Interculturality and cultural identity in contemporary Peru: Resilience and transformation in times of globalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1564

Keywords:

intercultural education, peruvian identity, culture, globalization, education

Abstract

Intercultural education in Peru has aimed to recognize and celebrate cultural diversity by creating a space for dialogue and mutual learning among different contexts, focusing on the holistic development of students. This research followed a qualitative approach using the PRISMA method, involving the search, selection, and analysis of documents related to interculturality, globalization, and Intercultural Bilingual Education (IBE) in the Peruvian context. The results showed that globalization and education have addressed the need to train students from diverse backgrounds to face the challenges of a connected world without losing their cultural identity. This intercultural education has promoted understanding, respect, and inclusion of the identities that coexist in Peru, laying the foundation to overcome adverse situations and official events that, in some way, limit intercultural progress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzoátegui, M. (2020). Globalización e identidad cultural: el caso de "Añoration" de Vinales en el marco de las nuevas tendencias del folclore argentino contemporáneo. Arts. Educa, (26), 92-103. https://doi.org/10.6035/artseduca.2020.26.8

Araoz, C., Obregón, N., Blanco, L., y Ruiz, A. (2021). Interculturalidad en el Desarrollo de la Identidad Nacional en estudiantes del Colegio Emblemático N.º 56001 “Mateo Pumacahua”, Sicuani-Cusco. Horizontes, 5(20), 1226-1237. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.272

Arévalo, C. (2023). Efectos del programa “Chabuca Granda en la escuela” en el fortalecimiento de la identidad cultural en adolescentes de educación secundaria. Cátedra Villarreal, 11(1), 20-27. https://orcid.org/0000-0003-3020-914X

Arias, J. y Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting Eirl. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf

Armes, P. (2023). La educación intercultural bilingüe en el Perú: logros y desafíos de la última década. Pontificia Universidad Católica del Perú [Tesis de master]. Perú: https://repositorio.une.edu.pe/server/api/core/bitstreams/dc56fca1-51b7-4c17-917a-b84f7d26897e/content

Arnal, A. (2020). Diderot en la era del pixel. Fotografía, memoria e identidad en el siglo xxi. Mediaciones, 16(25) 318-330. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.16.25.2020.318-330

Astorima, G. y Gutiérrez, O. (2024). Cosmovisión andina en la educación intercultural. Desafíos, 15(1), 102-107. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.15.1.422

Bada, W. (2020). La invisibilidad y la identidad cultural en los estudiantes indígenas de la Amazonía. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 93-102. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.590

Fernández, J. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos, (26), 23-39. https://doi.org/http://doi.org/10.18172/con.4445

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://centrohumanista.edu.mx/biblioteca/files/original/5121ad6aa80b501a60abcb26790c7762.pdf

Lazo, L. (2024). Identidad Cultural y Fragmentación Social. Crítica al relativismo identitario. Revista Revoluciones, 6(16), 5-29. https://doi.org/10.35622/j.rr.2024.016.001

Machaca, R. (2019). La educación intercultural bilingüe en el Perú: logros y desafíos de la última década [Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional. https://repositorio.une.edu.pe/server/api/core/bitstreams/dc56fca1-51b7-4c17-917a-b84f7d26897e/content

Merino, L., Chávez, M., y Gallardo, E. (2024). Rol de la fotografía como patrimonio cultural según fotógrafos, historiadores y curadores peruanos. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 17(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.13119

Olaya, J. y Contreras, F. (2021). La interculturalidad en la sociedad peruana, años 2015-2020. Revista Franz Tamayo, 3(8), 332- 344. https://www.redalyc.org/pdf/7605/760579085005.pdf

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., ulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L. (…) Alonso, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española Cardiología, 74(9), 790–799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Ramírez, Y. (2021). La interculturalidad en la sociedad peruana y la formación del docente intercultural. South Florida Journal of Development, 2(2), 2759–2769. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-129

Ruelas, D. (2021). Origen y perspectivas de las políticas de la Educación Intercultural Bilingüe en el Perú: utopía hacia una EIB de calidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36). https://doi.org/10.19053/01227238.10831

Published

2025-09-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Interculturality and cultural identity in contemporary Peru: Resilience and transformation in times of globalization. (2025). UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(3), 167-179. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1564

Similar Articles

1-10 of 72

You may also start an advanced similarity search for this article.