The teaching-learning process of grammatical rules at the pre-university level

Authors

  • Armando Castillo Acevedo Instituto Preuniversitario “Miguel Diosdado Pérez Pimentel”, Cuba https://orcid.org/0000-0002-3300-9031
  • Eraida Campos Maura Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-4450-6383
  • Elba Caridad Gómez Acosta Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.375

Keywords:

grammatical norms, teaching - learning, cognitive, communicative and sociocultural approach

Abstract

The essence of the teaching-learning process of the norms in the school environment lies in the adequate formation of cultured and linguistically competent speakers, always taking into account that students, even when they come from families where the cultured norm is used, communicate from what is stigmatized as popular or standard, so they have not reached the leveling and linguistic development that only the school, as a new means of socialization, can provide. The purpose of this article is to analyze the current state of the teaching-learning process of grammatical rules in pre-university and its link with the cognitive, communicative and sociocultural approach; for this purpose, a periodization of grammar teaching is made, its link with the discursive-functional approach and some didactic and methodological tools are offered for the improvement of such process.  The adequate mastery of the cultured norm by students requires systematic work by teachers, the family and other cultural agents, throughout their school life, which opens the way to art, science and culture in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armando Castillo Acevedo, Instituto Preuniversitario “Miguel Diosdado Pérez Pimentel”, Cuba

Jefe de la disciplina Lengua y Literatura. Profesor de Español y Literatura

Eraida Campos Maura, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Facultad  de Humanidades. Profesora Titular, Jefa del departamento de Periodismo. 

Elba Caridad Gómez Acosta , Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba

Máster en Salud Ambiental. Máster en Enfermedades Infecciosas. Profesora Asistente de la Facultad de Ciencias Médicas "Lidia Doce" de Sagua la grande.

References

Bernárdez, E. (1987). Lingüística del Texto. Madrid, España: Editorial Arco/ Libros, S.A.

Blanco, I., et al. (1989). Curso de lingüística general, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación

Curbelo, C. (1978). La Gramática. En García, E et al. (Ed), Metodología de la enseñanza de la lengua. (pp. 121- 138). Ciudad de la Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

García, E. (1975). Lengua y Literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación

García, E., Roméu, A., Curbelo, C., Vals, R. y Fors, E. (1978). Metodología de la enseñanza de la lengua. Ciudad de la Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

González, L. (1992). Lengua y Literatura en la educación secundaria: una fundamentación disciplinar y didáctica. III Simposio de Actualización Científica y Pedagógica de la Lengua Española y la Literatura, Puerto de La Cruz, Tenerife, Islas Canarias, España.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Iztapalapa. México D.F., México: Mc Graw Hill.

Nocedo, I. (2009). Metodología de la investigación educacional. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, J. (1966). Gramática de la lengua española. Madrid, España: Editorial Tecnos, S.A.

Roca, J. (1966). Introducción a la Gramática, tomo 1. La Habana, Cuba: Edición Revolucionaria, Instituto Cubano del Libro.

Roméu, A. (1987). Metodología de la enseñanza del español, tomo 1, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (1992). Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media, La Habana, Cuba: IPLAC.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). Aplicación del enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2011). Normativa, un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural, Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2013). Didáctica de la enseñanza de la lengua española y la literatura. Tomo II, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Toledo, A. (2011). Normas gramaticales. En Roméu, A (Ed.), Normativa, un acercamiento desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural (pp. 123-151). Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Toledo, A. y Godoy, M. (2013). El tratamiento de los contenidos gramaticales, pp. 23.

Van Dijk, T. (2001). Algunos principios de una teoría del contexto. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso (ALED), 1(1), Caracas.

Published

2021-05-10

How to Cite

Castillo Acevedo, A., Campos Maura, E. ., & Gómez Acosta , E. C. (2021). The teaching-learning process of grammatical rules at the pre-university level. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(2), 29–48. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.375

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)