Musical Composition as a Didactic Strategy to Develop Text Writing Skills in General Basic Education Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1053

Keywords:

music composition, music education, writing, education, creativity

Abstract

Musical composition applied in the educational context proves to be a motivating didactic strategy that allows students to connect with situations of interest and explore their feelings through the experimentation with melodies and lyrics. The present research aimed to suggest musical composition as a didactic strategy to develop text writing skills in students of Basic General Education. A documentary-bibliographic study was conducted, of a descriptive type, with a qualitative approach and deductive method. The results show that students have difficulties in writing texts. According to data collected by ERCE (2019), 77% of students have difficulty writing a letter and 68% have difficulty writing a narrative text. This is largely due to the use of traditional strategies that limit writing skills to something purely academic and obligatory. Therefore, in support of the ideas of Miñan and Espinoza (2020), Chica et al. (2021), and Dzib et al. (2023), it is proposed to integrate musical composition as part of the teaching process to strengthen the creative and imaginative side, a strategy that teachers agree to implement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chica, J., Álvarez, M., y Guevara, C. (2021). La música como estrategia metodológica para fortalecer el desarrollo integral en los estudiantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 334. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1505

Dzib Moo, D., González, M., y Rodríguez, G. (2023). La música y su importancia en el aprendizaje significativo de estudiantes de educación básica de Tabasco, México. Revista Inclusiones, 10(4), 1–18. https://doi.org/10.58210/fprc3472

Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio en universidades. Ánfora, 22(38), 39-59. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357839273002

Herrera, C., Olmedo, R., y Obaco, E. (2020). Causas que dificultan la redacción de textos. Una aproximación causal a los problemas más frecuentes. 593 Digital Publisher CEIT, 4(5), 24–37. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.4.188

Laura, K., Ayca, D., Limache, G., Valle, G., Quispe, E., y Mamani, E. (2024). El involucramiento de las canciones y su relación en la habilidad oral del inglés en estudiantes de nivel secundario en una Institución Educativa Publica en el Perú. CID - Centro de Investigación y Desarrollo. https://doi.org/10.37811/cli_w1045

Maza, J., Ruiz, E., y Carbay, W. (2022). Estrategias didácticas para la producción de textos literarios narrativos. Sociedad & Tecnología, 5(2), 379–393. https://doi.org/10.51247/st.v5i2.221

Miñan, D. y Espinoza, E. (2020). La pedagogía musical como estrategia metodológica de motivación en el nivel inicial. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 454–460. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500454

Pisco, J., Bailón, A., y Macias, D. (2023). La lectoescritura como elemento fundamental en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de Básica Media. 593 Digital Publisher CEIT, 8(1), 328–347. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1-1.1658

Puerto, O. y Chancay, C. (2021). La escritura creativa desde la tarea docente en la formación del profesorado de subnivel básico medio. REFCalE, 9(1), 1–16. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3364/2080

Rodríguez, R., Leyva, N., Fernández, G., y Tarrillo, M. (2023). Estrategias Creativas para la Producción de Textos en Estudiantes de Primaria. Revista Docentes 2.0, 16(2), 289–296. https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.421

Vides, A. (2014). Música como estrategia facilitadora del proceso enseñanza-aprendizaje [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. Repositorio Institucional. https://www.academia.edu/32419515/_M%C3%9ASICA_COMO_ESTRATEGIA_FACILITADORA_DEL_PROCESO_ENSE%C3%91ANZA_APRENDIZAJE_

Published

2025-03-10

How to Cite

Cabrera Quirola, E. (2025). Musical Composition as a Didactic Strategy to Develop Text Writing Skills in General Basic Education Students. U-Mores JOURNAL, 4(1), 95–109. https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1053

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.