Strengthening writing skills through the Bits of intelligence in second elementary school students

Authors

  • Dayana Estefania De La A Delgado Universidad Central del Ecuador https://orcid.org/0009-0008-3892-802X
  • Cecilia Maribel Vera Vargas Universidad Central del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v3n3.2024.1318

Keywords:

Bits of intelligence, writing, learning and pedagogical strategy

Abstract

The objective of this research is "To propose the Intelligence Bits to develop writing skills in the students of the second year of primary school". The approach of the research is qualitative with the analytical deductive method allowing to obtain information and analyze the results obtained in the application of the Intelligence Bits in the students. The technique used was the survey and its instrument is the structured basic questions to know the opinion of teachers if it is acceptable to apply the proposed and the non-probabilistic sample with 32 teachers. The results show that it is important to apply the independent writing bit technique so that students can write freely. According to Chi, it is important that teachers are trained to use pedagogical strategies in class so that learning is meaningful. It is concluded that writing can be developed with the pedagogical strategy Bits of Intelligence in second year elementary school students, so it is important that the teacher knows the processes of this, besides being didactic and innovative to motivate learning and on the other hand that is applied with phases in order to develop linguistic skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcívar, D (2013). La lecto-escritura y su incidencia en el rendimiento escolar de los estudiantes

del quinto grado del centro de educación básica Pedro Bouguer” de la parroquia yaruquí

cantón quito, provincia de pichincha. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/5815/1/TESIS%20LECTO-ESCRITURA.pdf

Amán, J. (2023). El uso de los bits de inteligencia y la identificación del sonido inicial de las

palabras más utilizadas en los niños de 4 y 5 años. Universidad Técnica de Ambato.

https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/37361/1/TESIS%20BITS%20DE%20INTELIGENCIA%20JESICA%20AM%c3%81N-signed-signed-signed%20%282%29.pdf

Bueno, W y Velastegui, M (2020). La metodología “Aprendizaje Basado en Problemas” en la

producción oral del idioma inglés de los estudiantes. Universidad Central del Ecuador.

https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/778a6e3d-f20a-4d3b-9725- 4cb7e4623c93/content

Carrillo, M (2019). EL MÉTODO DOMAN PARA EL DESARROLLO DE LA COGNICIÓN

DE LA LECTURA TEMPRANA (EXPERIENCIA EN NIÑAS Y NIÑOS DE 4 AÑOS DEL CENTRO INFANTIL UNIVERSITARIO “ANDRESITO”. UNIVERSIDAD MAYOR DE SAN ANDRÉS. https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/21902/CS.ED.-1192.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Contreras, K (2021). Efectividad del Método Doman para la adquisición de la lectoescritura,

estudiante con discapacidad cognitiva. UNIVERSIDAD ESPECIALIZADA DE LAS AMÉRICAS. http://repositorio2.udelas.ac.pa/bitstream/handle/123456789/380/Karina_Serrano.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Garrido, L. (1989). Percepción táctil.

http://sid.usal.es/idocs/F8/ART15193/percepcion_tactil.txt

Gil-Loyzaga y Pujol, R (2016). Fisiología del receptor y la vía auditiva. Fernández-Tresguerres

J.A., y Ruiz C, y Cachofeiro V, y Cardinali D.P., y Escriche E, y Gil-Loyzaga P.E., y Juliá V, y Teruel F, y Pardo M, y Menéndez J(Eds.), [publicationyear2] Fisiología humana, 4e. McGraw-Hill Education.

https://accessmedicina.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1858&sectionid=134364066

Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio de

Universidades. Redalyc.org.

https://www.redalyc.org/pdf/3578/357839273002.pdf

González, S. (sf). Visión. academia.edu.

https://www.academia.edu/30321122/resumen_Vision_Gonz%C3%A0lez_D%C3%ACaz_Sara_docx

Lescano, J (2023). El uso de los bits de inteligencia lingüística en el incremento del vocabulario

en el nivel inicial. Universidad Técnica de Ambato. 18, 19. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/39175/1/TESIS%20%20LESCANO%20PROAN%CC%83O-signed-signed-signed.pdf

Ortiz, A (2022). MÉTODOS EN LA ENSEÑANZA DE LA LECTOESCRITURA. Universidad

Técnica de Ambato. 30. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/35435/1/TESIS%20con%20firma%20LISTA.pdf

Roman, A (2021). Lectoescritura en los estudiantes de 5 años de la Institución Educativa Inicial

Nº 547 Jesús Poderoso, 2020. Universidad César Vallejo. 10. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57133/Roman_FAF-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sarango, S (2023) Los bits de inteligencia como estrategia psicopedagógica para reforzar la

lectoescritura en niños de primer grado C de Educación Básica de la Unidad Educativa Pío Jaramillo Alvarado, 2021-2022. Universidad Nacional de Loja. 21-22.

https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/26059/1/KattyJimena_SarangoSarango.pdf

Sivisapa, N (2018). LOS BITS DE INTELIGENCIA COMO ESTRATEGIA PARA

POTENCIAR LA LECTOESCRITURA EN LOS NIÑOS DE PREPARATORIA,

PARALELO “B”, DE LA ESCUELA DE EDUCACIÓN BÁSICA DOCTOR DANIEL RODAS BUSTAMANTE DE LA CIUDAD DE LOJA. PERIODO LECTIVO 2017-2018. Universidad Nacional de Loja. 30. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/21471/1/NELLY%20SIVISAPA.pdf

Valera, J. (2020). “LA POLÍTICA DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS Y SU

RELACIÓN CON LA CALIDAD DE SERVICIO QUE BRINDA LA MUNICIPALIDAD DISTRITAL DE MANANTAY, AÑO 2019”. UNIVERSIDAD NACIONAL DE UCAYALI. http://repositorio.unu.edu.pe/bitstream/handle/UNU/4616/UNU_MAESTRIA_2020_TM_JEAN-VALERA-GARCIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zhinin, M (2023). Estrategias didácticas para mejorar la expresión escrita de estudiantes

kichwa hablantes del Instituto Pedagógico Quilloac Bilingüe Intercultural, Cañar, 2022. Universidad Nacional de Chimborazo. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/10862/1/UNACH-EC-FCEHT-PLL-0008-2023.pdf

Published

2024-11-10

How to Cite

De La A Delgado, D. E., & Vera Vargas, C. M. (2024). Strengthening writing skills through the Bits of intelligence in second elementary school students. U-Mores JOURNAL, 3(3), 41–55. https://doi.org/10.35290/ru.v3n3.2024.1318

Issue

Section

Artículos