Motivation, Ethics and Values in extramural exams

Authors

  • Gloria Del Valle Peña Rosas Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Beatriz M. Maldonado Lira Pontificia Universidad Católica del Ecuador https://orcid.org/0000-0003-0600-3467

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v6n2.2019.98

Keywords:

extramural exam, academic values

Abstract

Education is an indispensable tool in the formation of societies, and since ancient times has been a mechanism to define the behaviors and stereotypes that should govern and shape communities. Likewise, education has always been governed by a teaching-learning process that has led, in one way or another, to an evaluation process. Both, teaching and evaluation, have led years of evolution together, according to educational environments and according to the social characteristics of each community. This paper presents the situations presented in an extramural evaluation that was carried out in an educational institution of a religious nature with a group of students with a certain level of academic preparation. The results showed little disposition for the studies, lack of values and lack of commitment. Finally, the conclusions are presented where the possible reasons that led to the results are evident.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buckman, K. (2007). What Counts as Assessment in the 21st Century. Thought & Action. The Near Higher Education Journal, (otoño), 29–37. Recuperado de http://www.nea.org/assets/img/PubThoughtAndAction/TAA_07_04.pdf

Díaz, F. y Hernández, G. (2017). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación cons-tructivista. Recuperado de http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/4/4/d1/p1/2.%20es-trategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Moreno, T. (2010). Lo bueno, lo malo y lo feo: las muchas caras de la evaluación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 84-97. Recuperado de https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/arti-cle/view/6

Navarro, R. E. y Guerra, C. E. (2010). Recursos didácticos para la educación a distancia: hacia la contribución de la realidad aumentada. Ide@s CONCYTEG, 5(61), 702-715. Recuperado de https://www.academia.edu/12285494/Recursos_dida_cticos_para_la_educacio_n_a_distancia_hacia_la_contribucio_n_de_la_realidad_aumentada

Norcini, J., Anderson, B., Bollela, V., Burch, V., Costa, M. J., Duvivier, R., Galbraith, R., Hays, R., Kent, A., Perro-tt, V. & Roberts, T. (2011). Criteria for good assessment: consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach, 33(3), 206-214. doi: 10.3109/0142159X.2011.551559. http://www.aera.net/Publications/Books/Standards-for-Educational-PsychologicalTesting-2014-Edition

Ortiz, E., Gras, E. y Marín, S. (2018). El efecto de la evaluación continua en el aprendizaje universitario: un estudio empírico en Contabilidad financiera. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1235-1259. Recuperado dehttp://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1196

Rodríguez, G., Ibarra, M. S. y Cubero, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un es-tudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1, 21(1), 181-208, doi: 10.5944/educXX1.14457. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/profile/Gregorio_Rodriguez-Gomez/publication/299506524_

Tapia, J. A., Nieto, C., Merino, E., Huertas, J. A. y Ruiz, M. (2018). Evaluación de las metas de aprendizaje en estudiantes universitarios desde la perspectiva de la interacción persona-situación: El Cuestionario de Metas Situadas (CMS-U). Estudios de Psicología, 39(1), 37-57. Madrid, España. Dialnet.unirioja.es

Tejedor, F. J. (2018). La evaluación del profesorado como estrategia de mejora de la calidad de la enseñanza universitaria. Revista Educación y Derecho, (17). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/485010

OECD/CERI (2015). What is the Organization for Economic Co-operation and Development. Recuperado de http://www.oecd.org/

Published

2019-05-10

How to Cite

Peña Rosas, G. D. V., & Maldonado Lira, B. M. (2019). Motivation, Ethics and Values in extramural exams. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 6(2), 79–87. https://doi.org/10.35290/rcui.v6n2.2019.98

Issue

Section

Essays