Analysis of the stages of the budget cycle in the Public Administration of Ecuador with a results-based approach

Authors

  • Tatiana Elizabeth Calán Peñafiel Ministerio de Economía y Finanzas, Ecuador.
  • Gaudelia Adriana Moreira García Asamblea Nacional de la República del Ecuador.

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v5n1.2018.61

Keywords:

budget, planning, public management, public spending

Abstract

During the last years, Ecuador has shown great interest in implementing techniques, instruments and methodologies that have been of great help in neighboring countries such as Chile and Peru to confront difficult fiscal situations and accelerate their development, improving public services and using them effectively and efficient available resources. One of the instruments is the budget based on results considered one of the most important pillars within the new public management; This aims to link National Planning at all levels with the General State Budget. Currently, budgetary management shows that the quality of public expenditure is inefficient and in most public sector entities the destination of the resources the State invests to achieve the objectives aimed at impro-ving the quality of life of the public sector is not clarified. population; reason why the actions that the Ministry of Economy and Finance as the governing body of Public Finance has executed to im-plement the results-based budgeting model were analyzed. For the development of this research, a qualitative approach was used in trying to understand the surrounding reality in its specific cha-racter, and it was based on data collection without having a numerical measurement to carry out such research; Finally, it was concluded that the PbR Budget for Results constitutes an important challenge to improve the quality of public spending and that it requires the integral commitment of all financial management actors in order to optimize scarce resources, prioritize the needs that they are innumerable and improve the quality of the expense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aktouf, O. (1998). La administración: entre tradición y renovación. Cali: Artes Gráficas del Valle.

Alarcón, R. D. (2010). La Reforma del Presupuesto por Resultados en el Perú. Perú: Dirección General del Presupuesto Público.

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación-Introducción a la Metodología Científica.

Caracas - República Bolivariana de Venezuela: Episteme.

BID. (2015). Construyendo gobiernos efectivos-esúmenes ejecutivos de los informes nacionales. Washington, D.C: Manthra.

BID, C. (2007). Modelo abierto de Gestión Para Resultados en el sector público. Washington: DC: BID.

Código Orgánico de Planificación y Finanzas Públicas. (2010). Quito, Ecuador. Constitución de la República del

Ecuador. (13 de julio de 2008). Quito, Ecuador: Asamblea

Nacional.

Curristine, T. (2005). Government Performance: Lessons and Challenges OECD Journal on Budgeting.

De Sousa Santos, B. (1998). De la mano de Alicia: lo social y lo político en la postmodernidad. Bogotá: Siglo del

Hombre Editores.

Guzmán, M. (2011). Gestión para resultados en el desarrollo en gobiernos subnacionales - Módulo 3: Presupuesto por Resultados. Manthra.

Hernández Sampieri, R. F. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGRAW- HILL / Interamericana.

Kaufmann, J. S. (2015). Construyendo gobiernos efectivos: logros y retos de la gestión pública para resultados en

América Latina y el Caribe. Washington: Inter-American Development Bank.

López, N. R. (18 de 03 de 2018). Wolters Kluwer. Obtenido de Diccionario Empresarial: http://diccionarioempresarial.

wolterskluwer.es/Content/Documento.aspx?params=H4sI AAAAAAAEAMtMSbF1jTAAASNTYwNTtbLUouLM_DxbIwMDS0NDQ3OQQGZapUt-ckhlQaptWmJOcSoAAjnjqDUAAAA=WKE

Martner, G. (2004). Planificación y presupuesto por programas. Siglo XXI.

Máttar, J. &. (2014). Planificación, prospectiva y gestión pública: reflexiones para la agenda de desarrollo. CEPAL.

Moreno, M. G. (2011). Gestión para resultados en el desarrollo en gobiernos subnacionales - Módulo 6: Seguimiento y evaluación de los resultados. Manthra.

Normas Técnicas de Presupuesto. (2018). Quito: Subsecretaría de Presupuesto - Ministerio del Trabajo.

Perú, D. G. (2010). De las Instituciones al Ciudadano: La Reforma del Presupuesto por Resultados en el Perú.

Roberto García López, M. G. (2010). La gestión para resultados en el desarrollo - Avances y desafíos en América

Latina y el Caribe.

Robinson, M. (s.f.). Manual sobre la elaboración de presupuestos basado en resultados.

Centros Regionales de Aprendizaje sobre Evaluación y Resultados.

Shafritz, J. M. (1999). Clásicos de la administración pública. México: Colegio Nacional de Ciencias Políticas y Administración pública, AC Universidad Autónoma de Csmpeche Fondo de Cultura Económica.

Published

2018-01-08

How to Cite

Calán Peñafiel, T. E., & Moreira García, G. A. (2018). Analysis of the stages of the budget cycle in the Public Administration of Ecuador with a results-based approach. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 5(1), 9–22. https://doi.org/10.35290/rcui.v5n1.2018.61

Issue

Section

Articles