Gender violence in educational settings. A look at the attitudes of managers of Education District No. 07D03

Authors

  • Hernán Roberto Gualán Erreyes Investigador independiente

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v1n1.2022.555

Keywords:

masculinity, femininity, attitudes, managers, coeducation, gender violence

Abstract

The purpose of this research is to investigate and analyze attitudes on practices based on gender violence in a sample of managers of public schools in the Educational District 07D03 Atahualpa- Portovelo - Zaruma, Ecuador, to determine whether such attitudes favor the eradication of gender violence, and therefore, the construction of an egalitarian society, or on the contrary, maintain the transmission and reproduction of sexist and stereotyped sociocultural patterns in the educational environment. A descriptive and quantitative methodology was used; the instruments employed for the collection of information were the Masculinity and Femininity Inventory (IMAFE) and the Attitudes towards Partner Violence Scale. The sample was composed of 12 managers of regular supply (from kindergarten to high school), with gender parity, aged between 28 and 65 years. The results indicate that the managers show a favorable attitude towards the prevention of gender violence; however, there is a notable inconsistency between sexes, which would indicate that it is the women who are more predisposed towards an egalitarian culture than the men, who could be conditioning their genuine attitudes with social desirability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arminta, Y., & Rojas, M. (2019). Apoyo social y actitudes frente a la violencia en mujeres de Lima Zona Este. [Tesis de grado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9309

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1993). Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/violenceagainstwomen.aspx

Asamblea Nacional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449. https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI]. Registro Oficial, 417. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. (2018). Ley Orgánica Integral para Prevenir y Erradicar la Violencia Contra Las Mujeres. Registro Oficial Suplemento 175. https://www.igualdad.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/05/ley_prevenir_y_erradicar_violencia_mujeres.pdf

Barredo, D., Delgado, M., García, M., Jaramillo, M., Muñoz, D., & Ortolá, A. (2014). La representación de la violencia de género en el personal administrativo y de servicios de los centros educativos de enseñanza media del cantón Manta. Revista San Gregorio, (8), 74-83 http://201.159.222.49/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/76

Bonino, L. (2003). Las nuevas paternidades. Cuadernos de trabajo social, 16(1), 171-182.

Burin, M., & Meler, I. (2000). Varonesgénero y subjetividad masculina (No. 305.32 B8).

Castillo, J. (2004). Educación y hombría de bien: un estudio de caso en un colegio de Quito acerca de la masculinidad. [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO)]. Repositorio Digital FLACSO Ecuador. http://hdl.handle.net/10469/94

Connell, R. (2001). Educando a los muchachos: nuevas investigaciones sobre masculinidad y estrategias de género para las escuelas. Nómadas (Col), (14), 156-171. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105115268013

Connell, R. (2012). Masculinity research and global change. Masculinities & Social Change, 1(1), 4-18. https://doi.org/10.4471/mcs.2012.01

Díez, E. (2015). Códigos de masculinidad hegemónica en educación. Revista Ibero-americana de Educação, 68, 79-98. https://doi.org/10.35362/rie680201

Dorr, A., & Sierra, G. (1998). El currículum oculto de género. Revista de educación Nueva Época, 7, 1-7. https://americalatinagenera.org/wp-content/uploads/2014/07/curriculum_oculto_genero_copy.pdf

Fernández, C., Baptista, P., & Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill.

Hernández, R., & Torres, C. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). McGraw-Hill Interamericana.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2019). Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contra las Mujeres – ENVIGMU. INEC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/Violencia_de_genero_2019/Principales%20resultados%20ENVIGMU%202019.pdf

Lara, M. (1993). Inventario de masculinidad y feminidad. El Manual Moderno.

Leal, D., & Arconada, M. (2012). Convivir en Igualdad. Prevención de Violencia Masculina Hacia Las Mujeres en Todas Las Etapas Educativas. Editorial UNED.

López, Á., & Fernández, B. (2015). A fuego lento. Cocinando ideas para una intervención grupal con hombres desde una perspectiva de género. Fundación Cepaim. https://cepaim.org/documentos/publi/Gu%C3%ADa-A-fuego-lento-2018-digital_Comprimido.pdf

Lozoya, J. (2015). Violencias masculinas. Publicación en Facebook. www.facebook.com/sxlgSF/posts/791625210923505:0

Mendoza, B. (2019). Masculinidad(es) en cuestión. Reflexiones Educación y Género desde el campo de la formación docente. Mamakuna, (12), 44-53. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/75

Tyack, D., & Hansot, E. (1992). Learning together: A history of coeducation in American public schools. Russell Sage Foundation.

Valencia, J. (2016). Análisis de las actitudes hacia la igualdad de género y prácticas coeducativas del profesorado de preparatoria, básica elemental y básica media de instituciones fiscales de la parroquia Atacames. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Digital PUCESE https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/943

Yela, F. (2016). Conocimientos, actitudes y prácticas de los docentes ante la educación en igualdad de género en la parroquia Telembí Del Cantón Eloy Alfaro. [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Digital PUCESE. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/608

Published

2022-03-10

How to Cite

Gualán Erreyes, H. R. (2022). Gender violence in educational settings. A look at the attitudes of managers of Education District No. 07D03. U-Mores JOURNAL, 1(1), 27–42. https://doi.org/10.35290/ru.v1n1.2022.555