The teaching of Spanish as a mother tongue. Theoretical-methodological assumptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.315

Keywords:

mother tongue, teaching - learning, spanish, students, teachers

Abstract

The most recent studies of the teaching of spanish as a mother tongue have moved towards various communicative situations, where the speaker demonstrates his linguistic capacities and his particula-rities as a social entity, which acts -and therefore speaks- depending on the communicative situation. the one that is exposed. It is undeniable that the ideal space for the correct learning of the language is the school, since the student not only perfects the command of the oral language that he learned from his parents, in a certain sociocultural environment; rather, it appropriates the codes of the wri-tten language and the norms that govern its use. This article aims to analyze the current situation of teaching spanish as a mother tongue; for this, it is explained the theoretical and methodological foundations that support this process and some didactic instruments that will contribute to its impro-vement. The teaching of the language must be seen as an integrating process, which covers from the relationship between the signifier and the signified to its variation in different contexts, so that the teaching - learning of Spanish as a mother tongue is fruitful, and achieves that bilateral character that You must have a language class of excellence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armando Castillo Acevedo, Instituto Preuniversitario Urbano: Miguel Diosdado Pérez Pimentel

Jefe de la disciplina Lengua y Literatura. Profesor de Español y Literatura. Profesor Instructor adjunto de la Universidad Central de Las Villas

Heriberto Nuñez Rodríguez, EPP: Manuel Ascunce Domenech

Profesor de Español - Literatura

References

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 51.

Alfaro, L. (2018). El español actual y sus problemas: Cuestiones de didáctica de la lengua. [diapositiva de Power Point]. UCLV. Villa Clara, Cuba.

Bruzual, R. (2007). Fundamentos teóricos y metodológicos para la enseñanza de la lengua materna (L1) y segundas lenguas (L2) en contextos bilingües. Argos, 24(46), 46-65.

Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.

Giammatteo, M. (diciembre, 2013). ¿Por qué y para qué enseñar gramática? La gramática en la formación de habilidades cognitivo lingüísticas. SIGNOS ELE, 7, URL http://p3.usal.edu.ar/index.php/ele/article/view/2003, 16 pp.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Iztapalapa. México D.F., México: Mc Graw Hill

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras: teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (1997). Currículo Básico Nacional. Caracas, Venezuela: UCEP

Parra, M. (1989). Español comunicativo. Universidad nacional de Colombia. Colombia: Editorial Norma S.A

Roméu Escobar, A. (1992). Aplicación del enfoque comunicativo: comprensión, análisis y construcción de textos. Ciudad Habana: IPLAC.

Roméu, A. (2003). Acerca de la enseñanza del Español y la Literatura. Pueblo y Educación, 20-24.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 112-29.

Roméu, A. (2013). Didáctica de la lengua española y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Saussure, F. (1975). Curso de Lingüística general. Madrid, España: Losada

Published

2020-09-10

How to Cite

Castillo Acevedo, A., & Nuñez Rodríguez, H. (2020). The teaching of Spanish as a mother tongue. Theoretical-methodological assumptions. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(3), 81–96. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.315

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)