Adaptation of scientific, technological and humanistic domains in academia because of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.317

Keywords:

teaching competencies, COVID-19, university domains, emerging pedagogy, higher education

Abstract

The university domains are complex systems of technological, humanistic, and scientific knowledge that are integrated into higher education institutions, their knowledge, worldviews, and cultural and social practices. The objective of the study is to know the scientific, technological and humanistic domains of Ecuador's higher education institutions. The research has a descriptive qualitative approach methodology. One of the conclusions is that these contribute as axes to institutional strategic planning being of help to the substantive processes such as teaching, research and linking of institutions towards the various problems that may arise. The COVID-19 pandemic has forced the majority of educational institutions to the compulsory modality of online classes. To make the adjustment, the institutions have opted for the use of technological tools, where the main involved are educators, for this reason the domains have been involved in a different way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial Suplemento No 298, (2010). https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ec_6011.pdf

Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica Reformatoria de la Ley Orgánica de Educación Superior (LOR LOES). Registro Oficial Primer Suplemento N. 297, (2018). https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf

Bonilla, D. M., Ocampo León, C. S., Camacho Escobar, M. A., & Pinos Morales, G. J. (2019). Estudio legal y estrategias sobre vinculación universitaria con la colectividad, Caso Ecuador. Killkana Social, 3(2), 57–64. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v3i2.465

CAF Corporación Andina de Fomento. (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. In Corporación Andina de Fomento. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45360/4/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf

Creswell, J. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. https://search.proquest.com/openview/237a4fa7c4967d1cc1b5e5da8771e0ef/1?pq-origsite=gscholar&cbl=33100

Guillen, X., Farfán, M., Alarcón, L., & Alarcón, J. (2015). Plan estratégico institucional 2015-2019. http://planificacioninstitucional.sangregorio.edu.ec/plan-estrategico/

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1st ed.). McGraw Hill. http://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/wp-content/uploads/2019/02/RUDICSv9n18p92_95.pdf

Larrea, E., & Granados, V. (2013). El sistema de educación superior para la sociedad del buen vivir basada en el conocimiento: El caso ecuatoriano [Universidad Católica Santiago de Guayaquil]. http://www.uti.edu.ec/~utiweb/wp-content/uploads/2019/05/Dominios_de_Investigación-compressed.pdf

Maldonado, B. (2017). Gestión Universitaria y formación por competencias. In D. Andrade (Ed.), Aprendizaje y formación valorica en la enseñanza mediante tutoriads entre pares (Vol. 16, Issue 3). https://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/11681/1/Gestion Universitaria.pdf

Mills, A., Durepos, G., & Wiebe, E. (2009). Enciclopedia of case study research. Sage Publications, Inc. https://archive.org/details/2.encyclopediaOfCaseStudyResearch/page/n3/mode/2up

Mora, E., Bonilla, D., Núñez, L., & Sarmiento, J. (2018). Inadaptabilidad de los docentes al manejo de plataformas virtuales: caso educarecuador. Revista Pedagógica de La Universidad de Cienfuegos, 14(62), 1–5. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v14n62/rc066218.pdf

Morales, M. (2012). Prácticas de resistencia docente en la universidad orientada al mercado: Capturas y fugas académicas en el contexto colombiano [Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/107904/mdmh1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Normativa transitoria para el desarrollo de actividades académicas en las Instituciones de Educación Superior. RPC-SE-03-No 046-2020, (2015). https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2020/04/normativa_transitoria__rpc-se-03-no.046-2020.pdf

Pineda, L. (2013). Prospectiva estratégica en la gestión del conocimiento: una propuesta para los grupos de investigación colombianos. Investigación & Desarrollo, 21(1), 289–311. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-32612013000100010&script=sci_abstract&tlng=pt

Ramírez, R. (2016). Universidad urgente para una sociedad emancipada (Primera ed). Senescyt & Iesalc, Unesco. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/2897/2760

Rivadeneira, E. (2016). El I Congreso de Ciencia y Tecnología como estrategia para fortalecer la publicación científica en la Universidad Técnica de Machala. Yachana Revista Cientifica, 5(1), 121–129. http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/3706/1/El I Congreso de Ciencia y Tecnología como estrategia para fortalecer la publicación científica en la Universidad Técnica de Machala.pdf

Rojo, M. A., & Bonilla, D. M. (2020). COVID-19: La necesidad de un cambio de paradigma económico y social. CienciAmérica, 9(2), 77. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.288

Ruzmar, I., & Pérez, A. (2017). Diseño de plan estratégico para fortalecer el clima organizacional del personal docente de la facultad de ingeniería en la universidad de Carabobo [Universidad de Carabobo]. http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/4619/1/rperez.pdf

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. Plan Nacional de Desarrollo. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una Vida. http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Published

2021-01-10

How to Cite

Arellano Espinoza, F. J., Bonilla, M. de los Ángeles, Cárdenas Benavides, J. P., & Pérez Castillo, D. F. (2021). Adaptation of scientific, technological and humanistic domains in academia because of COVID-19 . UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(1), 43–58. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.317

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)