Students' perception of formative research processes, as a contribution to educational quality at the catholic University of Cuenca

Authors

  • Santiago Arturo Moscoso Bernal Universidad Católica de Cuenca
  • Cristina Alexandra Pulla Abad Universidad Católica de Cuenca
  • Wilson Rene Minchala Bacuilima Universidad Católica de Cuenca
  • Adriana Marrero Fernández Universidad Abierta Interamericana Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1282

Keywords:

educational quality, formative research, research culture, higher education institution

Abstract

Higher education institutions are the center of knowledge creation and training, in which research allows the acquisition of tools for the development of innovative training; It must be permanent, based on the consolidation of competencies and skills, in which teachings and learning are the product of the evolution of dynamic processes and procedures. The objective of this research is to demonstrate the level of perception of the students of the Catholic University of Cuenca (UCACUE) regarding the formative research processes carried out throughout their academic and professional training, in this way the reality will be known. and implement actions to maintain a range of excellence. A hybrid methodology was chosen, with a quantitative and qualitative approach. The qualitative approach allowed information to be collected to define particularities and through the quantitative approach, a questionnaire of twelve questions was developed that includes six scales: very good, good, average, bad, very bad and don't know. The survey was carried out during the months of January to March 2023, using the LimeSurvey platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asis, M., Monzón, E., y Hernández, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive Revista de Educación, 20(2), 675–691. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962022000200675&script=sci_abstract&tlng=pt

Augusto, C. (2003). Investigación e investigación formativa. Nómadas, (18), 183–193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3991809

Bodero, H. (2015). El impacto de la calidad académica. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 4(1), 41–51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5042937

Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf

Guerra, R. (2017). ¿Formación para la investigación o investigación formativa? La investigación y la formación como pilar común de desarrollo. Redipe, 6(1), 84–89. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/180

Hernández Sampieri, R. y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Hernández León, R. y Coello, S. (2011). El proceso de investigación científica. La Editorial Universitaria.

Maldonado, L., Landazábal, D., Hernández, J., Ruiz, Y., Claro, A., Vanegas, H., y Cruz, S. (2007). Visibilidad y formación en investigación. Estrategias para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Studiositas., 2(2), 43–56. https://repository.ucatolica.edu.co/handle/10983/502%0D

Marín, L. (2010). Gestión del conocimiento y cultura investigativa: una aproximación teórica-crítica. Praxis, 6(1), 53–73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5907225

Martínez, D. y Márquez, D. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias Pedagógicas, 24, 347–360. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2110

Miyahira, J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20(3), 119–122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1018-130x2009000300001

Parra, C. (2009). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57–77. http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/549

Real Academia Española (2023). Percepción. Real Academia Española. https://dle.rae.es/percepción

Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47–53. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74711353004

Villegas, Z. (2016). Prácticas y praxis de investigación en las universidades. Revista Ciencias de La Educación, 26(48), 347–359.

Published

2025-03-10

How to Cite

Moscoso Bernal, S. A., Pulla Abad, C. A., Minchala Bacuilima, W. R., & Marrero Fernández, A. (2025). Students’ perception of formative research processes, as a contribution to educational quality at the catholic University of Cuenca. U-Mores JOURNAL, 4(1), 65–80. https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1282

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)