The construction of school failure: institutional thinking and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.377

Keywords:

educability, institutional practices, school failure

Abstract

This essay gathers relevant information on the subject of institutional thinking and practices associated with the construction of school failure. Among the institutional thoughts are: generalization, idealization of the student, the pansophical ideal, guilt and reductionist conceptions that exclude certain variables that are in constant interaction in terms of the explanation of school failure. At the same time, certain labeling and stigmatizing practices that can damage the student for life are analyzed, there are certain prevailing discourses in the educational units, submerging in passivity others such as family, personal and interdisciplinary ones. Likewise, another practice that could become reductionist is the discriminatory contextualization, referring to educability only at school, underestimating different environments that are part of education.  The questions that arise are: if we talk about people constructing knowledge and not reproducing it, could they learn in other contexts outside the school? Can the existence of students' school failure be considered an institutional construction? What changes can be provided to students in relation to institutional thoughts and practices in order to solve their difficulties in school learning?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero, R., Tenti Fanfani, E., & Terigi, F. (2004). Educabilidad en tiempos de crisis. Condiciones sociales y pedagógicas para el aprendizaje escolar. Novedades Educativas, 168, 18-31.

Baquero, R. (2003). De Comenius a Vigotsky o la educabilidad bajo sospecha. Graciela Frigerio & Gabriela Diker (Comp.) Infancias y adolescencias. Teorías y experiencias en el borde. La educación discute la noción de destino (pp.1-5), Buenos Aires: CEMNoveduc.

Baquero, R. (2014). Seminario Latinoamericano “La Escuela Hoy: Claves para una educación diversa y humana”. Sobre lecciones que producen vergüenza. Instituto Para La Investigación Educativa y El Desarrollo Pedagógico Corporación Magisterio: Bogotá.

Baquero, R. (2014). Seminario Latinoamericano “La Escuela Hoy: Claves para una educación diversa y humana”. Notas sobre el aprendizaje escolar. Instituto Para La Investigación Educativa y El Desarrollo Pedagógico Corporación Magisterio: Bogotá.

Benasayag, M., & Schmidt, G. (2010). Etica y Etiqueta. En M. Bansayag, G. Schmidt, Las pasiones tristes: sufrimientos psíquicos y crisis social (pp. 77-92). Buenos Aires: Siglo XXI editores Argentina.

Benasayag, M., & Schmidt, G. (2010). La crisis dentro de la crisis. En M. Bansayag, G. Schmidt, Las pasiones tristes: sufrimientos psíquicos y crisis social (pp. 77-92). Buenos Aires: Siglo XXI editores Argentina.

Canguilhem, G. (1966). Le normal et le pathologique.

Cimolai, S., & Toscano, A. (2008). ¿Atrapados sin salida? Concepciones de educabilidad y alumnos en problemas. En R. Baquero, V. Péres, A. Tosacana, Contruyendo posibilidad. Apropiación y sentido de la experiencia escolar (pp.1-17). Rosario: Homo Sapiens.

Mehan, H. (2006). Un estudio de caso en la política de la representación. En F. Terigi, Diez miradas sobre la escuela primaria. (pp. 262-290). Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.

Vygotsky, L. (1982). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2021-05-10

How to Cite

Navas Espinosa, R. E. (2021). The construction of school failure: institutional thinking and practices. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(2), 151–161. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.377

Issue

Section

Essays