Virtual tools of visual perception for the progress of elementary sublevel reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v3n1.2024.1039

Keywords:

visual perception, virtual tools, literacy, language and literature, elementary sub-level, gestalt laws

Abstract

Undoubtedly, the pandemic has significantly impacted the academic progress of many students, especially those in the first levels of schooling. In response to this situation, we propose the development of visual perception skills through virtual tools to improve reading and writing at the elementary level based on the postulates of the Laws of Gestalt. It is necessary to achieve a dynamic and innovative learning through the exploration of the senses. Having said this, the present research follows a mixed, descriptive, non-experimental approach, using a documentary analysis of the results of the “Ser Estudiante” elementary sub-level evaluation carried out in Ecuador during the period 2021-2022. Likewise, a case study was carried out, based on the observation technique, and executed by means of cards to a group of infants between 6 and 8 years of age. As a result, it was found that although the national average in Language and Literature is 659 out of 1000, the implementation of visual perceptual activities through virtual tools allows for an improvement and greater predisposition on the part of the students to develop fundamental elements prior to reading and writing.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J. (2020). Técnicas e instrumentos de investigación científica para Ciencias Administrativas, Aplicadas, Artística, Humanas (1ª ed.). Enfoques Consulting Eirl.

Campos, G., y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45 – 60. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3979972.pdf DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v7i13.202

Castillo, L. (2005). Tema 5. Análisis Documental. Biblioteconomía. https://www.uv.es/macas/T5.pdf

Chicaiza, V., y Tipán, J. (2021). Uso de las TIC en el salón de clases y cómo influye en el proceso de aprendizaje de la lecto-escritura en niños y niñas de 6 años [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Institucional. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/25872b10-2841-4291-86b0-c325fdd30f55

Ciafardo, M., y De Santo, E. (2020). Breviario de las Leyes de la Gestalt. La Enseñanza del Lenguaje Visual. Papel Cosido. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/pdf/libros/Ense%C3%B1anza-lenguaje-visual.pdf DOI: https://doi.org/10.35537/10915/143212

Cortázar, R. (27 de enero de 2022). Leyes de Gestalt: cómo se aplican al marketing. Acumbamail. https://acumbamail.com/blog/leyes-de-gestalt/

Gallo, C. (2021). El aprendizaje de las matemáticas a partir las teorías del conductismo y la psicología de la Gestalt. Mérito Revista de Educación, 3(7), 26-37. https://revistamerito.org/index.php/merito/article/view/280/841 DOI: https://doi.org/10.33996/merito.v3i7.280

Genially. (2023). Sitio web. https://genial.ly/es/para-educacion/

González, M. (2020). Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los niños de educación primaria. Revista Estudios en Educación, 3(4), 45-68.

INEVAL. (2023). Informe Nacional de Resultados Ser Estudiante del subnivel Básica Elemental. https://cloud.evaluacion.gob.ec/dagireportes/sestciclo21/nacional/2021-2022_4.pdf

Kent, J. (14 de octubre de 2019). Principios Gestalt Secretos de la piratería del cerebro humano por diseño. MA-NO WEB DESIGN AND DEVELOPMENT. https://n9.cl/1e0dj

Kerlinger, F. (1979). Enfoque conceptual de la investigación del comportamiento (4ª ed.). Nueva Editorial Interamericana. https://padron.entretemas.com.ve/INICC2018-2/lecturas/u2/kerlinger-investigacion.pdf

López, R. (2016). Análisis de las leyes de la Gestalt y su aplicación en materiales didácticos para niños de educación inicial II [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Institucional. https://repositorio.puce.edu.ec/items/e49bd9d9-10b7-4f7c-9c5f-35b3f5609ce9

Maldonado, M. (2018). La presencia de las leyes de percepción de Gestalt en la calidad de las interfaces gráficas de usuario [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Agraria de la Selva]. Repositorio UNAS. https://n9.cl/2m3ep

Martín, Á., y de la Rosa, C. (2011). Manual práctico de psicoterapia Gestalt. Desclée de Brouwer.

Nieto, E. (2018). Tipos de Investigación. Repositorio Universidad Santo Domingo de Guzmán. http://repositorio.usdg.edu.pe/handle/USDG/34

OT Mom Learning Activities. (2023). Percepción visual en niños. https://www.ot-mom-learning-activities.com/percepcion-visual-en-ninos.html

Peñafiel, R. (2022). Influencia de la lateralidad y percepción visual en la escritura en niños de 6 años. G-ner@ndo, 3(2), 89-99.

https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/40/38

Pereda, B. (2002). Los Sentidos Humano y el Producto. Universidad Nacional de la Pampa. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6826/09CAPITULO2.pdf

Rodríguez, M. (2022). Percepción visual en el desarrollo de la creatividad en estudiantes del segundo grado de la institución educativa “Simón Bolívar”-Mache. Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 3413-3450. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3327 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3327

Valencia, D. (2019). Conocimiento docente ante los prerrequisitos para la adquisición de la lectoescritura [Tesis de maestría, Universidad Especializada de la Américas]. Riudelas Repositorio. http://repositorio2.udelas.ac.pa/handle/123456789/218

Vasile, S. (2021). Curso de plata * Lectura rápida. Silviu Vasile. https://n9.cl/vl347

Published

2024-03-10

How to Cite

Nieto Báez, K. M., & Pagllacho Churochumbi, J. T. (2024). Virtual tools of visual perception for the progress of elementary sublevel reading and writing. U-Mores JOURNAL, 3(1), 29–47. https://doi.org/10.35290/ru.v3n1.2024.1039

Issue

Section

Artículos