Cognitive, executive, affective and ethical habits modified during quarantine in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.378

Keywords:

habits, quarantine, Covid-19

Abstract

Globally, the appearance of Covid-19 has generated a worrying situation. The present study focuses on Ecuador, being one of the most affected Latin American countries, both in terms of the number of deaths and contagions. In this sense, the research aims to provide information on cognitive, executive, affective and ethical habits during crisis situations. A quantitative exploration of descriptive scope was carried out, with the objective of knowing the perception of modification in the types of habits from the perspective of cognitive psychology and learning. The sample consisted of 173 people between 24 and 60 years of age living in Ecuador. A survey with semi-structured questions was applied, the results showed a modification in certain cognitive and affective habits. However, executive and ethical habits have remained intact, without any modification. It was concluded that in the modification of cognitive habits, the perception of preoccupation with disaster and lack of attention prevailed. Likewise, in affective habits, there was evidence of a modification related to feelings of sadness, anxiety, sensitivity to change and dominant fear during confinement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allende, G. (2014). Encuesta de hábitos de alimentación y sueño. https://studylib.es/doc/5434375/encuesta-de-h%C3%A1bitos-de-alimentaci%C3%B3n-y-sue%C3%B1o

Ayuntamiento de Alicante Concejalía de Sanidad y Consumo. (2014). Programa de educación para la salud. Hábitos de vida saludable en familia. Encuesta. https://umhsaludable.umh.es/files/2014/06/Programa-de-educaci%C3%B3n-para-la-salud.-H%C3%A1bitos-de-vida-saludable-en-familia.pdf

Ayuntamiento de Vitoria Gasteiz. (2020). Retos de la solidaridad. https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/78/31/7831.pdf

Caballero García, P. A., & Campos Riaño, J. D. (2018). Hábitos saludables y componentes psicológicos que afectan a los cuidadores informales. [Tesis de grado, Universidad Santo Tomas]. Repositorio institucional Universidad Santo Tomas http://hdl.handle.net/11634/16416

Cabrera, E. (2006). Educación, factor determinante para la modificación de hábitos alimenticios. [Tesis de grado, Universidad de las Américas de Puebla]. Repositorio Institucional UDLAP. http://repositorio.udlap.mx/xmlui/handle/123456789/12735

Echeburúa, E., & Corral, P. D. (2007). Intervención en crisis en víctimas de sucesos traumáticos: ¿Cuándo, cómo y para qué? Psicología conductual, 15(3), 373-387. https://www.behavioralpsycho.com/producto/intervencion-en-crisis-en-victimas-de-sucesos-traumaticos-cuando-como-y-para-que/

EL COMERCIO. (16 de abril de 2020). Ecuador confirma 8 225 enfermos con coronavirus; 1 035 personas han muerto en el contexto del covid-19. https://www.elcomercio.com/actualidad/ecuador-covid19-muestras-fallecidos-contagiados.html

Estrada, A., Gutiérrez, L., & Hernández, I. (2017). Manual básico de primeros auxilios. Universidad De Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias de la Salud. https://www.cucs.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/manual_primeros_auxilios_2017.pdf

Hernández, R. (2006). Metodología de Investigación. Mc Graw Hill.

Leija, G., Aguilera, V., Lara, E., Rodríguez, J., Trejo, J. & López, M. (2011). Diferencias en la modificación de hábitos, pensamientos y actitudes relacionados con la obesidad entre dos distintos tratamientos en mujeres adultas. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 1(2), 19-28. https://www.redalyc.org/pdf/2830/283021986003.pdf

MacMillan, N. (2007). Valoración de hábitos de alimentación, actividad física y condición nutricional en estudiantes de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Revista chilena de nutrición, 34(4), 330-336. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182007000400006

Marina, J.A. (14 de diciembre de 2012). Los hábitos, clave del aprendizaje. joseantoniomarina.net. https://www.joseantoniomarina.net/articulos-en-prensa/los-habitos-clave-del-aprendizaje/

Montero, I., & León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503-508. https://www.redalyc.org/pdf/337/33720308.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2020). Enfermedad Coronavirus 2019 (COVID-19), Reporte de situación, 67. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200327-sitrep-67-covid-19.pdf?sfvrsn=b65f68eb_4

RTVE. (2020). Mapa del coronavirus en el mundo: casos, muertes y los últimos datos de su evolución. https://www.rtve.es/noticias/20200421/mapa-mundial-del-coronavirus/1998143.shtml

Solano-Pinto, N., Canales, I. S., Cézar, R. F., López, S. C., & Bardera, C. P. (2017). Hábitos saludables en la primera infancia y en sus familias. Una invitación a la reflexión. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, 12(4), 803-821.

Trujillo, L. (2018). Cambios en los hábitos saludables de los españoles por la crisis de 2008. [Tesis de pregrado, Universidad de la Laguna].

Vélez, A. (2008). La adquisición de hábitos como finalidad de la educación superior Educación y Educadores. Educación y educadores,11(1), 167-180. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/723/1701

Published

2021-09-10

How to Cite

Navas Espinosa, R. E. . (2021). Cognitive, executive, affective and ethical habits modified during quarantine in Ecuador. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(3), 51–72. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.378

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.