Analysis of the impact of educational digital games on language and literature teaching methodologies

Authors

  • Erika Johanna Guiracocha Campoverde Universidad Central del Ecuador, Ecuador https://orcid.org/0000-0002-8286-9492
  • Diana Lizeth Vargas González Universidad Central del Ecuador, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1285

Keywords:

teaching methodologies, educational digital games, game-based learning, didactic resources, innovative teaching

Abstract

Educational digital games represent a key tool to improve classroom learning, since they allow teachers to apply innovative methodologies that facilitate teaching and motivate students. At the Instituto Nacional Mejía, a low use of didactic resources has been identified, which affects the interest and participation of students in Language and Literature, therefore, this study analyzes the impact of educational digital games in teaching methodologies, highlighting their importance in motivation and academic performance. For this purpose, an experimental methodology with a mixed approach was applied, using Likert scale questionnaires to collect data from a sample of 39 teachers. The statistical analysis was carried out using the Chi-Square test, which confirmed the significant relationship between the use of digital games and the implementation of innovative methodologies, validating the alternative hypothesis; in addition, Cronbach's reliability allowed guaranteeing the accuracy of the data obtained. The results show that most teachers consider that educational digital games favor learning by promoting participation, improving content comprehension and optimizing academic performance, consolidating as an effective strategy in current education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, A. (2020). El juego y su importancia cultural en el aprendizaje de los niños en educación inicial. Revista Ciencia e Investigación, 5(2), 132-149. https://zenodo.org/records/3820949

Arango, A. y Sanabria, I. (2022). El método de estudio de casos en la enseñanza de las ciencias naturales. Praxis & Saber, 12(31), 1-15. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592021000400001&script=sci_arttext

Chango, B., Chancusig, M., García, K., y Haro, A. (2023). Chi Cuadrado y tablas de contingencia aplicado en SPSS. Código Científico Revista De Investigación, 5(E3), 499-514. https://revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/329/727

Chicaiza, D., y Guerrero, K. (2024). Realidad virtual un viaje para motivar a la lectoescritura en estudiantes del subnivel medio. Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 3(9), 1056- 1074. https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/8091/7062

López Aguado, M. y Gutiérrez, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 12(2), 1-14. https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2019.12.227057/28912

López García, M., Loor, A., Llaguano, B., y Solano, I. (2023). Recursos didácticos en el aprendizaje significativo del subnivel medio. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 7(1), 381-388. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8882721

Medialdea, A. (12 de julio de 2019). Cómo elaborar material didáctico. Red Educa.

https://redsocial.rededuca.net/como-elaborar-material-didactico

Meza, M., Loor, B., y Vega, J. (2024). Los materiales didácticos innovadores en el desarrollo de las destrezas en la asignatura de Lengua y Literatura. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa, 7(13), 16-39. http://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/199/338

Montero, B. (2020). Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura. Pensamiento Matemático, 7(1), 75-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6000065

Morocho, T., y Paida, C. (2021). Los recursos didácticos aportan una

metodología activa. Revista Illari, (9). http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/2620/1/592-Texto%20del%20art%c3%adculo-2308-1-10-20211129.pdf

Pin, P. y Mendoza, F. (2023). Habilidades creativas en el uso de

herramientas tecnológicas para la enseñanza y aprendizaje. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(1), 7985-8008. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5025

Zapata, V., López, G., Calle, L., Pintado, L., y Bizueta, S. (2021). Juegos

didácticos y desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de educación primaria. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 3(1), 266-287. http://acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/224/362

Published

2025-03-10

How to Cite

Guiracocha Campoverde, E. J., & Vargas González, D. L. (2025). Analysis of the impact of educational digital games on language and literature teaching methodologies. U-Mores JOURNAL, 4(1), 127–146. https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1285

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.