The learning evaluation process from the Virtual Learning Environment at the university level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.345

Keywords:

learning assessment, virtual learning environment, EVA, synchronous, asynchronous

Abstract

The evaluation of learning from the virtual environment reaches great connotation in the current university context, considering that it enables communication and verification of results, either synchronously or asynchronously. It requires everyone's attention in a new pedagogical scenario, recognizing that there is a great difference between the evaluation processes in this context and in classroom environments with a face-to-face character. Taking these premises as a reference, this article defines the general objective of recognizing the importance of learning assessment from the Virtual Learning Environment in the current university context. During the research process, different methods were used, among which are the theoretical level, the analytical-synthetic method; the empirical level, documentary review and survey; the statistical level, percentage analysis; and the logical level of the research, the inductive method. The research process was initially developed through documentary research. Subsequently, a survey was made to selected teachers to corroborate the results obtained, thus fulfilling the proposed general objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osley Puerto Menéndez, Unidad Educativa Particular Glenn Doman, Ecuador

Profesor Unidad Educativa "Glenn Doman".

Maestrante Universidad Técnica de Manabí.

References

Barberá, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a distancia (RED), (50). http://dx.doi.org/10.6018/red/50/4

Bélair, L. M. (2000). La evaluación en la acción: el dossier progresivo de los alumnos. Díada.

Casanova, M. A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4) 4-18. https://revistas.uam.es/reice/issue/view/345/194

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2003). Evaluación educativa y promoción escolar. Pearson Educación.

Jorba, J., & Sanmartí, N. (1996). Enseñar, aprender y evaluar

un proceso de regulación continua: propuestas didácticas para las áreas de ciencias de la naturaleza y matemáticas. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=186191

Lezcano, L., & Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 9(1), 1-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5919087

Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista electrónica de investigación educativa, 11(2), 1-18. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/231

Martínez Rizo, F. (2013). Dificultades para implementar la evaluación formativa: Revisión de literatura. Perfiles educativos, 35(139), 128-150. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982013000100009&script=sci_abstract&tlng=pt

Naidu, S. (2003). Learning and Teaching with Technology. London and Sterling, VA. https://doi.org/10.4324/9780203416891

Ploegh, K., Tillema, H., & Segers, M. (2009). In search of quality criteria in peer assessment practises. Studies in Educational Evaluation, 35(2-3) 102-109. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2009.05.001

Sánchez, M. (2015). Educación médica. Teoría y práctica. Elsevier. https://www.elsevier.com/books/educacion-medica-teoria-y-practica/sanchez-mendiola/978-84-9022-778-7

Zaragoza Raduà, J. M. (2005). Actitudes del profesorado de secundaria obligatoria hacia la evaluación de los aprendizajes de los alumnos. [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona] https://hdl.handle.net/10803/5023

Published

2021-09-10

How to Cite

Fuentes Aparicio, A., Pastora Alejo, B., Granados Campo, A., & Puerto Menéndez, O. (2021). The learning evaluation process from the Virtual Learning Environment at the university level. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(3), 117–134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.345

Most read articles by the same author(s)