The role of communication skills in comprehensive university education

Authors

  • Sara Elena Marín Ube Universidad César Vallejo https://orcid.org/0000-0001-5063-6398
  • Noemi Elizabeth Cerna Miranda Universidad Católica de Santiago de Guayaquil
  • Jhair Vladimir Jiménez Aldaz Universidad de Guayaquil
  • María Eugenia Rodríguez Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1593

Keywords:

education, communication competences, comprehensive education, language

Abstract

Education is one of the strategic pillars for a society to evolve, which is why the integral formation of students is of vital importance. During the academic stage, students acquire cognitive bases that allow them to generate more knowledge, being communication skills the main resources that facilitate the teaching and learning process; the development of verbal and nonverbal language is evident from basic education until reaching higher education, at this stage people are able to generate and acquire large amounts of information by reading or making use of oral and written expressions, currently, the digital has also favored communication and knowledge construction. In academic training, it is necessary to stimulate communicative competencies so that students improve their form of expression, which is why teachers must intervene to encourage the development of language
through techniques and methodologies that generate a feedback process in the classroom. In this sense, this work proposes a review of the role of communicational competencies in integral university education, opting for a documentary type of research to gather information and develop the proposed study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2023). Investigación documental, investigación bibliométrica y revisiones sistemáticas. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 31(22), 9–28.

Astudillo, J. (2023). La alfabetización académica en la educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 812–827. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5368 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5368

Belduma, R. (2021). Aprendizaje basado en problemas como estrategia para mejorar los procesos comunicacionales en el aula. Polo Del Conocimiento, 6(3), 267–276. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2362

Cuestas, B. (2022). La competencia oral en educación superior: Una revisión sistemática. Revista de La Universidad Del Zulia, 13(38), 609–625. https://doi.org/10.46925//rdluz.38.33 DOI: https://doi.org/10.46925//rdluz.38.33

Daher, M., Rosati, A., Hernández, A., Vásquez, N., y Tomicic, A. (2022). TIC y metodologías activas para promover la educación universitaria integral. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1–13. https://www.youtube.com/watch?v=g4-99wjMzfU DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960

Fajardo, E., y Hernández, F. (2022). La formación integral universitaria desde el contexto de las humanidades y su aporte al aprendizaje experiencial para el servicio. Revista Humanidades, 12(2). https://doi.org/10.15517/h.v12i2.51289 DOI: https://doi.org/10.15517/h.v12i2.51289

Fernández Sánchez, M. J., Orquera Saavedra, D. S., y Guañuna Minango, C. A. (2025). Innovación educativa para el fortalecimiento de las competencias comunicativas en la educación superior: estrategias didácticas para el desarrollo de habilidades lingüísticas y su impacto en el ámbito profesional. Reincisol., 4(7), 1245–1267. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1245-1267 DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1245-1267

González, N. (2024). Las destrezas lingüísticas y su importancia en el fortalecimiento de competencias comunicativas. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 225–247. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4202 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4202

González, V., y Robalino, G. (2024). Modelo teórico de competencias comunicacionales para mejorar la enseñanza-aprendizaje de la lengua y literatura en la formación de docentes de la Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Revista Científica Ciencia y Educación, 5(10), 38–52.

Maldonado, M., García, A., Armada, J., Alós, F., y Moreno, E. (2022). Competencia oral y ansiedad: entrenamiento y eficacia en estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicacion Social, 80, 401–434. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1800 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1800

Muevecela, S., y Fuentes, C. (2024). Tejiendo futuros brillantes: Estrategias pedagógicas innovadoras para potenciar competencias matemáticas y comunicacionales, impulsando el turismo comunitario que respalden el desarrollo local. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 634–644. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1905 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1905

Mulero, I., Álamo, A., y Pérez, M. (2024). Una experiencia innovadora a través del podcast en la educación superior. Formacion Universitaria, 17(1), 23–32. https://doi.org/10.4067/S0718-50062024000100023 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062024000100023

Pereira, M., Romero, M., Panchi, W., Panchi, R., y Gualpa, S. (2022). Liderazgo pedagógico: una visión del currículo con énfasis en competencias. Revista Educare, 26(2), 362–375. https://orcid.org/0000-0003-0770-2171 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1691

Saredo, F., Kanovich, S., Grattarola, S., Estévez, J., Molinelli, R., y Ferreira, R. (2024). Enseñanza de la lectura y la escritura en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 29(103), 885–911.

Valdez, W., y Pérez, M. (2021). Las competencias comunicativas como factor fundamental para el desarrollo social. Polo Del Conocimiento, 6(3), 433–456. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2380

Vásquez, A. (2022). Oratoria y competencias comunicativas orales en estudiantes universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 4398–4417. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1806 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1806

Vila, P., Velasco, J., y Vila, P. (2023). Desarrollo de la competencia comunicativa en educación superior. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(31), 2583–2596. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.686 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.686

Published

2025-05-10

How to Cite

Marín Ube, S. E., Cerna Miranda, N. E., Jiménez Aldaz, J. V., & Rodríguez Rodríguez , M. E. (2025). The role of communication skills in comprehensive university education. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(2), 193–208. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1593

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)