Technological resources for teaching descriptive geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540

Keywords:

educational software, geometry, teaching praxis, education

Abstract

The use of technological resources is important in descriptive geometry classes, since it is difficult to explain three-dimensional figures on a blackboard that is a plane. In this sense, the objective of this study was to develop descriptive geometry classes with the use of a software simulator and to evaluate the results of the incorporation of this resource. For this purpose, two classes were designed using the GeoEnZo simulator software and plastic education as support for the class. Then, a survey was made to 39 students of a university degree in mathematics education about the use of the simulator software for descriptive geometry classes. The students indicated that their college teachers used the blackboard and the geometric game to develop the classes, and they worked on sheets of paper. Meanwhile, in the classes where the simulator software was used, the teacher's explanation was much better in relation to understanding the topics and learning descriptive geometry. In addition, they indicated that the software simulator allowed them to solve and draw more quickly, and that it improved the presentation of their drawings. As part of the conclusions, it is determined that the use of technological resources in the classroom helps to improve the students' spatial understanding, and therefore, to achieve quality learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Estefanía Maribel Chávez Maldonado, Universidad de Cuenca, Ecuador

Estefanía Chávez has a degree in Education specializing in Mathematics and Physics from the University of Cuenca

References

Alfonso, V., y Repetto, A. (2019). Enseñar y aprender geometría dinámica con TIC: ¿una novedad en la formación docente? [Presentación de la conferencia]. 1º Congreso Internacional de Ciencias Humanas-Humanidades entre pasado y futuro, Gral. San Martín, Argentina. https://www.aacademica.org/1.congreso.internacional.de.ciencias.humanas/1411.pdf

Betancur, J. (2017). Modelo de enseñanza de geometría descriptiva utilizando SketchUp y video mapping Interactivo [Tesis de maestría, Universidad de la Rioja]. Re-UNIR Repositorio Digital https://reunir.unir.net/handle/123456789/6163

Bravo, F. (2019). Las nuevas clases de geometría. RECUS Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 4(3), 14-21. https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.1504 DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v4i3.1504

Bravo, F., y Quezada, T. (2021a). Educación virtual en la universidad en tiempos de Covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 154-166. https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238

Bravo, F. y Quezada, T. (2021b). Uso de Tecnologías de la Información y Comunicación en el Bachillerato. RECUS Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 6(1), 19-27. https://doi.org/10.33936/recus.v6i1.2404 DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v6i1.2404

Cerón, J. (2020). Aplicaciones de Geometría Dinámica en la enseñanza de la geometría descriptiva [Tesis de maestría, Universidad de Cantabria]. UCrea. http://hdl.handle.net/10902/18884

Colmenares, A., y Piñero, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf

Fernández, E. (2018). La geometría para la vida y su enseñanza. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 6(1), 33-61. https://doi.org/10.15649/2346030X.475 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.475

Flores, F., Vásquez, C., y González, F. (2021). El uso de las TIC en la enseñanza de conceptos geométricos en la educación básica. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1024 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1024

García, M., Eguia, I., Etxeberria, P., y Alberdi, E. (2020). Implementación y evaluación de actividades interdisciplinares mediante applets dinámicas para el estudio de la geometría. Formación Universitaria, 13(1), 63-70. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100063 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100063

Gavino, S., Fuertes, L., y Defranco, G. (2012). Recursos digitales para el aprendizaje del dibujo tecnológico. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (7), 60-65. https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/248/681

Guirao, A. (2010). Análisis comparativo de los programas oficiales de dibujo técnico en la enseñanza media y su implicación en las tecnologías de la información y de la comunicación (TIC) como recurso metodológico [Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia] https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/8549/tesisUPV3026.pdf

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Mena, S. (2019). Diseño de actividades lúdicas utilizando recursos tecnológicos digitales. En Décimo Coloquio de Profesores de Preparatorias Ibero, México. https://hdl.handle.net/20.500.11777/4308

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/08/Curriculov2.pdf

Piñero, J., y Costado, M. (2020). Codiseño de problemas geométricos apoyados en TIC: estudio de un caso con estudiantes de maestros bajo un modelo de aprendizaje mixto. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (74), 94-113. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1807 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1807

Pita, J., López, Ó, Balcázar, A., y Lozano, R. (2020). Implementación de herramientas digitales en la enseñanza de Geometría Descriptiva: Impacto en el rendimiento académico. Advances in Building Education, 3(3), 33-50. https://doi.org/10.20868/abe.2019.3.4233 DOI: https://doi.org/10.20868/abe.2019.3.4233

Suárez, P., Salamanca, A., y Jaime, A. (2018). Estrategias mediadas por TIC para desarrollar el pensamiento espacial y los sistemas geométricos. Revista internacional de Aprendizaje en Ciencia, Matemática y Tecnología, 6(1), 21-27. http://www.vocesyrealidadeseducativas.com/volumen/articulo%208.pdf DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedumat.v6.1879

Vargas, G., y Gamboa, R. (2013). El modelo de Van Hiele y la enseñanza de la geometría, Uniciencia, 27(1), 74-94. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475947762005

Vera, L., y Yánez, M. (2021). La importancia de las TIC en la asignatura matemática. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(2), 37-48. https://doi.org/10.51896/atlante/RZBS1977 DOI: https://doi.org/10.51896/atlante/RZBS1977

Published

2022-05-10

How to Cite

Bravo Guerrero, F. E., Oyervide Jumbo, V. N. ., & Chávez Maldonado, E. M. . (2022). Technological resources for teaching descriptive geometry. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(2), 95–110. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.540

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)