Sowing the future: Transformation and progress in rural communities of Cariamanga

Authors

  • Blanca Priscila Maldonado Pacheco Pontificia Universidad del Ecuador https://orcid.org/0000-0002-5497-595X
  • Majo Carrasco tenezaca Pontificia Universidad Católica del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1337

Keywords:

Rural Development, Community Empowerment, Education and Knowledge Transfer, Sustainable Development Goals

Abstract

The Valle de Gigantes Association, with the support of the Healthy Living Initiative from the Pontifical Catholic University of Ecuador, has participated in training programs and has arranged a food processing mini plant aiming at improving the nutritional status and income of its members. This project contributes to various Sustainable Development Goals (SDGs): poverty eradication, health and wellbeing promotion, gender equality, decent work and economic development, and responsible production and consumption. Participant observation during trainings and production activities, along with focus groups with association members were used as qualitative methodology. Structured surveys analyzed with descriptive statistics were used as quantitative methods. The results showed an increase in the ability of self-management and economic sustainability in the involved communities and highlighted the importance of academic support and international financial support as key elements in rural development. In conclusion, this project has strengthened the community agency and their economic empowerment. This suggests that projects that aim to create or improve entrepreneurial abilities and interdisciplinary collaboration can be effective in fighting poverty and promoting sustainable economic development in rural areas.

Downloads

References

Ávila Angulo, E. (2021). La evolución del concepto emprendimiento y su relación con la innovación y el conocimiento. Investigación & Negocios, 14(23), 32. https://doi.org/10.38147/invneg.v14i23.126 DOI: https://doi.org/10.38147/invneg.v14i23.126

Bravo Bravo, I. F., Bravo Bravo, M. X., Preciado Ramírez, J. D., & Mendoza Ferrín, M. M. (2021). Educación para el emprendimiento y la intención de emprender. Revista Economía y Política, 139–155. https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.08 DOI: https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.08

Cieza, R. I., Muro, M. G., Eirin, M. A., & Arias, R. (2012, septiembre 7). Revista Extensión Universidad Nacional de Córdova. La Formación de Estudiantes a partir de un Proyecto de Extensión en un Tambo Periurbano de Baja Escala., 4(2). 10.14409/fb.v24i1.7203

Covarrubias Hernández, L. Y. (2021). Educación a distancia: Transformación de los aprendizajes. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150–160. https://doi.org/10.36390/telos231.12 DOI: https://doi.org/10.36390/telos231.12

Forero-Jiménez, M. Y. (2019). Modelo de responsabilidad social universitaria: Una propuesta para las instituciones colombianas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 249–260. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9160

García Arteaga, V. F., Cruz Coria, E., & Mejía Reyes, C. (2021). Factores que impulsan e inhiben el empoderamiento femenino: Una revisión de literatura. Revista Reflexiones, 101(1). https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.43649 DOI: https://doi.org/10.15517/rr.v101i1.43649

Hernández, C. R. (2019). Sobre la función social del conocimiento humano mediante la vinculación y transferencia del conocimiento en América Latina. Revista de la Educación Superior, 48(189), 121–132. https://doi.org/10.36857/resu.2020.48.189.7 DOI: https://doi.org/10.36857/resu.2019.189.621

Herrera Gutiérrez, C., & Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758–772. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.552

La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. (2018). Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Monge-Hernández, C., Mena-García, P., Gutiérrez-Miranda, M., Gamboa-Conejo, R., & Céspedes-Araya, M. (2020). Sinergias en los procesos de desarrollo rural de un proyecto de cooperación entre Japón y Costa Rica. InterSedes, 21(43), 152–174. https://doi.org/10.15517/isucr.v21i43.41990 DOI: https://doi.org/10.15517/isucr.v21i43.41990

Ordoñez-Abril, D. Y., Castillo-López, A. M., & Rodríguez-Bravo, I. M. (2021). Empowerment of women in entrepreneurship and innovation. Población y Desarrollo, 27(52), 69–91. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2021.027.52.069 DOI: https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2021.027.52.069

Palacios, P. R. (2022). Modelo de transferencia de conocimiento a comunidades rurales desde el quehacer y formación universitaria en economía: Knowledge transfer model to rural communities from work and university education in economics. South Florida Journal of Development, 3(2), 2366–2375. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n2-062 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv3n2-062

Parwez, S. (2017). Community-based entrepreneurship: Evidences from a retail case study. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 6(1), 14. https://doi.org/10.1186/s13731-017-0074-z DOI: https://doi.org/10.1186/s13731-017-0074-z

Rodríguez Arce, J., & Juárez Pegueros, J. P. C. (2017). Impacto del m-learning en el proceso de aprendizaje: Habilidades y conocimiento / The Impact Of m-learning On The Learning Process: Skills and Knowledge. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 363–386. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.303 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.303

Soledispa-Rodríguez, X. E., Sumba-Bustamante, R. Y., & Yoza-Rodríguez, N. R. (2021). Articulation of the substantive functions of Higher Education and its impact on professional training competencies. 7. https://doi.org/10.23857/dominiodelasciencias.v6i1.1753

Velázquez-Hernández, J. A., Romero-Zepeda, M., & Martínez-Anaya, A. (2023). Educación comunitaria para el emprendimiento del orégano y la damiana en la comunidad de Camargo. Puriq, 5. https://doi.org/10.37073/puriq.5.501 DOI: https://doi.org/10.37073/puriq.5.501

Published

2025-05-10

How to Cite

Maldonado Pacheco, B. P., & Carrasco tenezaca, M. (2025). Sowing the future: Transformation and progress in rural communities of Cariamanga. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(2), 81–92. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1337

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.