Virtual environments as agents of strengthening creative thinking systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n1.2025.1110

Keywords:

Education, virtual environments, creative thinking, information and communication technologies

Abstract

Creativity is fundamental in the resolution of complex problems. Thus, with the purpose of promoting creative thinking, diverse ICTs, through the use of virtual environments, have created new digital spaces in which users can interact, explore and create. In that regard, the objective was to analyze the evidence on the role of virtual environments in strengthening creative thinking in education. The methodology was approached from the PRISMA statement, for this purpose, publications were reviewed in the databases of Scopus, Google Scholar, Redalyc and Scielo. Additionally, the search queries incorporated the terms “education", "virtual environments" and "strengthening of creative thinking" filtered within the period from 2018 to 2023. Regarding the results, out of the 175 reviewed publications, only 20 articles underwent thorough analysis. In conclusion, it can be stated that virtual environments in education strengthen creative thinking since they offer tools and opportunities to access global resources, foster collaborative learning and offer attractive and accessible resources.  In addition, they foster the generation of new ideas and creative approaches that prepare students to face the challenges of the contemporary world in an innovative and effective manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Alarcón, N. (2022). Influencia de la enseñanza virtual en el pensamiento creativo. Maestro y Sociedad, 19(4), 1528-1537. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5704/5508

Alcívar, Y. y Navarrete, Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Estudios del Desarrollo Social Cuba y América Latina, 11(1), 33-49. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/336

Aragundi, K. y Game, C. (2021). Enseñanza creativa en entornos virtuales para el desarrollo de competencias emocionales. Innova Educación, 3(4), 71-82. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.005

Barrios, H., Díaz, V., y Guerra, Y. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de la inteligencia artificial. Cuadernos de Pesquisa, 51. https://doi.org/10.1590/198053147767

Casar, L., Villanueva, M., y De Armas, N. (2020). Desarrollo de la creatividad en cursos a distancia a través de entornos virtuales de aprendizaje. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(3), 11-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590255

Castillejos, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación, 31(60), 9-24. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202201.001

Delgado, C. (2022). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento creativo en el aula. Un estudio metaanalítico. Revista Innovación 4(1), 52-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8152451

Frison, R. y Russo, S. (2021). Constituyendo transicionalidad y devenir: virtualización del espacio educativo, interrogantes y estrategias desde un pensamiento creador. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 352-358. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592021000100045

González, M. y Martínez, D. (2020). Dilemas éticos en el escenario de la inteligencia artificial. Economía y Sociedad, 25(57), 93-109. http://dx.doi.org/10.15359/eys.25-57.5

Guerra, S. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar y Educacional, 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464

Guzmán, Y. y Moreno, J. (2022). Evaluar el pensamiento creativo en estudiantes de arquitectura. Revista Conrado, 18(85), 389-396. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n85/1990-8644-rc-18-85-389.pdf

Hernández, J., Jiménez, Y., y Rodríguez, E. (2018). Desarrollo de competencias de pensamiento creativo y práctico para iniciar un plan de negocio: diseño de evidencias de aprendizaje. RIDE, 9(17), 314-342. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.383

Lengua, C., Bernal, G., Flores, W., y Velandia, M. (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Electrónica Interdisciplinaria de Formación del Profesorado, 23(3), 83-98. https://doi.org/10.6018/reifop.435611

Marcillo, D. (2020). Agentes tutores para la enseñanza. Pensamiento y Acción, 28, 61-82. https://doi.org/10.19053/01201190.n28.2020.11165

Medina, R., Franco, M., Gallo, M., y Torres, A. (2019). El desarrollo de la creatividad en la formación universitaria. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500007

Rodríguez, K., Pérez, J., y Torres, G. (2018). Implementación de un entorno virtual como herramienta didáctica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 10(4), 54-71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400004

Suárez, N., Delgado, K., Pérez, I., y Barba, M. (2019). Desarrollo de la Creatividad y el Talento desde las Primeras Edades. Componentes Curriculares de un Programa de Maestría en Educación. Formación Universitaria, 12(6), 115-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600115

Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos, 61(1), 69-76. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v61n1/v61n1_a10.pdf

Vázquez, S. (2021). Estrategias del pensamiento creativo: una mirada desde la educación básica. Revista Innova Educación, 3(4), 110-122. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.008

Villacis, M., Moreno, M., y Benavides, R. (2021). Entornos virtuales como espacios de enseñanza-aprendizaje. “Un enfoque teórico para la educación superior”. Horizontes, 5(9), 695-708 https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.230

Published

2025-01-10

How to Cite

Rey Sánchez, S. P., & Vergara Calderón, R. S. (2025). Virtual environments as agents of strengthening creative thinking systematic review. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(1), 15–31. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n1.2025.1110

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.