Homework at home: implications limitations and challenges from the perspective of parents in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.754

Keywords:

pandemic, consequences, homework, students and education

Abstract

In the first quarter of 2020, in the face of the COVID-19 health alert, schools were unexpectedly closed. Educational centers and teachers, faced with the situation of confinement, adapted syllabi, activities and created virtual learning environments, thus transforming the traditional way of teaching-learning, where students are no longer in front of a blackboard, but in front of a screen. In this sense, the objective of this study is to determine the implications, limitations and challenges of homework from and for home, from the perspective of parents. The research modalities were bibliographic and field, the levels were exploratory and descriptive. The sample was made up of 60 parents from Izamba, a rural parish of Ambato. The sample was selected by applying the non-probabilistic and intentional sampling technique. The information was collected through the application of the survey technique and the questionnaire was used as an instrument. The results indicate that homework was intended to be a tool to reinforce the virtual or telematic teaching and learning process in times of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arribas, M., y Gil, C. (2017). Reflexiones del Consejo de Sabios acerca de los deberes escolares. En C. d. investigación. Las tareas escolares después de la escuela. Comunidad de Madrid. http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM016364.pdf

Bailén, E., y Polo, I. (2016). Deberes escolares: un reflejo de un sistema educativo. Avances en supervisiòn educativa, (25). https://core.ac.uk/download/pdf/235243357.pdf

Bazán, A., Sánchez, B., y Castañeda, S. (2007). Relación estructural entre apoyo familiar, nivel educativo de los padres, características del maestro y desempeño en lengua escrita. Revista Mexicana de Investigación educativa, 12(33) 701-729. https://www.redalyc.org/pdf/140/14003312.pdf

Canalda, A., Carbonell, J., Díaz-Aguado, M., Lejarza, M., López, F., Luengo, J., y Marina, J. (2010). En busca del éxito educativo: realidades y soluciones. Fundación Antena 3. https://www.antena3.com/newa3flash/fundacion/en_busca_exito_educativo.pdf

Contreras, N., Méndez, A., y Valdez, D. (2012). La relevancia de las tareas escolares para generar prácticas educativas con personas jóvenes y adultas y mejorar la vinculación escuela-comunidad. Revista Interamericana de Educaciòn de adultos, 34(2), 62-78. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545091005.pdf

Feito, R. (2020). Los deberes escolares. Un análisis sistematizado con especial referencia al caso español. Contextos educativos, (25), 163-182. https://doi.org/10.18172/con.3957 DOI: https://doi.org/10.18172/con.3957

Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B., y Martínez-González, R. (2019). Padres y madres de familia ante las tareas escolares: la visión del profesorado. Aula Abierta, 48(1), 77-84. https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.77-84

López, M., y Gáfaro, A. (2003). Tareas sin peleas. SAS.

McMillan, J., y Schumacher, S.(2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Mineduc. https://drive.google.com/file/d/1wSGFIzmJK7njKWA-IWrLR9C55KGXDsfa/view

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018a). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2018-00067-A. Mineduc.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018b). Guía de tareas escolares. Mineduc. https://drive.google.com/file/d/1mTXfUy6zWjYt5HCSS6L1Wv0SRFamyI_a/view

Ministerio de Educación del Ecuador. (2020a). Juntos aprendemos y nos cuidamos. Mineduc. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/08/Guia-para-la-alternancia-entre-la-educacion-casa-y-la-educacion-en-la-escuela.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2020b). Plan Educativo: aprendamos juntos en casa. Mineduc. https://drive.google.com/file/d/1JRMqnKzKTtFKofXVApBqiiFMRpaGGsRX/view

Muñoz , J., y Lluch, L.(2020). Educación y Covid-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e) https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12182/12058

Regueiro, B., Suárez, N., Valle, A., Núñez, J., y Rosário, P. (2015). La motivación e implicación en los deberes escolares a lo largo de la escolaridad obligatoria. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 47-63. https://www.redalyc.org/pdf/175/17532968002.pdf DOI: https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.12641

Sánchez, H. (2015). La tareas extraescolares ¿algo bueno o nocivo? Revista EAC, 4. https://revistas.unl.edu.ec/index.php/eac/article/view/300

Valle, A., Núñez, J., y Rosário, P (Coord). (2017). Informe sobre los deberes escolares. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. https://libraria.xunta.gal/sites/default/files/downloads/publicacion/informe_sobre_los_deberes_escolares_libro.pdf

Vázquez, S., y D’Avanzo, A. (2009). Las tareas escolares para el hogar. Un estudio de caso intrínseco. Revista de orientación educacional, 23(44).

Tam, J., Vera, G., y Oliveros, R. (2008). Tipos, métodos y estrategias de investigación. Pensamiento y acción. Escuela posgrado-universidad San Martin Porres.

Published

2023-05-10

How to Cite

Velasco Almachi, L. D., Pimbo-Tibán, A. G., Guerrero-Casquete, E. M., & Chiliquinga-Campos, E. V. (2023). Homework at home: implications limitations and challenges from the perspective of parents in times of COVID-19. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(2), 39–59. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.754

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)