Internships in the development of professional competencies

Authors

  • Valeria Denisse Ávila De la Fuente Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Jazmin Estefania Moreira Valencia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v3n3.2024.1433

Keywords:

Practices, professionals, development, competencies, students, skills

Abstract

The development of professional competencies in university students is based on the strengthening
of skills and abilities within Higher Education institutions. This is why universities in Ecuador
implement pre-professional practices to enhance the skills required in the labor market. The purpose
of this research was to analyze the influence and impact of these practices on the development of
professional competencies at ULEAM. The methodology used was a mixed deductive approach.
Quantitative techniques, such as surveys, were applied to 100 Social Work students, while qualitative
techniques included interviews with internship tutors. The instrument used was a questionnaire
consisting of 10 structured and unstructured questions with multiple choice answers and 5 openended
questions for teachers. The main results showed that pre-professional practices significantly
influence the development of Social Work students’ competencies at ULEAM, as they allow students
to face real situations and understand the complexities of social dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejo, M. y Osorio, B. (2016). El informante como persona clave en la investigación

cualitativa. Gaceta de Pedagogía, (35). https://www.researchgate.net/publication/337428362_El_informante_como_persona_clave_en_la_investigacion_cualitativa

Andrade, F., Alejo, O., y Armendariz, C. (2018). Método inductivo y su refutación

deductista, Conrado, 14(63). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300117

Blanco, C. (2021). El staff de prácticas profesionales en Trabajo Social: espacio de

fomento del aprendizaje autodirigido. Un estudio de caso en la Universidad Católica Luis Amigó, Colombia. Prospectiva, (32), 259-274. https://doi.org/10.25100/prts.v0i32.10750

Cordero, O. (27 de diciembre de 2017). Enfoque Mixto de la Investigación. Club

Ensayos. https://www.clubensayos.com

Fernández, P. (2018). La importancia de la técnica de la entrevista en la investigación

en comunicación y las ciencias sociales. Investigación documental. Ventajas y limitaciones. Sintaxis, (1), 78–93. https://doi.org/10.36105/stx.2018n1.07

Fraga, D. (2018). Intervención del Trabajo Social en el proceso de inserción laboral a

personas con discapacidad en la Fundación de Desarrollo Social Integral “FUNDESI” periodo marzo agosto 2013 [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/15882

González, A., Ramírez, P., y Gutiérrez, J. (2021). Las prácticas profesionales como

factor clave para la empleabilidad de los egresados en Colombia y México. Revista de Educación Superior, 34(4), 212-227.

Guim, P. y Marreno, Y. (2022). Desarrollo de competencias en prácticas

preprofesionales y la inserción laboral de egresados universitarios en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 28(6), 212-227. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8598052

Hurtado, F. (2020). Fundamentos Metodológicos de la Investigación: El Génesis del

Nuevo Conocimiento. Revista Scientific, 5(16), 99-119. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.16.5.99-119

Hsiao, S., Caí, Y., y Bo, A. (2018). Tendencias emergentes en la educación sobre el

terreno del trabajo social en China. Journal of Social Works, 54(2), 324-336. https://doi.org/10.1080/10437797.2017.1350233

Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning

development. Prentice Hall.

Méndez, A. (2022). Programa de Trabajo Social Competencias Profesionales. CSWE

Generalista. Universidad Ana G. Méndez.

Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso

reflexivo. Cadernos de Pesquisa, 47(164). https://doi.org/10.1590/198053143763

Pacheco, C. (2019). El Trabajo Social y las competencias profesionales. Trabajo Social

UNAM, (18), 57–75. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2018.18.69808

Piza, N., Amaiquema, F., y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación

cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500455&script=sci_arttext&tlng=pt

Ramírez, L. y Gutiérrez, A. (2020). La importancia de las competencias interculturales

en la formación de trabajadores sociales en México. Revista de Trabajo Social y Sociedad, 12(3), 135-145.

Ramón, M., Lalangui, J., Guachichullca, L. y Espinoza , E. (2019). Competencias

específicas del profesional de trabajo social en el contexto educativo ecuatoriano. Revista Conrado, 15(66), 219-229. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000100219&script=sci_arttext

Sanchis, P. y Bonavia, T. (2017). Análisis del sistema de comunicación interna de una

pequeña empresa. Working Papers on Operations Management, 8(1), 9-21. https://doi.org/10.4995/wpom.v8i1.7390

Troncoso, C. y Amaya, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos

cualitativos en investigación de salud. Revista de la Facultad de Medicina, 65(2) 329-332. http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v65n2/0120-0011-rfmun-65-02-329.pdf

UNIR (27 de abril de 2022). Modelos y métodos de intervención en Trabajo Social:

cuáles son, características y ejemplos. La Universidad de Internet. https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/modelo-intervencion-trabajo-social/

Valencia, E., Macías, J., y López, S. (2018). Las prácticas preprofesionales en el

contexto de la carrera de Licenciatura en Educación Inicial de la Universidad Estatal de Milagro. Conrado, 14(63), 140-146. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300140

Published

2024-11-19

How to Cite

Ávila De la Fuente , V. D., & Moreira Valencia, J. E. (2024). Internships in the development of professional competencies. U-Mores JOURNAL, 3(3), 9–22. https://doi.org/10.35290/ru.v3n3.2024.1433

Issue

Section

Artículos