Relationship between emotional intelligence and academic stress management in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v2n2.2023.873

Keywords:

intelligence, mental stress, correlation, education

Abstract

Academic stress is considered as the silent enemy of students because it causes emotional, cognitive and physical problems. The connection between emotional intelligence and school stress management in university students is considered as an investigation that it has like objective to determine the relationship between the variables. In this research using quantitative, correlational and cross-sectional methods and statistical methods through a non-probabilistic population of 257 students of the first and last semester of elementary school, initial education, psychopedagogy, pedagogy, ethnic and foreign languages of the Faculty of Humanities, Science and Technology of a public university in Ecuador, as a tool for the assessment of emotional intelligence, the application of the Trail Meta_Mood Scale-24 and the evaluation of academic stress management, the SISCO inventory was carried out together with sociodemographic documents and  under informed consent, in the results the students of eighth semester showed better emotional intelligence and high levels of academic stress were not found in this semesters, but they showed low levels of stress management strategies, as conclusion a significant relationship was found between the variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calixto, E. (2018). Emociones en el cerebro. Vidas al margen

Campos, M. (31 de mayo de 2021). El estrés académico: qué es. https://www.mariajesuscampos.es/el-estres-academico-que-es/

Castagnetta, C. (18 de junio de 2016). Estrategias de afrontamiento: ¿qué son y cómo pueden ayudarnos? Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/estrategias-afrontamiento

Fernández de Castro, T. (14 de febrero de 2022). Neuropsicología del estrés: qué es y cómo nos afecta. doctorcarloschiclana. https://www.doctorcarloschiclana.com/post/neuropsicolog%C3%ADa-del-estr%C3%A9s-qu%C3%A9-es-y-c%C3%B3mo-nos-afecta

Goleman, D. (1995). Inteligencia Emocional. Kairós.

Martínez, E., y Díaz, D. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y educadores.

Ocoruro, D. (2019). Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de la escuela profesional depsicologia de la Universidad Alas Peruanas Juliaca -2019 [Tesis de Grado, Universidad Autónoma de ICA] http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/handle/autonomadeica/885

Picasso, M., Lizano, C., y Anduaga, S. (2016). Estrés académico e inteligencia emocional en estudiantes de odontología de una universidad peruana. Revista Kiru, 13(2). https://www.aulavirtualusmp.pe/ojs/index.php/Rev-Kiru0/article/view/1020

Polo, A., Hernández, J., y Pozo, C. (1996). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, 2(2), 159-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=186664

Quesada, Y. (29 de noviembre de 2019). Neurociencia emocional. https://ie-inteligenciaemocional.com/salud/neurociencia-emocional/

Román, L. (2022). Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de la carrera profesional de ciencias sociales y turismo de la Universidad José Faustino Sánchez Carrión [Tesis de Maestría, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión] http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/5916

Rosas, D. (4 de noviembre de 2021). ¿Por qué es importante la inteligencia emocional? https://conidea.mx/inteligencia-emocional/

Rosas, J. (2020). Inteligencia emocional y estrés académico en los estudiantes de la academia preuniversitaria bryce, Arequipa, 2020 [Tesis de Grado, Universidad Autónoma de ICA]. http://repositorio.autonomadeica.edu.pe/handle/autonomadeica/1156

Salazar, D. (2021). Inteligencia emocional y estrés académico en internos rotativos de enfermería que cursan su rotación en un hospital de Ecuador, 2021 [Tesis de Grado, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/71789

Taramuel, J., y Zapata, V. (2017). Aplicación del test TMMS-24 para el análisis y descripción de la Inteligencia Emocional considerando la influencia del sexo. Revista Publicando, 4(11(1), 162-181. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/518.

Published

2023-07-10

How to Cite

Gusqui Bonilla, K. M., & Galárraga Andrade, A. S. (2023). Relationship between emotional intelligence and academic stress management in university students. U-Mores JOURNAL, 2(2), 9–23. https://doi.org/10.35290/ru.v2n2.2023.873

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.