Playfulness to develop reading comprehension skills in Basic General Education students

Authors

  • Franklin Guillermo Baño Cabezas Universidad Central del Ecuador, Ecuador https://orcid.org/0009-0005-8973-8363
  • María Kassandra Cedeño Zambrano Universidad Central del Ecuador, Ecuador
  • Anggie Adhamaris Espinosa Pullas Universidad Central del Ecuador, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1454

Keywords:

Playful, comprehensive reading, playful activities, active practice, basic education

Abstract

Playfulness in educational environments is presented as an effective strategy to improve reading comprehension through recreational and motivational activities. This study proposed to implement play as a functional tool to address reading comprehension difficulties in children of General Basic Education. The methodology combined a literature review with a field intervention at Nahím Isaías Barquet school, applying questionnaires to students. The results, analyzed by means of the Chi² statistical model, revealed that three out of four relationships validated the alternative hypothesis, showing that games generate positive effects by strengthening key components of reading.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, B., León, H., Castro, G., Bizama, M., y Sáez, K. (2022). Comprensión de lectura, reconocimiento de palabras y fluidez lectora en escolares de sexto año básico. Onomázein Revista de Lingüística Filología y Traducción, (55),156–173. https://doi.org/10.7764/onomazein.55.05

Bargetto, M. y Riffo, B. (2019). El reconocimiento de palabras y acceso lexico: revisión de modelos y pruebas experimentales. Boletín de Filología, 54(1), 341-361 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-93032019000100341

Betancourt, C., Hermosa, D., y Peña, P. (2019). La lúdica como estrategia de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Editorial Universidad de la Amazonía. https://www.researchgate.net/publication/348675121

Bizama, M., Saldaño, D., y Rodríguez, C. (2019). Fluidez y comprensión de lectura en escolares chilenos. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 17(48), 295-316. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i48.2251

Figueroa, S. y Gallego, J. (2021). Relación entre vocabulario y comprensión lectora: Un estudio transversal en educación básica. Revista Signos, 54(106), 354–375. https://doi.org/10.4067/s0718-09342021000200354

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2021). Estudio regional comparativo y explicativo (ERCE 2019): reporte nacional de resultados; Ecuador. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380246

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2022). El estudio ERCE 2019 y los niveles de aprendizaje en Lectura. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382747?locale=en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (15 de noviembre de 2017). Resultados PISA 2022 (Volumen II) Aprendiendo durante y a partir de las disrupciones. OCEDE. https://uis.unesco.org/en/search/site/M%C3%A1s%20de%20la%20Mitad%20de%20los%20Ni%C3%B1os%20y%20Adolescentes%20en%20el%20Mundo%20No%20Est%C3%A1%20Aprendiendo%20?f%5B0%5D=type%3Adocument

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCEDE] (2023). Resultados PISA 2022 (Volumen II) Aprendiendo durante y a partir de las disrupciones. OCEDE. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-ii_a97db61c-en/full-report.html

Paredes, E. (2020). Importancia del factor lúdico en el proceso enseñanza-aprendizaje: propuesta de un manual de actividades lúdicas para la asignatura de Estudios Sociales [Tesis de posgrado, Universidad Andina Simón Bolívar]. UASB digital. http://hdl.handle.net/10644/8119

Ramírez, J., Expósito, A., y Coba, D. (2020). Juegos didácticos que contribuyen a elevar el aprendizaje de la contabilidad en el primer año de contador. Innovación tecnológica, 26(2), 1-10 http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/442/4422329014/4422329014.pdf

Roldán, L., Formoso, J., Zabaleta, V., y Barreyro, J. (2022). Las relaciones entre prosodia y comprensión lectora en alumnos hispanohablantes: revisión sistemática y metaanálisis. Interdisciplinaria, revista de psicología y ciencias afines, 39(3), 121-135. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.3.7

Urgilés, K. (2019). Estrategias lúdicas para desarrollar la lectoescritura [Tesis de grado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Archivo digital. http://repositorio.ucsg.edu.ec/bitstream/3317/12650/1/T-UCSG-PRE-FIL-EP-132.pdf

Published

2025-07-10

How to Cite

Baño Cabezas, F. G., Cedeño Zambrano, M. K., & Espinosa Pullas, A. A. (2025). Playfulness to develop reading comprehension skills in Basic General Education students. U-Mores JOURNAL, 4(2), 9–24. https://doi.org/10.35290/ru.v4n2.2025.1454

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.