequence=1#page=57

Rodríguez, D., Peña, R. y Stracuzzi, M. (2020). “Impacto e inclusión de las TIC en los estudiantes de educación básica, retos, alcance y perspectiva”. Revista Atlante Cuadernos https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/08/inclusion-tics.pdf

Published

2024-03-10

How to Cite

Pérez Shagñay, K. O., & Pesantez Lagla, K. V. (2024). The "Leo con Grin" tool as a methodology to improve the reading and writing process in elementary school. U-Mores JOURNAL, 3(1), 65–82. https://doi.org/10.35290/ru.v3n1.2024.1033

Issue

Section

Artículos