Analysis of dual training policies in work centers linked to the public administrations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.790

Keywords:

Dual training, Educational skills, Public administration, TWC Training Work Centers, Active Learning

Abstract

Every year, public administrations receive students in internships as a result of dual training: training in the educational center and practice in the administration. The demand has grown due to the demands of companies for trained personnel, motivating not only companies but also public administrations to get involved in the creation of training plans that bring students closer to the reality of work, clashing head-on with aspects that must be considered in the design of the training action, which must be in accordance with the needs of the students and the requirements of the administration that receives them during their training stage. The shortcomings observed in the tutors assigned to the trainees are an initial obstacle, in relation to the required training, making up for this lack with their professional experience.

This is followed by the students themselves, who need to acquire a series of competencies, which means that the training, far from being standardized, is individualized, adapting it to the requirements and needs of the students themselves. Taking all this into account, the article will analyze the training actions that have been carried out in this sense in public administrations over the last 30 years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín, E. (28 de junio del 2022). La FP Dual busca apoyo en la Administración Pública. Elfarodeceuta. https://elfarodeceuta.es/fp-dual-apoyo-administracion-publica/

Addingplus. (s.f.). Acercamiento de las escuelas al mundo empresarial. https://www.adding-plus.com/blog/acercamiento-las-escuelas-al-mundo-empresarial-fpempresa/

camara.es. (2022). Qué es la Formación Profesional Dual.

https://www.camara.es/fpdual/

CARM. (2022). Sede electrónica de la Administración Pública de la C.A.R.M. https://sede.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=11&IDTIPO=180

Cran. (2019). gclus: Clustering Graphics. https://cran.r-project.org/web/packages/gclus/index.html

educagob. (s.f.). Administraciones educativas. https://educagob.educacionyfp.gob.es/comunidad-educativa/administraciones-educativas.html

educacionyfp. (s.f.). Implantación de la Formación Profesional Dual. https://www.educacionyfp.gob.es/mc/fse/actuaciones/fp-dual.html

Foro Económico de Galicia. (2016). La Formación Profesional Dual En España. Documento 15 / 2016. https://api.foroeconomicodegalicia.es/uploads/FEG/originals/ea0538ee-31ae-4e4f-9a44-b1195f120573.pdf

Fundación PWC. (2020). ODS 4: el rol de las empresas para conseguir una educación de calidad. https://www.fundacionseres.org/Repositorio%20Archivos/Informes/ODS4_El_rol_de_las_empresas_PWC_Fundaci%C3%B3nSERES_.pdf

Gobierno de España. (6 de agosto de 1970). Ley 14/1970. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852

Gobierno de España. (5 de julio de 2017). Real Decreto 694/2017

https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2017-7769

Gobierno de España. (30 de diciembre de 2020). Ley Orgánica 3/2020.

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264

González, G. (2021). Retos/oportunidades de la Formación Profesional dual en España (TFM). Universidad de Cantabria.

Gobierno Vasco. (2008). Las competencias básicas en el Sistema Educativo de la C.A.P.V.https://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_comp_basicas/es_def/adjuntos/competencias/300002c_Pub_BN_Competencias_Basicas_c.pdf

Granda, M. (15 de septiembre del 2021). La FP se convierte en la formación más demandada por las empresas, por delante del grado universitario. Cincodias https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/09/14/economia/1631640063_556405.html

HALWEB. (s. f.). Estadística I-Capítulo 8 [Diapositivas] [PDF]. http://halweb.uc3m.es/esp/Personal/personas/aarribas/esp/docs/estI_grado/estIG_tema8.pdf

Hernández, C., y Sánchez, S (2017). La educación empresarial: un acercamiento desde los estudiantes universitarios en dos instituciones de educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17(75), 81-102. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000300081&lng=es&tlng=es.

Isern, M., y Soler, J. (1998). El uso de hipótesis en la investigación científica. Atención primaria: Publicación oficial de la Sociedad Española de Familia y Comunitaria, 21(3), 172-178.

Jofré, G. (2009). Competencias profesionales de los docentes de la enseñanza media de Chile. Un análisis desde las percepciones de los implicados [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2009/tdx-1222110-163025/gjja1de2.pdf

Martí, J., Heydrich, M., Rojas, M., y Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(158), 11-21. https://www.redalyc.org/pdf/215/21520993002.pdf

Molinero, L. (2002). Análisis de la covarianza. alceingenieria.net. https://www.alceingenieria.net

Montero, A. (2009). Una ley centenaria: la ley de instrucción pública (Ley Moyano, 1857). Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España), 1(1), 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3436651

Observatorio de la Formación Profesional. (19 de julio del 2023). Estudiantes matriculados en FP Dual en Galicia. https://www.observatoriofp.com/indicadores-destacados/galicia/estudiantes-matriculados-en-fp-dual

Observatorio de Recursos Humanos. (1 de junio del 2017). Fundación Bertelsmann impulsa una plataforma online para el desarrollo de la FP Dual. https://www.observatoriorh.com/formacion/fundacion-bertelsmann-impulsa-una-plataforma-online-desarrollo-la-fp-dual.html

Parra, A. (s.f). Muestra representativa: Qué es, importancia y ejemplos. Questionpro. https://www.questionpro.com/blog/es/muestra-representativa-para-investigacion/

Río, M. (04 de enero del 2019). La fractura educativa y la desigualdad social en Andalucía. entramadossociales https://entramadossociales.org/educacion/la-fractura-educativa-y-la-desigualdad-social-en-andalucia/

Stack Exchange. (21 de julio del 2010). What is the difference between the Shapiro–Wilk test of normality and the Kolmogorov–Smirnov test of normality? https://stats.stackexchange.com/questions/362/what-is-the-difference-between-the-shapiro-wilk-test-of-normality-and-the-kolmog

Surveymonkey. (s.f.). Calculadora del tamaño de muestra. https://es.surveymonkey.com/mp/sample-size-calculator/

Somorrostro. (22 de junio del 2018). Somorrostro apuesta por la FP dual. https://www.somorrostro.com/somorrostro-apuesta-por-la-fp-dual-2

Universidad Autónoma de Madrid. (2016). Error Tipo I. Error Tipo II. Contraste de hipótesis. Ejercicios teóricos con SPSS. https://www.estadistica.net/Aeronautica2016/contrastes.pdf

Vera, J. (31 de diciembre del 2021). FP Dual: La solución para adaptarse a las necesidades laborales. Laopiniondemurcia. https://www.laopiniondemurcia.es/cartagena/2021/12/31/fp-dual-solucion-adaptarse-necesidades-61153279.html

Webdelmaestrocmf. (s.f.). Habilidades que los estudiantes deben adquirir en el aula. https://webdelmaestrocmf.com/portal/7-habilidades-los-estudiantes-deben-adquirir-aula/

Zamora-Torres, A., y Thalheim, L. (2020). El Modelo Mexicano de Formación Dual como modelo educativo en pro de la inserción laboral de los jóvenes en México. Revista iberoamericana de educación superior, 11(31), 48-67. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.705 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.705

Published

2023-09-10

How to Cite

Rial Costa, M., Rial Costa, S., & Sánchez Oropeza, G. (2023). Analysis of dual training policies in work centers linked to the public administrations. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(3), 149–170. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.790

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.