Geometry constructivist classes
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1082Keywords:
Constructivism, geometry, manipulative materials, teaching resources, educational softwareAbstract
Geometry classes are always complicated for students to understand, because it is difficult to imagine the shapes of the figures being studied and their characteristics. In this research, classes based on constructivism were designed, which were then applied to students of an education career, the objective was to validate this proposal for classes that emphasize the active participation of the student in their training, where activities are proposed that encourage learning through the use of manipulatives, educational software and applications of geometry to everyday life. The research is a case study that had a qualitative approach, 4 classes were designed and a group of 40 students from an education degree were interviewed, then, using the focus group technique, they reflected on their experience with the new classes. As a result, the students mentioned that they are motivated to work with active methods and in collaboration with their classmates, that the manipulation of concrete and virtual teaching resources makes it easier for them to understand topics that are usually complex. In conclusion, the development of constructivist classes proposes to the teacher the use of new methodologies and educational resources, which motivate and encourage students to achieve significant and lasting learning.
Downloads
References
Aray, C., Párraga, O., y Chun, R. (2019). La falta de enseñanza de la geometría en el nivel medio y su repercusión en el nivel universitario: análisis del proceso de nivelación de la Universidad Técnica de Manabí. ReHuSo, 4(1), 23-36.
https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.1622 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.1622
Bolaño, O. (2020). El constructivismo: Modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas. Revista EDUCARE, 24(3), 488–502.
https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413
Bravo Guerrero, F. (2019). Las nuevas clases de geometría. RECUS, 4(3), 14-21. https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.1504 DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.1504
Bravo Guerrero, F. (2020). Importancia del currículo, texto y docente en la clase de matemática. Revista Científica UISRAEL, 7(3), 109-120. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.310 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.310
Bravo Guerrero, F., Oyervide, V., y Chávez, E. (2022). Recursos tecnológicos para la enseñanza de geometría descriptiva. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 95-110. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540
Campos, I. (2019). El empleo de los procedimientos heurísticos en la resolución de ejercicios geométricos. Boletín REDIPE, 8(5), 185-193. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i5.751 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i5.751
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Mc Graw Hill.
Corredor, M. y Londoño, C. (2019). El Arte y la Historia de la Construcción en la Geometría Proyectiva. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 295-311. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5895 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5895
Crompton, H., Grant, M., y Shraim, K. (2018). Technologies to Enhance and Extend Children’s Understanding of Geometry: A
Configurative Thematic Synthesis of the Literature. Educational Technology & Society, 21(1), 59-69. https://www.jstor.org/stable/26273868
Edel, R., Pech, S., y Prieto, M. (2022). Avances Tecnológicos en la Educación y el Aprendizaje. CIATA.org.
Fraga, O., Brito, J., Torres, G., Campusano, E., Murillo, M., Troya, R., y Castro, K. (2019). El pensamiento educativo ecuatoriano en la formación inicial del docente de la Universidad Nacional de Educación-UNAE. Universidad Nacional de Educación-UNAE. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2020/03/ElPensamientoEducativoEcuatoriano.pdf
Gamboa, R. y Ballestero, E. (2010). La enseñanza y aprendizaje de la geometría en secundaria, la perspectiva de los estudiantes. Revista Electrónica Educare, 14(2), 125-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5414933 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.14-2.9
Gardner, H. (2006). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós Educación.
Giarrizzo, A. (2021). La enseñanza de la geometría en la escuela secundaria: materiales didácticos para favorecer el estudio de figuras o cuerpos geométricos. Revista de Educación Matemática, 36(2), 47-66. https://doi.org/10.33044/revem.34268 DOI: https://doi.org/10.33044/revem.34268
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Hincapié, G., y Riaño, H. (2008). Zoltan Paul Dienes un matemático inconforme. En XVIII Encuentro de Geometría y VI de Aritmética (págs. 98-114). http://funes.uniandes.edu.co/9168/1/Zoltan2008Hincapie.PDF
Ministerio de Educación (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
Miranda, Y. (2020). Praxis educativa constructivista como generadora de Aprendizaje Significativo en el área de Matemática. CIENCIAMATRIA, 6(1), 141-163. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.299 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.299
Riofrío, S., Trelles, C., y Samaniego, A. (2019). Guía didáctica para el gráfico de las funciones seno y coseno para segundo año de bachillerato general unificado mediante GeoGebra. En Universidad Nacional de Educación (Ed.), Memorias de la I Jornada Ecuatoriana de GeoGebra. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1223
Silmi, Z., Mathavan, M., Ambegedara, A., y Udagedara, I. (2022). Difficulties in Learning Geometry Component in Mathematics and Active-Based Learning Methods to Overcome the Difficulties. Shanlax International Journal of Education, 10(2), 41-58. https://doi.org/10.34293/education.v10i2.4299 DOI: https://doi.org/10.34293/education.v10i2.4299
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabián Eugenio Bravo Guerrero, Edwin Santiago Riofrío Sarmiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.