Intrapersonal Socioemotional Activities: An initiative for the emotional well-being of 10 years old

Authors

  • Milena Brigueth Andrade Castillo Universidad Central del Ecuador https://orcid.org/0009-0006-8119-7301
  • Kira Mirkala Gallardo Floril Universidad Central del Ecuador, Ecuador
  • Lesly Pamela Caiza Cueva Universidad Central del Ecuador, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1685

Keywords:

Intrapersonal skills, socioemotional education, emotion management, emotional well-being, integral development

Abstract

This research arises from the execution of a feasible project applied to 13 students of a school in Quito, with the objective of implementing socioemotional activities focused on the intrapersonal to promote emotional self-regulation skills and the management of emotions in sixth grade students; a qualitative methodology with a transversal classroom design was used. The techniques used were the Emotional Diary and Structured Interviews directed to the teacher, students, and a specialist in educational psychology, the information collected was analyzed by means of semantic networks and the support of ATLAS Ti software.

The findings revealed that the use of the Emotional Diary regulates and identifies the emotions of students in their educational context, using practices such as: conscious breathing, introspection and emotional recognition, promoting self-knowledge, and emotional self-regulation. Evidencing, these activities contributed to improve their abilities to face academic challenges and stress management.

It is concluded that intrapersonal socioemotional activities stimulate competencies such as self-control, self-esteem and the regulation of their emotions, for the well-being and emotional and integral development of the students, the participants evidenced a better ability in the management of their emotions and expression of these in a positive way within the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/588663787023.pdf

BBC (12 de enero de 2022). 3 reveladoras habilidades emocionales de los alumnos en América Latina, según un inédito estudio de la Unesco en la región. BBC New Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-59741773

Buitrago, D. (2021). La emoción y el sentimiento: más allá de una diferencia de contenido. Digithum, (26), 1-12. https://dx.doi.org/10.7238/d.0i26.374140

Cedeño, W., Ibarra, L., Galarza, F., Verdesoto, J., y Gómez, D. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y sociedad, 14(4), 466-474. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000400466&script=sci_arttext

Fernández, P. y Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 31-46. https://rieeb.ibero.mx/index.php/rieeb/article/view/5

Galarza, J., Estupiñán, M., Acosta, S., y Rosero, E. (2023). Inteligencias múltiples y su desarrollo en los procesos pedagógicos, una revisión sistemática. Conciencia Digital, 6(1.4), 233-250. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1995/4907

Goleman, D. (2022). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. EDICIONES B. https://iuymca.edu.ar/wp-content/uploads/2022/01/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf

López, D. (2018). Emociones y Sentimientos No somos seres racionales, somos seres emocionales que razonan. Diegoan. https://revistaconsciencia.com/wp-content/uploads/2022/12/Emocion-y-Sentimientos_Daniel-Lopez-Rosetti.pdf

Magallanes, A., Donayre, J., Gallegos, H., y Maldonado, E. (2021). El lenguaje en el contexto socio cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada Del Centro De Investigación Y Estudios Gerenciales, (51), 25-35. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf

Manrique, Z., Flores, A., Legua, M., Ecos, A., y Yallico, M. (2023). Inteligencias Múltiples de Howard Gardner en estudiantes de Educación Inicial Bilingüe. Revista Horizontes, 7(27), 388-396. https://repositorio.cidecuador.org/bitstream/123456789/2513/1/Articulo_29_Horizontes_N27V7.pdf

Ministerio de Educación (2024). Inserción Curricular: Educación Socioemocional. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2024/09/insercion-curricular-educacion-socioemocional.pdf

Morin, A. (2022). Habilidades sociales y emocionales a edades diferentes. Understood. https://www.understood.org/es-mx/articles/social-and-emotional-skills-what-to-expect-at-different-ages

Pozo, F. (2013). La inteligencia emocional, según Daniel Goleman y, el liderazgo transformador, según Bernard Bass, como elementos clave en la formación y desarrollo de equipos efectivos en la fuerza comercial de microfinanzas CREDI FE Zona Quito [Tesis de posgrado, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio UASB. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/3305

UNESCO (2021). Habilidades socioemocionales en América Latina y el Caribe: Estudio regional comparativo y explicativo (ERCE 2019). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380240

Published

2025-07-10

How to Cite

Andrade Castillo, M. B., Gallardo Floril, K. M., & Caiza Cueva, L. P. (2025). Intrapersonal Socioemotional Activities: An initiative for the emotional well-being of 10 years old. U-Mores JOURNAL, 4(2), 25–41. https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1685

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)