Economic culture of micro-producers through university links: An Ecuadorian experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.320

Keywords:

process, microproductors, linkage, university

Abstract

The objective of this work is to identify limitations in the educational-social orientation of the process of linking the university with the development of an economic culture in micro-producers. A university extension strategy is presented, showing characteristic processes of popular education with parti-cularities of the subjects and context of action. The strategy is the result of managing pedagogical research methods and techniques, concluding that they must be development from university social responsibility, so that micro-producers can develop

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acconcia, M. L., Alvarez, M. V., Michniuk, N., Villanueva, M. L., Ibañez, V., Ali, S. V., & Henríquez, G. (2017). La extensión universitaria como espacio dialógico de construcción y problematización de saberes y prácticas.

Achugar, H. (2000). Desafíos económico-culturales de América Latina (cultura" tradicional" e industrias culturales). Capital social y cultura: claves estratégicas para el desarrollo México DF: BID-FCE.

Antillón, N. R. (2002). ¿Cómo lo hacemos?… para construir conocimiento a través de la sistematización de la práctica social. IMDEC, México.

Araujo, L. (2009 ). Para una socioeconomía de la pequeña empresa. Estado de la cuestión. Descripción estadística. . Caracas: UCAB. Tesis doctoral.

Aristizábal, A. B. (2006). La Educación para el Desarrollo orientada al Desarrollo Humano. In Construir la ciudadanía global desde la universidad: propuestas pedagógicas para la introducción de la educación para el desarrollo en las enseñanzas científico-técnicas (pp. 39-52). Intermón Oxfam.

Barnett, R. (2002). Claves para entender la universidad: en una era de supercomplejidad. Ediciones Pomares.

Barretto Ghione, H. (2007). Formación profesional en el diálogo social. Montevideo: Cinterfor/OIT.

Boni, A. (2006). La Educación para el desarrollo orientada al desarrollo humano. En: Boni, A. & Pérez Foguet, A. (Eds.). La Construcción de la Ciudadanía Global. Barcelona: Colección Informes. Ed. Intermón-Oxfam

BID (2009). La Microempresa en Ecuador. Perspectivas, Desafíos y Lineamientos. Ecuador: McGraw-Hill. Banco Interamericano de Desarrollo.

Carvajal, E., Auerbach, P., Vivanco, F., & Guerrero, M. (2006). La Microempresa en Ecuador: perspectivas, desafíos y lineamientos de apoyo. Ecuador: Banco internacional de Desarrollo Representación Ecuador.

Cabrera, O. R. (2017). www.nodo50.org/cubasigloxxi/owww.filosofia.cu. Obtenido de Filosofia.cu.: http://www.nodo50.org/cubasigloxxi/owww.filosofia.cu.

Castells, M. (2004). http//www.fbg.ub.es. Obtenido de http//www.fbg.ub.es.: http//www.fbg.ub.es.

Constituciòn de la República del Ecuador (2008). Constitución. Montecristi: Corporación de Estudio.

De La Torre. (2001). La universidad que necesitamos. México: Juan Pablos Editor, S.A.

De Sousa Santos, B. (2010). La universidad del siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Ediciones Trilce.

Diccionario Etimológico (2019). Concepto de Estartegia. Diccionario de Etimologia, https://definicion.de/estrategia/.

FAO-FIDA-OIT (2010). Investing in Skills for Socio-Economic Empowerment of Rural. Rome: Women, Policy Brief.

Freire, P. (1975): Pedagogía del oprimido, México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1976): La educación como práctica de la libertad, México: Siglo XXI Editores.

Garzón, M.F. (2017). Modelo de educación posgraduada para el desarrollo regional. Revista Transformación, 13 (2), 184-191.nt Tomadode:http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1425/pdf

Garzozi Pincay, R., Messina Scolaro, M., Moncada Marino, C., Ochoa Luna, J., Pérez, G. I., & Zambrano Segura, R. (2014). Planes de negocios para emprendedores.

Geerlings, J. (1999). Design of responsive vocational education and traning.

Gómez, M. V. (2001). Educación a distancia y cátedras libres: reflexionando sobre emergentes en el contexto de la educación latinoamericana. CLACSO.

González, R. (2018). Estrategia Educativa de Extensión Universitaria para la cultura económica de los microproductores agrícolas. . Camagüey : Tesis doctoral. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.

Jara (2010). Educación popular y cambio social en América Latina. USA: Community Development Journal. Tomado de: http://cdj.oxfordjournals.org/content/suppl/2010/06/28/bsq022.DC1/bsq022_supp.pdf

Núñez, D. (2014). Gestión de la dinámica formativa cultural universitaria, caso Universidad Estatal de Bolívar. Santiago de Cuba: Tesis doctoral.

Peña, G. y Guerra, B. (1990). La conciencia económica en la conciencia social. La Habana: Editora Política.

Registro Oficial 449. (2008). La Constitución. Obtenido de: https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf.

Robalino, M. (2005). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión docente. Revista Prelac, 1 (Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe).

Russo, H. (2000). La educación ¿sigue siendo estratégica para la sociedad? CLACSO.

Sabalain, C. (2011). El concepto de rural en los países de la región. Dirven M., R. Echeverri, C. Sabalain, A. Rodríguez, D. Candia Baeza, C. Peña y S. Faiguenbaum. Hacia una nueva definición de “rural” con fines estadísticos en América Latina, 3, 21-29.

Sojo, A., Uthoff, A., & CEPAL, N. (2007). Cohesión social en América Latina y el Caribe: una revisión perentoria de algunas de sus dimensiones.

UNESCO. (2009). Conferencia Mundial de Educación Superior " Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la investigación para el cambio social y el desarrollo&quot., París, Francia.

Van de Velde, H. (2002). La sistematización de experiencias educativas: un espacio para la reflexión crítica y la transformación de la práctica. Managua: IDE-UCA.

Published

2020-05-10

How to Cite

González Zambrano, R., León Valle, B. W., Garzozi Pincay, R., Crespo Zafra, L., & Saavedra Palma, J. (2020). Economic culture of micro-producers through university links: An Ecuadorian experience. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(2), 141–152. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.320

Issue

Section

Articles