School violence and its relationship with suicidal ideation in adolescents of the "Pedro Carbo" Educational Unit

Authors

  • Daniela Alejandra Saltos Paredes Investigador independiente

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v1n1.2022.554

Keywords:

school violence, suicidal ideation, teenagers, physical violence, verbal violence, psychological violence

Abstract

This research addresses the problem of school violence and how it is related to suicidal ideation. That is why for this study, adolescents from the "Pedro Carbo" Educational Unit were chosen to carry out two evaluations that helped to determine the rates of school violence and suicidal ideation existing in the school. The general objective was to analyze the relationship between school violence and suicidal ideation in adolescents of the "Pedro Carbo" Educational Unit. The article was based on a descriptive and correlational research, it is also a cross-sectional study. Two evaluations were applied to the students, the AVE Test (Bullying and School Violence) and the Beck Suicidal Ideation scale, which revealed in the results that the levels of school violence predominate with a high level with 66.7%, followed by 22.2% corresponding to the medium level and 11.1% to the low level and in the levels of suicidal ideation it was found that 55.6% of the students present a high index, 33.3% corresponds to the low level and 11.1% to the medium level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés-Dorantes, D., Zonana-Nacach, A., & Anzaldo-Campos, M. (2012). Prevalencia de acoso escolar (bullying) en estudiantes de una secundaria pública. Salud pública de México, 54, 362-363. https://doi.org/10.1590/S0036-36342012000400002

Barroilhet, S., Fritsch, R., Guajardoa, V., Martínez, V., Vöhringer, P., Araya, R., Rojas, G. (2012). Ideas autolíticas, violencia autoinfligida, y síntomas depresivos en escolares chileno. Revista Med Chile, 140(7), 873-881. https://doi.org/10.4067/S0034-98872012000700007

Blanco, J., De Caso, A., & Navas, G. (2012). Violencia Escolar: Ciberbulling En Redes Sociales. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 717-724 https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832342073.pdf

Cabezas, H., & Monge, M. (2013). Violencia Escolar, Un Problema Que Aumenta En La Escuela Primaria Costarricense. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 13(2), 1409-4703. https://doi.org/10.15517/aie.v13i2.11728

Cava, M., Buelga, S., Musitu, G., & Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal, Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21-34 https://www.redalyc.org/pdf/175/17512968002.pdf

Ceballos-Ospino, G., Suárez-Colorado, Y., Suescún-Arregocés, J., Gamarra-Vega, L., González, K., Sotelo-Manjarres, A. (2015). Ideación suicida, depresión y autoestima en adolescentes escolares de Santa Marta. Duazary: Revista Internacional de Ciencias de la Salud, 12(1), 15-22. https://doi.org/10.21676/2389783X.1394

Chaux, E. (2011). Múltiples Perspectivas Sobre un Problema Complejo: Comentarios Sobre Cinco Investigaciones en Violencia Escolar. PSYKHE 20(2), 79-86. https://doi.org/10.4067/S0718-22282011000200007

Galarza, M. (2013). La problemática de la violencia escolar en los 7mos años de Básica de: la Escuela Fiscal “Ángel Isaac Chiriboga” y del “Pensionado “San Vicente” de la ciudad de Quito. Año lectivo 2012-2013. [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. http://hdl.handle.net/10644/3321

El Telégrafo. (09 de julio de 2018). 1.461 casos de bullying o acoso escolar en 4 años en Ecuador. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/judicial/12/casos-bullying-acoso-escolar-ecuador

Hernández, R., & Saravia, M. (2016). Generalidades del acoso escolar: Una revisión de conceptos. Revista de Investigación Apuntes Psicológicos, 1(1), 30-40. https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ri_apsicologia/article/view/873

Martínez, S. (24 de mayo de 2019). El suicidio adolescente, un hecho violento evitable. El Telégrafo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/columnistas/15/suicidio-adolescente-hecho-violento-evitable

Naranjo, S. (2015). Estudio de la inteligencia emocional y su relación con la ideación suicida en adolescentes del bachillerato de los colegios particulares del circuito 02_a del cantón Salcedo. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/8691

Ordoñez, C., Peralta, P., Mogrovejo, J., & González, N. (2017). El bullying, Contextualizado en dos unidades educativas básicas del cantón de Santa Elena -Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 5(2), 78-83 https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i2.177

Ortega, R. y Del Rey, R. (07 de diciembre de 2010). Violencia interpersonal y bullying en la escuela. Adolescenciaantisocial. https://adolescenciaantisocial.blogspot.com/2010/12/violencia-interpersonal-y-bullying-en.html

Piñuel, I., & Oñate, A. (2006). AVE: Acoso y violencia escolar. TEA.

Poujol, G. (2016). Puntos de articulación entre violencia social, exclusión y violencia escolar. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVI(2), 123-144. https://www.redalyc.org/pdf/270/27046182006.pdf

Saltos, D., & Montero, D. (2021). Violencia Escolar en adolescentes: una revisión sistemática. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(2), 10-24 https://enlace.ueb.edu.ec/index.php/enlaceuniversitario/article/view/170/230

Zubieta, S. (2018). La violencia escolar en Latinoamérica - Un estudio comparativo. [Tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José De Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/8877

Published

2022-03-10

How to Cite

Saltos Paredes , D. A. . (2022). School violence and its relationship with suicidal ideation in adolescents of the "Pedro Carbo" Educational Unit. U-Mores JOURNAL, 1(1), 63–76. https://doi.org/10.35290/ru.v1n1.2022.554