Educational inclusion in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1326

Keywords:

Inclusive education, Vocational education and training, Teaching

Abstract

The universalization of contemporary education has led to the recognition of the inclusive approach as a means to ensure access to and quality of education. Undoubtedly, a key element of educational inclusion pertains to the training of qualified professionals to address diversity. In this context, the objective of this study was to determine how educational inclusion is addressed in the initial teacher training of the Pedagogy of Language and Literature, Pedagogy of Mathematics, and Psychopedagogy programs at the Faculty of Philosophy, Letters, and Educational Sciences of the Central University of Ecuador during the 2022-2023 academic period. The methodology was quantitative, at a descriptive level. Two questionnaires were administered to one hundred and nineteen (119) ninth-semester students. The results show a higher prevalence of the inclusive education approach in the initial training of the Psychopedagogy program; however, it was recognized that each program demonstrates strengths in addressing diversity based on the nature of the professional practice. In conclusion, it was determined that the three programs participating in the study show variation across each dimension of the variables studied, according to student perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá, M. y Leiva, J. (2021). Educación inclusiva y atención a la diversidad. Una mirada desde la intervención psicopedagógica. Octaedro.

Álvarez, C., y Pascual, J. (2020). Formación inicial de maestros en promoción de la lectura y la literatura en España desde la perspectiva del profesorado universitario. Revista iberoamericana de educación superior, 11(30), 57-75. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.588

Avelino, J. y Cala, C. (2020). Atención a la diversidad: Impacto en el aprendizaje profesional de los estudiantes de Pedagogía-Psicología. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 8(2), 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8273676

Bedor, L. (2018). La formación continua de los docentes para la inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 2(20). https://doi.org/10.31876/re.v2i21.338

Cala, V., Aguilar, L. y Collada, Y. (2023). La caracterización psicopedgógica como herramienta para la atención a educandos con necesidades educativas especiales. Edusol, 23(83), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9538126

Carmona, J., García, M., Maiquez, M., y Rodrigo, M. (2019). El impacto de las relaciones entre la familia y la escuela en la inclusión educativa de alumnos de etnia gitana: Una revisión sistemática. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 319-348. http://dx.doi.org/10.447/remie.2019.4666

Castillo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectivas de cambio. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 359-375. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19

Declaración Universal de los Derechos Humanos. Art. 26. 10 de diciembre de 1948 (París). https://acortar.link/wceCjF

Hurtado, Y., Mendoza, R., y Viejó, A. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(2). https://doi.org/10.17561/riai.v5.n2.9

Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. ONU.

Ndembele, S. y Hernández, E. (2020). La formación del profesorado ante los desafíos de la diversidad en Angola. Perfiles Educativos, 12(170), 114-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.170.59339

Otondo, M., Espinoza, C., Oyarzo, X., y Castro, Á. (2022). Formación inicial del profesorado de matemática en la inclusión educativa: análisis de los perfiles de formación en universidades chilenas. Formación universitaria, 15(3), 133-142. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300133

Ramos, S. (2023). Estrategias Didácticas Constructivistas y Prácticas Inclusivas en el Aula: Un Análisis Integral de Políticas Públicas y Percepciones Docentes. [Tesis de grado, Universidad de Chile]. Repositorio Institucional. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/198212

Rebolledo, T. (2018). Educadores/as sociales y profesorado ante la diversidad: Estado de la Cuestión sobre su formación inicial. Cuestiones Pedagógicas, 26, 53-68. http://dx.doi.org/10.12795/CP.2017.i26.04

Rodríguez, H. (2019). La Formación inicial del profesorado para la inclusión. Un urgente desafío que es necesario atender. Publicaciones, 49(3), 211–225. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i3.11410

Ruiz, G. (2020). El derecho a la educación: definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. Eudeba.

Torres, J. (2021). Reprofesionalización docente e inclusión en tiempos de pandemia. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(1). https://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/991

Vega, E. (2021). Factores que afectan la implementación de la educación inclusiva en Latinoamérica. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(2), 233-248. https://doi.org/10.15359/rep.16-2.12

Published

2025-09-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Educational inclusion in initial teacher education. (2025). UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(3), 53-68. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1326

Similar Articles

1-10 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.