Importance of the curriculum, text and teacher in the math class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.310

Keywords:

constructivism, mathematics teacher, education, 2016 curriculum reform, guide text

Abstract

The curricular adjustment carried out in Ecuador in 2016 responds to the constructivist paradigm, the texts that guide the mathematics teacher proposed by the Ministry of Education are also developed according to that vision, and therefore, the teacher should develop an active and reflective class, supported by a series of resources proposed in the curricular adjustment. Education must have all its elements well harmonized so that the student has the appropriate learning results; the objective is to analyze the relationship between three elements: curriculum design, guide text and the teacher. The documentary review methodology is applied to analyze how the curricular adjustment idealizes the relationship between these elements, and then what is the reality. In practice there are some difficul-ties, one of these is the texts bring excessive amounts of content to be developed, which forces the teacher to “give” classes, without making sure of the students’ learning achievement. Also, the reform has not been sufficiently disseminated to teachers, who still develop their classes in a traditional way, emphasizing the memorization of content and mechanical recipes to solve the exercises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabián Eugenio Bravo Guerrero, Universidad de Cuenca

Docente e Investigador de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Cuenca

References

Bravo, F., Trelles, C., & Barrazueta, J. F. (2017). Reflexiones sobre la evolución de la clase de matemáticas en el bachillerato ecuatoriano. INNOVA Research Journal, 2(7), 1-12.

Cóndor, B., Rodríguez, Y., Remache, M., & Sánchez, M. (2019). ¿Cómo llevar el currículo al aula?. Revista Científica Retos de la Ciencia, 3(1), 84-103.

Delgado, J., Vera, M., Cruz, J., & Pico, J. (2018). El currículo de la educación básica ecuatoriana: Una mirada desde la actualidad. Revista Cognosis, 3(4), 47-66.

Herrera, M., & Cochancela, M. (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. Revista Scientific, 5(15), 362-383

Ministerio de Educación. (2010). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016a). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016b). Introducción Matemática. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016c). Matemática 10° Grado Guía del Docente. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016d). Matemática 1° Curso Texto del Estudiante. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016e). Precisiones Curriculares para el Bachillerato General Unificado. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016f). Lineamientos Curriculares para el Bachillerato General Unificado. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016g). Matemática 1° Curso Guía del Docente. Ecuador: Mineduc.

Ministerio de Educación. (2016h). Introducción General. Ecuador: Mineduc.

Consejo Nacional de Planificación. (2017). Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021-Toda una Vida. Ecuador.

Heredia, V. (2018, 12, 12). Resultados de la evaluación PISA-D plantean varios retos en educación. El Comercio. Recuperado de: https://www.elcomercio.com/ actualidad/resultados-evaluacion-pisa-retos-educacion.html

Hidalgo, D., Oquendo, V., Hidalgo, B., & Hidalgo, I. (2018). Competencias que poseen los bachilleres en el ámbito de la matemática. Revista CienciAmérica, 7(2), 57-70.

Ortiz, M.E., Fabara, E., Villagómez, M.S. & Hidalgo, L. (2017). La Formación y el Trabajo Docente en el Ecuador. Abya Yala. Cuenca, Ecuador.

Pochulu, M., & Font, V. (2011). Análisis del funcionamiento de una clase de matemáticas no significativa. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 14(3), 361-394.

Ponce, J. (2000). La educación básica en el Ecuador: Problemas y propuestas de solución. SIISE. Quito, Ecuador.

Salazar, R. (2014). Sistema educativo ecuatoriano: Una revisión histórica hasta nuestros días. Guayaquil, Ecuador.

Vielma, J. (2019, 01, 26). Ecuador reprobó en matemáticas a nivel internacional. El Universo. Recuperado de: https://www.eluniverso.com/guayaquil/2019/02/26/ nota /7207946/matematicas-no-se-paso-prueba

Published

2020-05-10

How to Cite

Bravo Guerrero, F. E. (2020). Importance of the curriculum, text and teacher in the math class. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(2), 109–120. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n2.2020.310

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)