Analysis of the Galician teaching community after COVID19. Design of a jaded test
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.891Keywords:
School confinement, Jaded teacher, Educational reality analysis, School uncertainty, Educational repercussions, online educationAbstract
The past school year 2019-2020 has experienced a situation of school confinement, which forced the observance of an online education, with certain repercussions: affectation on students who had been dragging some previous difficulty (OEI), impossibility of access to technological tools for daily educational performance, uncertainty about when and how the return to normality should take place, i.e., return to face-to-face.
This caused teachers to express not only uncertainty in the exercise of their teaching, but also to see themselves jaded by changes that have not served to improve their professional situation, requiring sacrifices on a personal level.
A study carried out aimed at analyzing the particular educational situation in the Autonomous Community of Galicia (Spain), has revealed the weariness of the teaching class, with complete independence of the type of school to which they are attached: public, private or concerted.
The need to carry out various sampling-participation processes, to obtain the sample required by the study, given its relevance, was what motivated the analysis of what leads the group of teachers not to participate, determining, through an indicator, the degree of boredom with them.
Downloads
References
Deutscher Akademischer Austauschdienst (26 de agosto de 2020). COVID-19 Impact on International Higher Education: Studies & Forecasts. Deutscher Akademischer Austauschdienst. https://www.daad.de/en/information-services-for-higher-education-institutions/centre-of-competence/covid-19-impact-on-international-higher-education-studies-and-forecasts/
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2016). PISA 2015. Instituto Nacional de
Evaluación Educativa. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2015.html
Mosquera, I. (28 de enero de 2019). El aprendizaje por proyectos: una apuesta de futuro
con muchos años de recorrido. UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/el-aprendizaje-por-proyectos-una-apuesta-de-futuro-con-muchos-anos-de-recorrido/
Organización de Estados Iberoamericanos (2020). Efectos de la Crisis del Coronavirus
en la Educación. OEI. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/efectos-de-la-crisis-del-coronavirus-en-la-educacion
Organisation for Economic Co-operation and Development (23 de marzo de 2020). https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/education-
responses-to-covid-19-embracing-digital-learning-and-online-collaboration-d75eb0e8/
Organización Mundial de la Salud. (2019). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). Organización Mundial de la Salud.
https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Oviedo, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.
http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-
&lng=en&tlng=es.
Rial, M. (2023). El confinamiento escolar por COVID19. Las TIC y ABP como garantes de los procesos de Enseñanza- Aprendizaje. Análisis de la educación en Galicia [Tesis doctoral, Universidad Internacional Iberoamericana]. Repositorio Institucional.
https://repositorio.unib.org/id/eprint/1414
Romehu Consultores y Asociados (8 de junio de 2016). Las encuestas del INE ¿Son o no son obligatorias? Romehu Consultores y Asociados. https://romehuconsultores.com/las-encuestas-del-ine-obligatorias/
Toma, R. (2021). Problemas de validez y fiabilidad en los cuestionarios ROSE: revisión sistemática de la producción española. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(3). http://hdl.handle.net/10498/25592 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3102
Trujillo, F. (27 de marzo de 2020). Año 2020: Educación frente al coronavirus. Fernando Trujillo. https://fernandotrujillo.es/ano-2020-educacion-frente-al-coronavirus/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Rial Costa, Sandra Rial Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.