Influence of game-based learning on math anxiety in elementary sublevel students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1578

Keywords:

ABJ, math anxiety, methodology, achievement level, learning

Abstract

The emotional difficulty experienced by students in the subject of mathematics, especially the issue of mathematical anxiety, is a factor that impairs the learning of mathematics. In Ecuador, 37.8% of EGB students are at an elementary level of achievement in mathematics, showing a basic knowledge, but not advanced. The study proposes Game-Based Learning as an innovative strategy to improve performance and reduce math anxiety in elementary students, because 27.1% of students have a high level of anxiety. Methodologically, the research is documentary, because it is based on previous studies, it is also characterized by being correlational, descriptive and quantitative approach, since data from the INEVAL Being students 2023-2024 test were analyzed. Additionally, a comparative analysis of previous research on ABJ was conducted to determine its effectiveness. It was confirmed that this methodology in mathematics learning had an influence of more than 60% on academic achievement. Specifically, the ABJ facilitates the understanding of mathematical concepts and reduces the anxiety that students often experience during the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonilla, A. (2022). Las matemáticas y el Aprendizaje Basado en Juegos: El uso de recursos que limiten la brecha digital [Tesis de posgrado, Universidad de la Laguna]. Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/29176/Las%20matematicas%20y%20el%20Aprendizaje%20Basado%20en%20Juegos%20el%20uso%20de%20recursos%20que%20limiten%20la%20brecha%20digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Caballero, G. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(4), 861-878. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512010000200005

Calvo, E., Meza, L., Suárez, Z. y Schmidt, S. (2017). Estudio de la ansiedad matemática en la educación media costarricense. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 35-45. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849

Chévez, E., Mendoza, Y., Ripalda, A. y Rocha, C. (2024). Nivel de Ansiedad Matemática en los Estudiantes de la Unidad Educativa Julio Pimentel Carbo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1832-1848. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9571/14175

Fernández, P. y Ruiz, D. (2008). La Inteligencia emocional en la Educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(15), 421-436. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1289/1363

Gómez, M., Echeverri, J. y González, L. (2017). Estrategia de evaluación basada en juegos: Caso Ingeniería de Sistemas Universidad de Medellín. Revista Chilena de Ingeniería, 25(4), 633-642. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77254022007

Meza, H., Meza, D., Arguello, F. y Vaca, E. (2024). Miedo a las Matemáticas:¿Por qué a los Estudiantes no les Gusta esta Asignatura?. Revista Científica MUNDO RECURSIVO, 7(1), 1-19. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/204/291

Ministerio de Educación del Ecuador MINEDUC. (2019). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria Subnivel Elemental. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGB-Eelemental.pdf

Moscoso, M., García, D. y Álvarez, M. (2022). Aprendizaje basado en juegos como estrategia didáctica en la carrera de Odontología. Digital Publisher CEIT, 7(4-2), 355-367. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1428

Palacios, A., Hidalgo, S., Maroto, A. y Ortega, T. (2013). Causas y consecuencias de la ansiedad matemática mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Enseñanza de las ciencias, 31(2), 93-111. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285760/373760

Paredes, E. (2020). Importancia del factor lúdico en el proceso enseñanza-aprendizaje: Propuesta de un manual de actividades lúdicas para la asignatura de Estudios Sociales [Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional del Organismo de la Comunidad Andina, CAN. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/8119

Pérez, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de la elección de carreras [Doctorado, Universidad de Granada]. Digibug. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/23293/2108144x.pdf?s

Quingaluisa, S. (2023). ESTRATEGIAS LÚDICAS PARA LA MEJORA DEL APRENDIZAJE DE LAS MATEMÁTICAS EN LA E.G.B. MEDIA [Posgrado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCE. https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/43f0fa3b-5201-414d-83c5-0de91e06c6fb/content

Rodríguez, M. (2021). El Aprendizaje Basado en el Juego. Propuesta de programación para la enseñanza de las partes del cuerpo en educación infantil [Pregrado, Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir]. RIUCV. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/2086

Sagasti, M. (2019). La ansiedad matemática. Matemáticas, Educación y Sociedad, 2(2), 1-18. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/20248/mes_2_2_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez, J., Segovia, I. y Miñan, A. (2022). Ansiedad matemática, rendimiento y formación de acceso en futuros maestros. Revista en Didáctica de la Matemática, 16(2), 115-140. https://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/article/view/21703

Sánchez, M. (2018). Las matrices o tablas de doble entrada: Una aplicación práctica en las investigaciones de diseño. Universidad Autónoma Metropolitana. https://zaloamati.azc.uam.mx/bitstreams/badf7f7d-0aaa-4c29-adaf-c27dad346b09/download

Sarango, J. y Uvillus, D. (2024). Aplicativo móvil dytectiveu para el tratamiento sistemático de la dislexia en alumnos de Educación General Básica. Revista ODIGOS, 5(1), 49-68. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/ro/article/view/993/1020

Szücs, D. y Mammarella, I. (2020). Ansiedad hacia las matemáticas. Serie Prácticas Educativas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373402_spa.locale=es

Zambrano, M., Alvarado, A., Andrade, F. y Vinces, L. (2025). El aprendizaje basado en juegos como herramienta para enseñar matemáticas. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual" ALCON",5(1), 243-257. https://soeici.org/index.php/alcon/article/view/407/661

Published

2025-07-10

How to Cite

Alvarado Robalino, M. P., Flores Oña, E. P., Inaquiza Curicho, T. P., & Chicaiza Vásquez, T. M. (2025). Influence of game-based learning on math anxiety in elementary sublevel students. U-Mores JOURNAL, 4(2), 43–62. https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1578

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.