Augmented reality for the development of variational geometric thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.599

Keywords:

Augmented reality, Geometric thinking, Variational thinking, ICT

Abstract

A resource used for teaching mathematics has been augmented reality (AR), whose purpose is focused on the creation of virtual content in a real space; however, it is important to know the perceptions of learners about its use; thus, this research was generated, whose objective was to analyze the effect of the application of augmented reality as an instrument for the development of variational geometric thinking in high school students. It was conducted under a qualitative approach; three pilot activities for the use of AR were applied in 10th grade students in Colombia; participant observation was implemented and later a semi-structured interview was applied. Among the results, it was obtained that AR helps to create a greater link with geometry, allows the manipulation of geometric elements instantaneously and helps to correct errors immediately, opening space for the production of ideas not contemplated in the activities. It was concluded that AR allows generating practical and dynamic classes, awakens the motivation, interest and creativity of the students by carrying out activities that have led to intertwine theoretical and practical content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, A., & Villanueva, B. (2018). Aplicación móvil de realidad aumentada para apoyar la didáctica de la geometría en nivel básico escolar [Reporte Técnico de Investigación, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez]. http://erecursos.uacj.mx/handle/20.500.11961/4958

Barrios, L., Vargas, J., y Delgado, M. (2021). Las herramientas tecnológicas: ventajas y desventajas en la educación virtual a causa del COVID-19. Código Científico Revista de Investigación, 2(2), 44-55. https://revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/25

Campos, G. y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai VII (13), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972

Castillo, N. (2021). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, (20), Año 10, 7-18. http://www.relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/fenomenologia_como_metodo

Castillo, M., Escobar, M., Barragán, R., & Cárdenas, M. (2022). La gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Revista polo del conocimiento, 7(1), 686-701. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i1.3503

De La Horra, I. (2017). Realidad aumentada, una revolución educativa. EDMETIC, 6(1), 9-22. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5762 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5762

Gómez, G., Rodríguez, C., y Marín, J. (2020). La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03

Gómez, I., Medel, R., & García, R. (2018). Realidad Aumentada como herramienta didáctica en geometría 3D. Latin-American Journal of Physics Education, 12(4),1-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6960469

González, J., Bacca, J. y Díez, C. (2021). Creación e implementación de una aplicación móvil con realidad aumentada para la enseñanza de la suma y la resta de polinomios. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (4ª ed., vol. 1, págs. 540-553). Editorial Instituto Antioqueño de Investigación.

Jaraba, A. (2020). GeoGebra: herramienta didáctica para fortalecer competencias geométricas en Educación Media. Números, Revista de Didáctica de las Matemáticas. 105, 165-188.

Martínez, O., Mejía, E., Ramírez, W., y Rodríguez, T. (2021). Incidencia de la realidad aumentada en los procesos de aprendizaje de las funciones matemáticas. Información tecnológica, 32(3), 3-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000300003

Moreno, E., y Pérez, A. (2017). La realidad aumentada como recurso didáctico para los futuros maestros. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 17(1), 42-59. https://doi.org/10.30827/eticanet.v17i1.11914 DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v17i1.11914

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de la tesis (5ta ed.). Ediciones de la U.

Rodríguez, L., Pérez, A., Quero, O., y Rodríguez, N. (2021). Tipos de tareas docentes con GeoGebra en la enseñanza de la Matemática. Números, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 107, 147-167.

Saldivia, Á., Gibelli, T., & Sanz, C. (08 al 12 de octubre de 2018). Propuesta pedagógica para la comprensión del espacio tridimensional utilizando realidad aumentada [Presentación de la conferencia]. En XXIV Congreso Argentino de Ciencias de la Computación, 310-319. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73133

Sambrano, J. (2020). Métodos de investigación. Alpha editorial.

Published

2022-09-10

How to Cite

Barrios Soto , L. M., Maradey Coronell, J. A. ., & Delgado González , M. J. (2022). Augmented reality for the development of variational geometric thinking. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(3), 11–28. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.599

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)