Roadmap for teacher training in neuroeducation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v2n3.2023.1067

Keywords:

neuroscience, neuroeducation, learning, neurolearning, neurodidactics

Abstract

Research on mental functions related to education has generated a new vision of these processes from neuroscience that has been called: neuroeducation. Taking advantage of these results can generate educational innovations to improve the praxis of student learning. This requires a professional within the classroom who knows the concepts of neuroeducation and translates this knowledge into the improvement of classroom activities. In this sense, the objective of this paper is to present a proposed roadmap to generate a training program for the teacher who is currently in the classroom and who lacks professional training in neuroeducation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atencio, E., Ramírez, L., y Zappa, Y. (2020). Neuroliderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 416-447. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i1.40160 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40160

Béjar, M. (2014). Una mirada sobre la educación. Neuroeducación Padres y Maestros. Publicación de La Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, 355, 49-52. DOI: https://doi.org/10.14422/pym.v0i355.2622

Blanco, C. (2014). Historia de la neurociencia. Editorial Biblioteca Nueva S.L

Battro, A., Fischer, K., y Léna, P. (2016). Cerebro educado: Ensayos sobre la neuroeducación. Editorial Gedisa.

Barén, J., Ponce, F., y Zambrano, J. (2020). La neuroeducación y su impacto en el proceso educativo de la Educación Superior. Revista Cognosis, 6(3),169-180. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i3.2812 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i3.2812

Damasio, A. (2022). El error de Descartes. Ediciones Booket

Damasio, A. (2018). El extraño orden de las cosas: La vida, los sentimientos y la creación de cultura. Ediciones Destino

Feldman, L. (2021). Siete lecciones y media sobre el cerebro. Ediciones Paidos.

Feldman, L. (2018). La vida secreta del cerebro: como se construyen las emociones. Ediciones Paidos.

Font, M. (23 de julio del 2019). El cerebro, de los egipcios hasta hoy. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/historiayvida/mas-historias/20190717/47312017759/el-cerebro-de-los-egipcios-hasta-hoy.html

Frontiñan, J. (2020). Cerebro, conducta y aprendizaje. Editorial Libsa

Mora, F. (2008). Creatividad e innovación desde la perspectiva de la neurociencia: algunas reflexiones. Revista madri+ d. Monografía: revista de investigación en gestión de la innovación y tecnología, (20), 37-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7014167

Mora, F. (2010). Neuroeducación. Alianza Editorial

Painemil, M., Manquenahuel, S., Biso, P., y Muñoz, C. (2021). Beliefs Versus Knowledge in Trainee Teachers. A Compared Study of Neuromyths at an International Level. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-22. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.13 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.25-1.13

Pherez, G., Vargas, S., y Jerez, J. (2018). Neuroaprendizaje, una propuesta educativa: herramientas para mejorar la praxis del docente. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 18(34), 149-166. http://www.scielo.org.co/pdf/ccso/v18n34/1657-8953-ccso-18-34-00149.pdf DOI: https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2018.1/a10

Quiroga, J. (2020). Neurociencias 1, HISTORIA DE LAS NEUROCIENCIAS Primera parte. [Video de toutube] https://www.youtube.com/watch?v=QSfFubdFSLY

Redolar, D. (2002). Neurociencia: la génesis de un concepto desde un punto de vista multidisciplinar. Rev Psiquiatría Fac Med Barna 29(6), 346-352

Soto, M., Acevedo, A., y Labrador, L. (2015). La neuroinnovación del ser característica potenciadora del emprendimiento social. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 51-62. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/842

Verdugo, C., y Campoverde, A. (2021)., La neurociencia educativa: una propuesta ante la necesidad de una educación de calidad en Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(1), 239-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231687

Vidal, F. (2003). Consideraciones históricas sobre el cerebro y el self, en Antonio M. Battro A., Fischer K.,Léna P.,(comps), CEREBRO EDUCADO Ensayos sobre la neuroeducación( pp. 51-78).Editorial Gedisa.

Vidal, F. (2016). Consideraciones histórica sobre el cerebro y el self. En Battro, A., Fischer, K., y Léna, P (comp.) Cerebro educado: ensayos sobre la neuroeducación (pp. 51-78). Gedisa.

Published

2023-11-10

How to Cite

Briceño Méndez , J. H., Luengo Molero, D. A., & Urbina Velasco , C. J. (2023). Roadmap for teacher training in neuroeducation. U-Mores JOURNAL, 2(3), 59–76. https://doi.org/10.35290/ru.v2n3.2023.1067

Issue

Section

Artículos