Intrapersonal Socioemotional Activities: An initiative for the emotional well-being of 10 years old
DOI:
https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1685Keywords:
Intrapersonal skills, socioemotional education, emotion management, emotional well-being, integral developmentAbstract
This research arises from the execution of a feasible project applied to 13 students of a school in Quito, with the objective of implementing socioemotional activities focused on the intrapersonal to promote emotional self-regulation skills and the management of emotions in sixth grade students; a qualitative methodology with a transversal classroom design was used. The techniques used were the Emotional Diary and Structured Interviews directed to the teacher, students, and a specialist in educational psychology, the information collected was analyzed by means of semantic networks and the support of ATLAS Ti software.
The findings revealed that the use of the Emotional Diary regulates and identifies the emotions of students in their educational context, using practices such as: conscious breathing, introspection and emotional recognition, promoting self-knowledge, and emotional self-regulation. Evidencing, these activities contributed to improve their abilities to face academic challenges and stress management.
It is concluded that intrapersonal socioemotional activities stimulate competencies such as self-control, self-esteem and the regulation of their emotions, for the well-being and emotional and integral development of the students, the participants evidenced a better ability in the management of their emotions and expression of these in a positive way within the school environment.
Downloads
References
Álvarez, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408. https://www.redalyc.org/journal/5886/588663787023/588663787023.pdf
BBC (12 de enero de 2022). 3 reveladoras habilidades emocionales de los alumnos en América Latina, según un inédito estudio de la Unesco en la región. BBC New Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-59741773
Buitrago, D. (2021). La emoción y el sentimiento: más allá de una diferencia de contenido. Digithum, (26), 1-12. https://dx.doi.org/10.7238/d.0i26.374140
Cedeño, W., Ibarra, L., Galarza, F., Verdesoto, J., y Gómez, D. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y sociedad, 14(4), 466-474. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202022000400466&script=sci_arttext
Fernández, P. y Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 31-46. https://rieeb.ibero.mx/index.php/rieeb/article/view/5
Galarza, J., Estupiñán, M., Acosta, S., y Rosero, E. (2023). Inteligencias múltiples y su desarrollo en los procesos pedagógicos, una revisión sistemática. Conciencia Digital, 6(1.4), 233-250. https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/ConcienciaDigital/article/view/1995/4907
Goleman, D. (2022). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. EDICIONES B. https://iuymca.edu.ar/wp-content/uploads/2022/01/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf
López, D. (2018). Emociones y Sentimientos No somos seres racionales, somos seres emocionales que razonan. Diegoan. https://revistaconsciencia.com/wp-content/uploads/2022/12/Emocion-y-Sentimientos_Daniel-Lopez-Rosetti.pdf
Magallanes, A., Donayre, J., Gallegos, H., y Maldonado, E. (2021). El lenguaje en el contexto socio cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada Del Centro De Investigación Y Estudios Gerenciales, (51), 25-35. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf
Manrique, Z., Flores, A., Legua, M., Ecos, A., y Yallico, M. (2023). Inteligencias Múltiples de Howard Gardner en estudiantes de Educación Inicial Bilingüe. Revista Horizontes, 7(27), 388-396. https://repositorio.cidecuador.org/bitstream/123456789/2513/1/Articulo_29_Horizontes_N27V7.pdf
Ministerio de Educación (2024). Inserción Curricular: Educación Socioemocional. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2024/09/insercion-curricular-educacion-socioemocional.pdf
Morin, A. (2022). Habilidades sociales y emocionales a edades diferentes. Understood. https://www.understood.org/es-mx/articles/social-and-emotional-skills-what-to-expect-at-different-ages
Pozo, F. (2013). La inteligencia emocional, según Daniel Goleman y, el liderazgo transformador, según Bernard Bass, como elementos clave en la formación y desarrollo de equipos efectivos en la fuerza comercial de microfinanzas CREDI FE Zona Quito [Tesis de posgrado, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio UASB. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/3305
UNESCO (2021). Habilidades socioemocionales en América Latina y el Caribe: Estudio regional comparativo y explicativo (ERCE 2019). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380240
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Milena Brigueth Andrade Castillo, Kira Mirkala Gallardo Floril, Lesly Pamela Caiza Cueva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.