Proposal of didactic intervention for the literary analysis of teatral works in preuniversity in the cuban context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.761

Keywords:

literary analysis, dramatic genre, teaching-learning process, system, learning tasks

Abstract

Regarding the teaching-learning process of literary analysis of dramatic works, it was found that there are insufficiencies in the habit of reading this genre, as well as in the understanding of the spectacular nature inherent to it and the lack of knowledge on the part of pre-university students of the contents of literary theory, which are characteristic of the aforementioned genre. The methodological conception of the work is the dialectical-materialistic one that makes possible the use of different theoretical and empirical methods to approach the researched as a developing totality. The didactic intervention proposal consists of a system of learning tasks for the development of skills in the analysis of dramatic works and takes into account the contents of literary theory. The results are divided into three subsystems with novel exercises for the acquisition of knowledge about this genre, from the perspective of integration of literary theory contents, with the development of skills for the reading and analysis of tragedy and comedy. As part of the conclusions, the system of learning tasks gradually attends to complexity, which allows attention to individual differences, according to the levels of assimilation of knowledge of students in pre-university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Castillo Acevedo, Universidad Central de Las Villas, Cuba

 

 

References

Ahmed, I. (junio, 2022). Definición de Teoría Literaria. Definición ABC. https://www.definicionabc.com/general/teoria-literaria.php

Barreras, A., y Hernández, L. (2012). ¿Cómo motivar el aprendizaje en los profesores en formación para preuniversitario? Revista Mendive, 10(4), 370-380.

Campos, E. (2006). Estrategia metodológica para la preparación de alumnos que participan en concurso de Español-Literatura en preuniversitario (Tesis de Doctorado, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas) http://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/7452

Castillo, A. (2017). El tratamiento de los contenidos de teoría literaria en obras del género dramático en décimo grado. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.

Garriga, E. (2013). La enseñanza de la literatura. En A. Roméu (Ed.), Didáctica de la Lengua Española y la Literatura, T. II. (pp. 66-121). Pueblo y Educación.

Hernández, J. (2011). Introducción a los estudios literarios. Pueblo y Educación.

Herrera, R. (2013). La teoría literaria: apreciación y análisis del texto literario. En B. Pírez (Ed.), Estudios Literarios (pp. 65-97). Pueblo y Educación.

Lorences, J. (2007). Aproximación al sistema como resultado científico.

Liang, L. (2008). Task - Driven and Objetive - Oriented Hierarchical Education Method: A case Study in Linux Curriculum. Actas de IEEE International Symposium on IT in Medicine and Education. 316-318 DOI: https://doi.org/10.1109/ITME.2008.4743878

Montaño, J. (2012). (Re) novando la enseñanza del español y la literatura. Pueblo y Educación.

Nápoles, D. (2010). Sistema de actividades para el reforzamiento del valor responsabilidad en los estudiantes de la Escuela de Hotelería y Turismo “Hermanos Gómez”.

Rodríguez, M. (2001). Tiempo con Shakespeare. Pueblo y Educación

Timoféiev, L. (1979). Fundamentos de teoría de la literatura. Editorial Progreso.

Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Ediciones Fausto.

Published

2023-05-10

How to Cite

Castillo Acevedo, A., Campos Maura, E., Cárdenas Caballero, D. L., & Moreno Borroto, M. (2023). Proposal of didactic intervention for the literary analysis of teatral works in preuniversity in the cuban context . UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(2), 83–108. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.761

Issue

Section

Articles