Use of the Leoteca application to reduce functional illiteracy among children in general basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v2n3.2023.1032

Keywords:

reading comprehension, functional illiteracy, leoteca, children, reading

Abstract

Reading comprehension is the ability to understand and understand a text. It implies the ability to interpret, analyze and reflect on the information contained and to establish connections and inferences from such content. Reading comprehension involves not only reading words and their literal meaning, but also understanding the context, identifying main ideas, making inferences, predictions, establishing cause-effect relationships and judging the quality and accuracy of the text. That is why the main objective of the research is to provide information about the Leoteca application as part of an overall strategy to reduce functional illiteracy and improve the reading skills of children in basic general education. The application can include interactive features such as reading comprehension questions, games, and book-related activities; these activities help children to better understand the text they read and to develop important reading comprehension skills such as logical thinking, identification of main ideas, and character analysis. The method of the study is deductive, since information was gathered in order to draw conclusions based on the different studies published or exposed. This facilitated the deep interpretation of the analysis of the results on the topic discussed in this article, demonstrating that the Leoteca application is a useful technological tool to reduce the analysis of the results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce J., y Calle, L. (2023). Estrategia didáctica mediante el uso de la plataforma web Leoteca para Fortalecer la Comprensión Lectora en el Octavo año de E.G.B [Tesis de grado, Universidad Nacional De Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2954

Badillo, V., y Iguarán, A. (2020). Uso de las TIC en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en niños autistas. Praxis, 16(1), 55-63. https://doi.org/10.21676/23897856.3406 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3406

Chato, A. (2018). La tecnología educativa y su relación con el desarrollo de la comprensión lectora de los niños de cuarto año de educación básica para la escuela Sergio Quirola del cantón Ambato de la provincia de Tungurahua [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29564

Fonseca, L., Migliardo, G., Simiana, M., Olmos, R., y León, J. A. (2019). Estrategias para mejorar la comprensión lectora: impacto de un programa de intervención en español. Psicología educativa: revista de los psicólogos de la educación. http://hdl.handle.net/11162/192026 DOI: https://doi.org/10.5093/psed2019a1

González, A., González, C., Hernández, D., y Moreno, H. (2018). Leoteca como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes del grado tercero de la Institución Educativa San Isidro de Veracruz, Cumaral, Meta. [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/38389/PROYECTO%20LEOTECA%20PARA%20CD%20(1)%20(1).pdf?sequence=1

Maguiño, M., Romero, S., Rengifo, R., y García, G. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92). https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/29065286032.pdf

Martínez, Y. (2020). El fomento de la lectura infantil y juvenil en México: estrategia de marketing social para bibliotecas. http://rac.db.uanl.mx/id/eprint/3480/4/3480.pdf

Mungarro, G., y Parra, F. (2019). Comprensión lectora y tecnología digital: mancuerna para la lectura crítica. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, (1), 59-64.

Peña, F., y Torres, J. (2022). Utilización del método Doman para la superación del analfabetismo funcional en jóvenes y adultos. Revolución Educativa en la Nueva Era, I(118).

Peña, C. (2023). Programa de textos informativos para la comprensión lectora en estudiantes de una Institución Educativa Santa Lucia, 2022 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/106118

Palma, L., y Párraga, J. (2022). Estrategia didáctica basada en el uso de la plataforma Leoteca en el área de Lengua y Literatura de séptimo año de educación básica. MQRInvestigar, 6(4), 702–728. https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.4.2022.702-728 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.4.2022.702-728

Palmett, M. (2020). Métodos inductivo, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Revista Crítica Transdisciplinar, 3(1), 36-42.

Quishpe, N. (2020). La didáctica en la comprensión lectora en los estudiantes de quinto año de la escuela de Educación Básica Isidro Ayora del cantón Latacunga provincia de Cotopaxi [Tesis de maesría, Universidad Técnica de Cotopaxi]. http://repositorio.utc.edu.ec/jspui/bitstream/27000/7371/1/MUTC-000840.pdf

Saltos, L. (2021). Análisis del hábito lector desde la animación a la lectura en los estudiantes del 1er año de Bachillerato de la Unidad Educativa Quinindé del Cantón Quinindé período lectivo 2019-2020 [Tesis de maestría, Pontifica Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/2377

Smartick. (2021). Leoteca, la plataforma para niños lectores. Blog Smartick. https://www.smartick.es/blog/lectura/leoteca/

Published

2023-11-10

How to Cite

Cevallos Molina, M. J., & Basantes Yugvha, E. L. (2023). Use of the Leoteca application to reduce functional illiteracy among children in general basic education. U-Mores JOURNAL, 2(3), 43–58. https://doi.org/10.35290/ru.v2n3.2023.1032

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.